Jag har noterat att allväder- och riskparitetsportföljer diskuteras allt mer frekvent, och att fler verkar vilja implementera dem i olika konton och plattformar. Det i sig är inget konstigt. Det som däremot slagit mig är hur snabbt fokus tenderar att flyttas från modell och antaganden till konkreta produktval och praktisk implementation. Alltså från “varför skulle detta vara strukturellt överlägset?” till “hur gör jag detta i PPM?”.
Samtidigt är det svårt att bortse från att strategin haft stark relativ avkastning i en period då global index inte varit lika dominant. Intresset ökar naturligt när något fungerar väl. Därtill bygger många argument i andra trådar på lång historisk data och backtester. Det är omfattande empiri, men det är fortfarande observationer från en viss uppsättning regimer, räntemiljöer och marknadsstrukturer.
Kombinationen av lång backtest-historik och färsk relativ överprestation är en kraftfull cocktail. Då är det lätt att börja betrakta mönster som strukturella lagar snarare än historiska observationer.
Det betyder inte att AW/RP är fel. Men om vi samtidigt accepterar någon form av effektiv marknadshypotes i andra sammanhang blir frågan relevant: varför skulle just denna konstruktion systematiskt kunna leverera högre riskjusterad avkastning än marknadsportföljen utan att marknaden redan prisat in det?
Om vi drar för långtgående slutsatser riskerar vi bland annat:
• att underskatta modellrisk och beroendet av historiska korrelationer
• att överskatta robustheten i volatilitet som riskmått
• att bygga in implementeringsrisk via kostnader eller belåning
• och att omedvetet performance-jaga det som just nu ser mest stabilt ut
Jag har inget färdigt svar. Jag tycker bara att det är värt att stanna upp och diskutera var gränsen går mellan empirisk observation och strukturell övertygelse. Hur tänker ni? Ping @JFB @Zino @janbolmeson @axr @Nightowl @RobertK @Marknadstajmarn