Håller på och undersöker olika alternativ för en portfölj efter att ha gått in i FIRE och då dyker Golden Butterfly upp som ett alternativ tack vare dess höga säkra uttagsprocen: Golden Butterfly Portfolio – Portfolio Charts
Dock har det varit svårt att efterlikna denna portfölj med svenska förhållanden, men i och med ETF:en Avantis Global Small Cap Value (AVWS) som fångar up Small Cap Value så har det nu blivit möjligt. Här är mitt förslag på hur man kan bygga den med svenska förhållande:
| Investering | % | Motivering |
|---|---|---|
| Aktier | 40,00% | |
| Avanza Global | 20,00% | Billigaste globala fonden. |
| Avantis Global Small Cap Value (AVWS) | 20,00% | Small cap value. Lägre korrelation mot globala stora aktier och FAMA faktor |
| Långa räntor | 20,00% | |
| Amundi Euro Govt Bond 25+Y (MTH) | 10,00% | Euro |
| iShares $ Treasury Bond 20+yr (SXRV) | 10,00% | USD, men handlas i Euro |
| Guld | 20,00% | |
| iShares Physical Gold ETC (PPFB) | 10,00% | Fysiskt backat guld, handlas i Euro |
| Amundi Physical Gold ETC (GLDA) | 10,00% | Fysiskt backat guld, handlas i Euro |
| Bankkonto | 20,00% | Uttag och skydd mot svarta svanar |
Personligen har jag lite svårt för långa räntor och jag har gjort lite backtester och kommit fram till att jag nog kommer ersätta 5% långa räntor mot 5% guld då jag tror räntor och aktier har lite för hög korrelationen i modern tid.
Vill ni läsa mera om Golden Butterfly Portfolio så finns det mängder av referenser på massor av olika ställen på nätet, men jag tänkte det var värdefullt att påvisa hur man kan sätta upp en sådan portfölj med svenska förhållanden. På sätt och vis blir denna ännu bättre i Sverige då valutaskillnaden SEK/USD och SEK/EUR fungerar som ett kraschskydd för börsen då SEK oftast går neråt och stora valutor som USD/EUR gåt uppåt när börsen kraschar. Därmed dämpas fallet något.