Sålde precis USA-fonden

Länk till originalinlägget.

1 gillning

Heja @CarlJohan :partying_face::partying_face::partying_face:

1 gillning

Sälja nu är nog alldeles försent. Sålde själv lite/balanserade om för två veckor sen. Men har absolut mycket kvar i USA.

Det är snarare köp läge nu!

1 gillning

Helt korrekt i min mening. Såna här dagar med stora “nyheter” och allmän oro, inträffar ju flera gånger om året. Svårt att parera alla dessa dagar på förhand dessutom.

4 gillningar

När amerikanska löpsedlar toppar med rubriker över hur olika storföretag får stänga ned sina fabriker för att de saknar olika komponenter, då tror jag att marknaden kommer börja prissätta kostnaden för detta mer korrekt. I nuläget tror jag att många fortfarande tror att tullarna kommer bli kortvariga. Och det är ett möjligt scenario, men jag tror att risken för att detta eskalerar då ingen sida vill vika ned sig är överhängande. Också givet att Trump lovat att ge sig på EU inom kort.

Jag sålde också av både USA och Global, ner till 20% vardera av mitt totala. Jag insåg när jag kollade på Global att den har rätt så stort överlapp med USA. Nu köper jag Avanza Zero för 25Tkr varje dag (deras maxgräns för Zero). Vore bra om man kunde schemalägga köp på Avanza.

1 gillning

Gäller ej enbart LF Usa / Global utan även andra USA och globalfonder.

Jag har både globalfond och en skvätt USA fond, men totalt i hela portföljen ligger jag på 66.5% USA, vilket är i linje med MSCI ACWI fördelningen. Balanserar om först om detta ändras av någon anledning.

2 gillningar

För ett par månader sedan ville alla investera i USA, USA, USA. Nu när marknaden går ner lite vill alla sälja. Snacka om att vara ombytlig!

1 gillning

De flesta är väldigt känslostyrda när det kommer till investeringar.

3 gillningar

De flesta bör egentligen inte investera. Kanske borde fler sluta ta lån och istället fokusera på att bygga upp en buffert genom att spara.

Hur många tusen har vi i forumet? Hur många har valt att sälja?

Många sitter nog lugnt i båten och pysslar med annat. Gör jag i alla fall.

Blir USA plötsligt totalt kass, så viktas mina globala fonder om så småningom. Så lär bli bra på sikt.

:sloth::sailboat::money_bag:

1 gillning

Därför räcker det oftast med en vanlig global indexfond.

3 gillningar

Jag tycker nog de flesta borde investera lite. Men lära sig koppla ifrån känslorna och inte ta in så mycket av alla nyheter från världen som väller in dagligen.

Sen håller jag med om att minska skuldsättning (åtminstone blancolån/konsumtionslån) och en bra buffert :+1:

4 gillningar

Att sälja av en del av USA-innehavet till fördel för Sverige har nog inte så mycket med känslor att göra. Förutom “känslan” att det är bra att investera i Sverige nu. Varför skulle inte det vara bra förresten? Och att “spara” genom att buffra är nog ett rätt dåligt förslag.

1 gillning

Det finns inget objektivt och säkert mätetal på detta.

Därför är det bara känsla.

4 gillningar

Låter jättejobbigt att behöva anpassa sin strategi efter varje politiskt beslut hela tiden, tror du det är en hållbar strategi för dig?

Jag köper, varje månad, hela tiden, år in och år ut, upp flera hundra procent på mina globala passiva indexfonder senaste åren.

Så skönt, allt är också automatiserat så jag fokuserar på jobb, träning, familj och vänner istället.

Strategin funkar för mig och jag tänker inte ändra något, ska fortsätta köpa varje månad. Blir det 25% vinst som förra året så tar jag ut några procent och unnar mig!

6 gillningar

Det är som brukar sägas här ibland:

Skapa en risknivå du är bekväm med och kan hålla kvar, sätt upp automatiskt månadsspar, logga ut, ta bort appen, glöm bort!

Dock blir det svårt när man har Internetbank m.m i samma app. Men jag borde kanske ta bort min Widget på startskärmen som följer USA börserna :joy:

1 gillning

Har du enbart en global fond? vilket då?

Word! :clap::clap::clap::clap::clap:

Din stora favorit, banken i västerled från Sverige sett :grin:

(Börjar på D…och slutar på NB Global Indeks S!

Men sen även globala småbolag och globala tillväxtmarknader för bredden!