Funderade lite på om det här med att snittspararen presterar sämre än index och undrar mest om det går bättre eller sämre för oss här på forumet. Nu kanske de blir lite baised då man kanske i större grad röster om det gå bra för en men ändå :-).
Kolla om ni presterat bättre än index (tex LF global/ DNB Global / Avanza Global) och se om er egen graf ligger högre eller lägre på Avanza / Nordnet eller vad ni nu har. Tänkte de blir lättast att bara jämföra med en 100 % Globalfond och att kolla för detta året alltså i år (inte 1 ett år tillbaka).
Ändå roligt att se att de går bra för många även det kanske inte är helt signifikant så borde det ändå vara en fingervisning för att de kanske ändå går lite bättre i forumet. Ett enskilt år säger ju givetvis ingenting men finns säkert en del här som lyckats långsiktigt också. För egen del drar min aktier upp mitt snitt och antar att det är så för många av er här.
På rikatillsammans förordas allväders-portföljer och permanent-portföljer som ger stabilare avkastning till lägre risk, men enskilda år sällan slår börsindex.
Det är framförallt när börsen faller som permanent- och allväders-portföljer är bättre än börsindex.
Jag har inga grafer, men då jag kör globala indexfonder och lekhink och lekhinken gått upp rejält i år. Så ligger jag i år över index. Med hur mycket klarar jag inte räkna ut med mina begränsade sifferskills.
Men min lekhink är väldigt liten, så är inte med stor marginal.
Det bästa vore att kolla TWR för hela portföljen över mycket längre tid.
För egen del är det krångligt att få till dock pga många olika mäklare och banker under hela sparperioden. Ingen fin graf som kommer fram automagiskt från den enda mäklaren/banken.
Min enda ursäkt till att jag överpresterat ”index” är att jag hade tur och gick från 0% belåning till 30% portföljbelåning i botten i april. När jag bytte mäklare och var tvungen att ta bort belåningen ett tag. Därav +5% YTD i skrivande stund.
De verkar ju fråga om globalindex, så jag svarade efter det.
Min portfölj har slagit globalindex (i svenska kronor då…), men underpresterat mot svenskt index. Och att det är så är inte så konstigt, eftersom jag äger globala indexfonder och en hel del svenska aktier.
Jag äger mest fonder, men har runt 23% i svenska aktier. Mina aktier har de senaste månaderna våldsamt underpresterat index, men har trots det överpresterat på året (13% upp i år, 100% på tre år. Det visar ju om inte annat att man kan ha tur…). Hela portföljen är upp 5% upp i år.