Investeringsdagbok - Golden Rabbit 🐇

Ser ju vÀldigt lovande ut! Guldet hade ju ett fantastiskt Är förra Äret, vilket mÄste ha bidragit bra :slight_smile:

1 gillning

Hur investerar du i momentum?

Xtrackers MSCI World Momentum UCITS ETF 1C :slight_smile:

1 gillning

Hur Ă€r kĂ€nslan nu dĂ„ nĂ€r det rullat pĂ„ ett tag och man “bara” ska mĂ„nadsspara?

1 gillning

KÀnslan Àr bra! Det Àr lite turbulent just nu i privatekonomin dÄ jag eventuellt behöver hitta nytt jobb, nÄgot som fÄr mig att uppskatta allvÀdersstrategin dÄ det kÀnns som ett tryggt ankare. :sweat_smile:

Jag kan sÀga att jag har alltid varit en sÄn som pillar med portföljer och strategier, jag Àr (kanske uppenbart utifrÄn den hÀr trÄden sÄvÀl som andra) en av dem som Àr lite för intresserad för mitt eget bÀsta, men jag har kÀnt mig ovanligt lugn. Jag tror att det varit vÀldigt bra för mig att göra portföljen offentlig, tydligt skriva ner tankebanor, namnge den och hÄlla mig hÄrt till mina principer om enkelhet och nÄgon form av symmetri i andelarna (min hjÀrna hatar nÀr det Àr stökigt). MÄste dessutom motivera förÀndringar för er som följer resan hÀr. Det Àr som att portföljen blivit ett eget vÀsen. :rabbit2:

Jag kommer komma med en uppdatering/början pÄ den riktiga dagboken nu om ca en vecka dÄ Q1 Àr över, tÀnkte köra en uppdatering med siffror per kvartal!

4 gillningar

SpÀnnande ! Kanske fÄr göra nÄtt liknande i min dagbok dÄ. Om du gör nÄn bra pres sÄ kopierar jag formatet (;
Fina tabeller och diagram i första inlÀgget :+1:t3:

1 gillning

Vi har nÄtt slutet för Q1 2025 och det första kvartalet har varit relativt hÀndelserikt. Vi har haft en relativt stor dipp pÄ ~11% (om vi utgÄr frÄn breda börsindex), och folk har redan börjat svettas.

SÄ hur har det gÄtt för Golden Rabbit, som i teorin ska ha en bÀttre drawdown Àn 100% aktier i de flesta scenarion?

I sin helhet Ă€r portföljen i skrivande stund ner ~4%, alltsĂ„ mindre Ă€n hĂ€lften sĂ„ mycket som börsen. Spontant kĂ€nns det i linje med mina förvĂ€ntningar. De största “smĂ€llarna” kom frĂ„n smĂ„ amerikanska vĂ€rdebolag, lĂ„nga europeiska statsobligationer och momentumaktier, i den ordningen. Europeiska statsobligationer fick en extra smĂ€ll, för att citera @Zino:

De största “krockkuddarna” har varit guld, smĂ„ europeiska vĂ€rdebolag, och svenska aktier.

Min tanke Àr att jag delar med mig av utvecklingen varje kvartal (fr o m 1 jan 2025), och att det sedan fÄr byggas pÄ tills det finns tillrÀcklig historik för 1+ Är. NÀr det kommer till jÀmförelser hade jag tÀnkt jÀmföra mig med vad jag faktiskt alternativt skulle gjort snarare Àn vad man brukar jÀmföra med, och för detta syfte passar det bra med faktiska portföljer. Jag kommer dÀrför jÀmföra mig mot Ultimata AllvÀdersportföljen (@Zino), Golden Butterfly (@AllSeasonsPortfolio) samt en hederlig Storebrand Global All Countries.

Som vi alla vet föregĂ„r ett gott utfall INTE nödvĂ€ndigtvis en god process, sĂ„ min poĂ€ng Ă€r inte öht att “tĂ€vla” med nĂ„gon portfölj. Anledningen till att jag tycker att just dessa portföljer Ă€r intressanta att jĂ€mföra med Ă€r för att de delar filosofi med min portfölj - Golden Butterfly som i teorin Ă€r en Golden Rabbit + korta rĂ€ntor, och Ultimata AllvĂ€dersportföljen som Ă€r min originella inspiration till allvĂ€derstĂ€nket och som blivit nĂ„got av en “guldstandard” vad gĂ€ller allvĂ€dersportföljer hĂ€r pĂ„ forumet. Det Ă€r intressant att se hur min portfölj beter sig i jĂ€mförelse med dessa “kusiner”.

