Presterar RT forumet bättre/ sämre än Index i år? Rösta!

Funderade lite på om det här med att snittspararen presterar sämre än index och undrar mest om det går bättre eller sämre för oss här på forumet. Nu kanske de blir lite baised då man kanske i större grad röster om det gå bra för en men ändå :-).

Kolla om ni presterat bättre än index (tex LF global/ DNB Global / Avanza Global) och se om er egen graf ligger högre eller lägre på Avanza / Nordnet eller vad ni nu har. Tänkte de blir lättast att bara jämföra med en 100 % Globalfond och att kolla för detta året alltså i år (inte 1 ett år tillbaka).

• Bättre en index (+1%)
  • Sämre en index (-1%)
  • Nära index (±1 %)
0 röster
2 gillningar

Kan du inte lägga till några fler nivåer? Jag tycker det vore intressant att veta hur mycket över eller under folk ligger.

T.ex. +/- 5, 10, 20, 30, 50% eller något liknande.

Det finns ju cryptolirare, DA-galningar, allvädersportföljare och allt möjligt här på RT. Diffarna borde kunna vara rätt stora.

4 gillningar

Kanske bättre prata om ”utfall” istället för ”prestation”.

4 gillningar

Nära index. Blå linjen är LF Global. Jag har i stort sett global inklusive tillväxtmarknader, med hävstång. Det tog sig en dyktur i våras.

1 gillning

Ändå roligt att se att de går bra för många även det kanske inte är helt signifikant så borde det ändå vara en fingervisning för att de kanske ändå går lite bättre i forumet. Ett enskilt år säger ju givetvis ingenting men finns säkert en del här som lyckats långsiktigt också. För egen del drar min aktier upp mitt snitt och antar att det är så för många av er här.

2 gillningar

Frågan är felställd.

På rikatillsammans förordas allväders-portföljer och permanent-portföljer som ger stabilare avkastning till lägre risk, men enskilda år sällan slår börsindex.

Det är framförallt när börsen faller som permanent- och allväders-portföljer är bättre än börsindex.

3 gillningar

Jag har inga grafer, men då jag kör globala indexfonder och lekhink och lekhinken gått upp rejält i år. Så ligger jag i år över index. Med hur mycket klarar jag inte räkna ut med mina begränsade sifferskills.

Men min lekhink är väldigt liten, så är inte med stor marginal. :rofl:

4 gillningar

Sant.

Det bästa vore att kolla TWR för hela portföljen över mycket längre tid.

För egen del är det krångligt att få till dock pga många olika mäklare och banker under hela sparperioden. Ingen fin graf som kommer fram automagiskt från den enda mäklaren/banken.

1 gillning

Fast i år har AW (även obelånad) ändå slagit index trots att börsen inte fallit med risk för att jag jinxar det nu :joy:

2 gillningar

Min enda ursäkt till att jag överpresterat ”index” är att jag hade tur och gick från 0% belåning till 30% portföljbelåning i botten i april. När jag bytte mäklare och var tvungen att ta bort belåningen ett tag. Därav +5% YTD i skrivande stund.

Ibland ska man ha tur :slight_smile:

5 gillningar

AW är i min värld After Work, men du kanska avser All World Index. Menar du att världsindex slagit stockholmsbörsen?

Men om du har en permanentortfölj så kan den se ut ungefär så här:

• 20% i Världsindex etf eller globalfond
  • 20% med home bias i ex Sverige index fond.
  • 20% Guld etf
  • 20% Lång ränte fond
  • 20% Kort räntefond.

Det innebär att även om dina 20 % i världsindex slagit Sverigeindex så kommer hela din portfölj ändå ha svårt att slå en aktieindexfond.

Just i år har guldet stigit vilket förbättrar lite, men med 40 % i ränta är ändå svårt att slå aktieindex när börsen stiger.

Du skrev Allväders-portfölj.

Jag använde den engelska förkortningen, kansle miljöskadad av @Zino allväders-tråden. dvs AW, All Weather :man_shrugging::sweat_smile:

2 gillningar

Allväder eller permanent, det är varianter på samma tema.

I år är ett annaorlunda år när guldet gått ovanligt bra, men det generella är att sådana här portföljer går sämre än börsindex.

1 gillning

Om man bara äger indexfonder så bör man väl ligga nära index. Och det är väl det som rekommenderas generellt?

2 gillningar

Inte riskjusterat nödvändigtvis

Sen har väl mina portföljer hjälpts av (ökad) Sverige och EU bias som jag började införa efter årsskiftet

Men visst guld är en delförklaring, och mestadels då i AW … eh, jag menar Allväders portföljen

3 gillningar

Mina fonder har gått ungefär som en global indexfond.

Min aktieportfölj ligger uppåt 15% plus.

Sen har jag räntebärande värdepapper som nästan gått som en global indexfond.

Totalt har jag slagit en indexfond för stunden, men jag vill inte räkna på det då det handlar om investeringar på 5 institut.

3 gillningar

Gått ner nu mycket på senaste tid men helt bra.

4 gillningar

Instämmer! Men tråden handlar nog om att slå index i % eller i kronor.

Jag har två diversifierade portföljer, med olika risknivå och där den stora har låg exponering mot USA.

Jag föredrar en portfölj som tickar på med positiv avkastning men förhållandevis låg volatilitet. Det hjälper min nattsömn.

Egentligen är jag en överdrivet pessimistiskt person och det är då jobbigt att ta stor risk när hjärnan ständigt signalerar fara och oro.

Jag har bara gått back, (rött, på minus) ett år sedan 2016 men slog index bara fyra av dessa 9 år. Helt ok.

1 gillning

Förutom en väldigt liten buffert så har jag allt* mitt kapital i nedan allvädersportfölj (AW).

Storebrand AW
Avkastning (YTD) +2.98% +9.24%
Volatilitet (1år) 16.04% 9.35%
Sharpe (1år) 0.39 0.76

*det vågar man ha eftersom drawdowns alltid dämpas ordentligt

12 gillningar

De verkar ju fråga om globalindex, så jag svarade efter det.

Min portfölj har slagit globalindex (i svenska kronor då…), men underpresterat mot svenskt index. Och att det är så är inte så konstigt, eftersom jag äger globala indexfonder och en hel del svenska aktier.

Jag äger mest fonder, men har runt 23% i svenska aktier. Mina aktier har de senaste månaderna våldsamt underpresterat index, men har trots det överpresterat på året (13% upp i år, 100% på tre år. Det visar ju om inte annat att man kan ha tur…). Hela portföljen är upp 5% upp i år.

1 gillning