Sålde precis USA-fonden

DNB Global Indeks S för the win! Finns tyvärr ingen bra global småbolag index, globala småbolag och tillväxtmarknader kör jag via Lysa funkar bra.

1 gillning

Kör bara LF global index, räcker gott och väl, bra spridning också, får hela marknaden.

Den är ju mer eller mindre en amerikansk techfond just nu men viktar ju om hela tiden beroende på vilka företag som är högst värderade. Man behöver inte tänka alls! Den återinvesterar också utdelningarna automatiskt så den går ju upp mycket mer än vanliga index.

2 gillningar

Handelsbankens globala småbolagsfond är väl OK ändå, 2292 innehav enligt Pensionsmyndigheten.

Tyvärr dock enda vettiga indexfonden. Kan ju hoppas PLUS lanserar en globalfond för detta, de som skulle komma med nytt.

En gång om året bör man kanske se över sitt sparande. Globala indexfonder i all ära, men visst kan man göra några egna initiativ vid sidan av det huvudsparandet.

Det är artikel 9 fond, för mycket ESG för mig och avgiften är något för högt, jag avstår från den :frowning:

1 gillning

Jag rekommenderar att man bara kör en global indexfond. Inget pillande, inga konstiga egna initiativ eller sidospår. Bara en global passiv indexfond som man fyller på varje månad, gärna helt automatiskt.

Funkar riktigt bra för mig, hoppas ni andra hittar något som funkar för er!

Är upp över 400% senaste 10 åren så jag är nöjd!

2 gillningar

Senaste 10 åren i enbart globalt index hade gett c:a 250% vilket låter betydligt mer rimligt.

Verkar vansinne att p.g.a strikta strategier till exempel missa Robur Technologys framgångsresa på 440% sedan 2017.

Har du någonsin bytt global index fond ? Har du hafft samma i 10 år ? Vilken global fond har du/har haft i dessa 10 år ?

Finns inget som säger att den kommer gå lika bra framåt… Många pratar om tech-bubbla osv…

Historisk avkastning… Men det är klart, har man haft sen så har avkastningen varit bra och kanske förlåter den höga avgiften (om man inte har den i PPM).

Haft denna sen den kom 2013 så upp 430% med min strategi sedan dess, känns fantastiskt! Också haft lite hävstång så är närmare 500% upp.

Strikta strategier som aldrig ändras är mitt framgångsrecept. Jag personligen tror att de som ändrar strategi och byter fonder eller aktier halkar efter mig ganska snabbt.

3 gillningar

Har ni möjligtvis tänkt på att USA- och globalfonder domineras av företag som inte tillverkar särskilt mycket fysiska produkter innanför USA:s gränser?

Är lite tveksam till om tullar på apelsinjuice och whiskey kommer välta den tuvan…

DNB Global Indeks S är en bättre global fond än LF Global just nu.

4 gillningar

Spelar verkligen ingen roll, alla globala passiva indexfonder är bra. Ditt påstående stämmer ju heller inte, vill man ha ESG så är ju LF Global index bäst.

Men välj vilken global passiv indexfond ni vill, de utvecklas nästan exakt likadant, vilket ni kan verifiera själva. Sälj aldrig, bara köp, det räcker gott med en fond.

6 gillningar

Stämmer visst, bara du som inte är påläst.

4 gillningar

Nej, men du har missat den stora uppgången p.g.a. att inte ha spridit investeringarna och bara satsat på globala indexfonder.

Globala indexfonder + trend är min föredragna strategi. Globalt index är mitt ankare och trenden får försöka dra uppåt.

1 gillning

Det stämmer visst att DNB och LF båda är bra val, även om LF just nu har haft bättre avkastning sen 2013.

Sen gillar vissa ESG exkluderingar, helt enkelt för att det känns bättre att äga mindre av vissa sektorer. Det är därför jag föredrar ESG viktade fonder.

Så för mig är LF bäst, men andra får äga precis vad de vill. Ingen vet vilken av dagens fonder som kommer prestera bäst på sikt, men troligen är alla helt ok!

3 gillningar

Matematiken stämde inte. Du ska räkna från 6 februari 2015. Den har då gett dig 256%.

En bra indexfond, men hade nog föredragit fler innehav än drygt 1000.

LF Global Index hade ett bra resultat innan de ändrade sitt index, och jag tror att det kommer att gå sämre än DNB Global Index från och med detta år.

LF Global Index har nu ett index med färre aktier, medan DNB Global Index består av 1 340 aktier och har minimalt med ESG-influenser. MSCI World utan ESG består av exakt 1 395 aktier, så DNB är inte långt ifrån det.

2 gillningar

Det är en garanti att alla RTs rekommenderade fonder kommer prestera lite olika i framtiden.

Men inget vet vilken som kommer gå bäst, sett till avkastning.

Mitt val får gärna underprestera, bara jag slipper äga vissa sektorer, så långt det går och till rimlig avgift.

Min livsuppgift är inte att maxa min avkastning. Finns andra saker i livet jag tycker är viktigare.

Men alla får tycka och göra som dom vill. :blush:

3 gillningar

Varför välja något sämre när det finns alternativ som både är bättre och billigare? Visst, det kan vara krångligt att byta om det riskerar att förstöra den fina grafen för avkastningen på LF Global Index med 400%, men det är ändå något att tänka på.

2 gillningar