HÀr kommer tabellen med de första siffrorna:

25-03-31 Golden Rabbit Golden Butterfly Ultimata AllvÀdersportföljen Storebrand Global All Countries
3 mÄn -3,97% -6,39% -2,05% -10,74%

Som vi kan se har samtliga allvÀdersportföljer haft ett skydd pÄ nedsidan i dippen Àn sÄ lÀnge. Den klassiska Golden Butterfly sticker ut, jag tolkar det som att mer rÀntor och mindre guld i det hÀr fallet bidragit till ett lite djupare fall. I övrigt finns inte sÄ mycket att sÀga annat Àn att slumpen nog avgjort vilken portfölj som gick bÀst just detta kvartal. Vad vi kan sÀga med nÄgorlunda sÀkerhet Àr att det Àr vettigt att vara diversifierad, sÀrskilt nÀr börsen vÀnder!

6 gillningar

Kul med regelbundna uppdateringar! Din höga andel vÀrdeaktier och home bias har verkligen varit helt rÀtt kall hittills :slightly_smiling_face:

Jag tror att du var lite snabb med att notera siffrorna för kvartalet bara, innan utvecklingen 31/3 hann registreras. Min portfölj slutade kvartalet pÄ -2,05%.

1 gillning

Ja du har rĂ€tt, eller jag gjorde egentligen en rĂ€ttvis jĂ€mförelse tror jag men kiwitrader Ă€r ganska lĂ„ngsamma pĂ„ att visa siffror och jag Ă€r snurrig sĂ„ jag fick för mig att 31a var i söndags
 nu har jag dock siffrorna sĂ„ jag uppdaterar allt. :slight_smile:

1 gillning

Tycker dessa försök till balanserade portföljer Àr intressant.
Mina aktiefonder Àr ner ca -12.7% frÄn den högsta noteringen sen höst/tidig vinter i fjol.

DÄ Àr det inkl globala smÄbolag+EM+Investmentbolag.

Har lÄngt kvar till pension sÄ kommer ej börja konstruera nÄn AllvÀders/Rabbit etc i dagslÀget, men möjligen lÀngre fram.

Körde du mÄnadsspar i hela portföljen innan arbetssituationen Àndrades?

Ombalanserar du 1 gÄng/Är till ursprungliga fördelningen i första inlÀgget? Kul att se att ni uppdaterar med siffror som styrker teorin att nedgÄngen mildras gentemot enbart aktiefonder.

Man blir lite sugen sjÀlv, men har som sagt lÄngt (30 Är ca) till pension sÄ ser ingen anledning att minska risken nu


2 gillningar

Ja jag mĂ„nadssparar i hela portföljen, kiwitrader Ă€r bra pĂ„ det sĂ€ttet att man kan mĂ„nadsspara i princip oavsett summa, bara att pytsa in och resten sköter sig sjĂ€lvt. Jag sparar olika varje mĂ„nad dĂ„ jag kör en “investera allt jag inte planerar att anvĂ€nda” snarare Ă€n att jag sparar en fast summa, sĂ„ för mig blir det vĂ€ldigt smidigt.

Jag ska ombalansera varje halvÄr har jag tÀnkt. :slight_smile:

Jag Àr ~25 Är gammal. :wink:

Jag tycker att allvĂ€dersstrategin egentligen Ă€r för alla Ă„ldrar och situationer, men sĂ„klart beroende pĂ„ vad man Ă€r ute efter. Riskparitet behöver inte betyda lĂ€gre avkastning – mitt mĂ„l Ă€r att avkasta typ som aktiemarknaden. Vill man göra det Ă€nnu mer komplext tror jag att @Zino s allvĂ€dersportfölj med belĂ„ning har potential att avkasta bĂ€ttre Ă€n aktiemarknaden, till samma eller lĂ€gre risk som min portfölj.

För mig Àr en portfölj som har en jÀmn resa upp till min mÄlsumma bÀttre Àn en som har en hackig resa. Jag Àr ocksÄ skeptisk till huruvida jag kan hÄlla mig till 100% aktier om vi sÀger att vi hamnar under vatten i 10 Är. DÄ kanske jag byter strategi i precis fel lÀge.

Det Àr givetvis spekulation huruvida dessa allvÀdersportföljer faktiskt kommer avkasta som aktier till lÀgre risk. Men det Àr Àven spekulation att 100% aktier kommer avkasta bÀttre Àn dessa portföljer. SÄ man fÄr lÀgga sig dÀr man kÀnner sig bekvÀm och leva med det. :sweat_smile:

5 gillningar

Ja, det Àr nog kanske bÀttre chans att kaninen gÄr bÀttre nu nÀrmaste tiden Àn enbart aktieportfölj.

Jag jobbar att fÄ upp guldet till 10% av min portfölj, men nöjer mig nog sedan med att mÄnadsspara i det+aktieportföljen fortsatt dÄ det lÀr bli rea pÄ andelarna en tid framÄt.

Men ska definitivt följa denna trÄden vidare, kÀnns fortfarande intressant att göra en likadan kaninportfölj till sig sjÀlv, inte för att förvÀnta sig maximal avkastning, men en jÀmnare sÄdan och oftare positiv?

1 gillning

Guld som safe-haven nÀr svenska kronan apprecierar :thinking: Bara gÄrdagens rörelse pÄ 3% gav kÀnnbart minus i portföljen.

Men alternativen Àr fÄ.

1 gillning

Ja, samtidigt sÄ har jag ju 20% svenska aktier av den anledningen. Om jag hade kunnat hade jag haft en del exponering mot SEK i rÀntorna ocksÄ, men finns inte pÄ kiwi sÄ fÄr jobba med det jag har. Tycker det kÀnns som en okej riskavvÀgning nu. ValutasvÀngningar kommer och gÄr, jag fÄr tÀnka pÄ de goa tiderna dÄ SEK försvagas. :slight_smile:

Lite sen pÄ bollen med uppdatering för Q2, det har varit mycket pÄ den privata fronten med flytt och nytt jobb. Jag har av den anledningen varit vÀldigt inaktiv och har varken haft koll pÄ börsen eller hÀngt sÄ mycket pÄ forumet.

HÀr Àr i alla fall utvecklingen efter Q2 per den 30 juni 2025:

25-06-30 Golden Rabbit Golden Butterfly Ultimata AllvÀdersportföljen Storebrand Global All Countries
3 mÄn 1,05% 0,42% 0,27% 4,37%
6 mÄn -2,96% -6,00% -2,07% -6,39%

Inget att klaga pÄ, portföljen har hÄllt emot bra pÄ nedsidan och accelererat okej pÄ uppsidan. :slight_smile: En graf över utvecklingen YTD (18 juli) jÀmfört med globalt index:

Dagboken Àr nu ungefÀr ett halvÄr gammal, men portföljen i sig, med allvÀderstÀnk, har jag haft i kanske ett Är. Det har varit ett Är av sinnesro, men Àven viss oro över bestÄndsdelarna, sÀrskilt lÄnga rÀntor som jag egentligen inte tror har de bÀsta förutsÀttningarna framöver. Jag pÄminner mig sjÀlv stÀndigt om att hela poÀngen med portföljen Àr att det alltid finns nÄgot man tycker mindre om, att det inte Àr den enskilda avkastningen utan negativ korrelation som spelar roll, och att det ofta Àr det hatade tillgÄngsslaget som har potential att övertrÀffa förvÀntningarna stort.

5 gillningar

SpÀnnande tider dÄ. Hoppas flytt och nytt jobb blev som du ville! Mer till sparkvoten nu? :drooling_face:

1 gillning

Mycket spÀnnande, och ja det har blivit fantastiskt bra alltihop! Jag har flyttat till en drömlÀgenhet och har fÄtt ett jobb som Àr precis det jag vill jobba med och bygga karriÀr inom. SÄ things are looking up! :pray:

1 gillning

Har du lagt ner Golden Rabbit? Vore kul om vi kan fÄ en update pÄ avkastning och portföljen @Maestro

2 gillningar