Kollade precis på vad avanzianens snitt låg på 7.85 % i år. Förmodligen ganska många som ligger tungt i Sverige där. Svårslagen iaf detta året ![]()
Beror lite på, räknar vi med valutaeffekten? ![]()
![]()
@melwa neeeej

Kunde inte låta bli, men krävs nog en serie avsnitt för att utreda det. ![]()
I år är första året jag slår global index (LF 2,15%) med mina 6,18%
Men då är det min svenska portfölj som drar upp helheten med sina 9,92% ![]()
Men om jag ser ut längre perspektiv så är jag fortfarande i behov av en god man kopplat till mina investeringar ![]()
Jag ligger på exakt +20%. Mitt största enskilda aktieinnehav är Avanza som ligger på drygt +30% så det är mycket det som drar upp.
Har nog egentligen för mycket Sverige och för mycket finans men just i år, i alla fall hittills, har det varit bra.
Avanza Global ser ut att ligga på 0.98% i år. Jag ligger på ca 3% eftersom jag även har pengar i svenska fonder. Blir det “nära index” eller “200% bättre än index”? ![]()
Min AW-portfölj är +8,5% trots att jag drog igång den mitten/slutet av februari. Gick extra bra tack vare att jag tajmade klimaten, fyllde på lite grann i nedgången och överviktade Sverige.
Vad kör du för räntedel?
År 2025 känns lite som ett förlorat år för mig men det beror på att jag, sedan jag började på börsen, jämför med mig svenska OMXS30GI som gått +15,84 % hittills i år. Har historiskt lyckats klå det indexet, ofta med råge, men i år får jag pisk.
Globalfonderna:
- Avanza Global: +0,98 %
- Länsförsäkringar Global Index: +2,15 %
- DNB Global Indeks S: +2,68%
Egen utveckling:
- Företagsportfölj 1: +5,91 %
- Företagsportfölj 2: +2,54 %
- Privata portföljen: +0,99 %
- Barnportföljen: +3,91 %
Följer i princip den avancerade portföljen, dvs
- 10% långa statsobligationer
- 10% långa företagsobligationer
Samt i kombination med råvaror
- 10% korta/halvlånga realränteobligationer
Tack
Jag känner till portföljen, undrade mest exakt vad du valt. Intressant att se, dock inget jag måste se ![]()
Ah, no problem.. se bild nedan för hela portföljen, räntor gulmarkerade.
Pågående åtgärder för räntorna är
- byta ut långa €-realräntor mot Robur realränta
- öka andelen € i statsobligationerna
Får nog hoppa in i tråden igen och komma in i diskussionen. Försöker sätta en bra strategi för räntedelen, men blir inte nöjd öht…
Tack
Jag blev nyfiken nu och försökte kolla. Det är komplicerat att räkna ut avkastning men vår NW verkar ha gått upp med 6.9% hittills i år, så avkastningen måste ju vara minst så mycket. Men då räknas “pappersvärdet” på illikvida onoterade aktier med också, och jag tycker inte det är så meningsfullt. Så jag vet inte vad jag ska svara… Det mesta vi äger är ju indexfonder så den delen borde ha gått exakt som index. ![]()
Förresten, jag kanske ska specificera att 6.9% är i USD. Även om valutan inte spelar nån roll! ![]()
Det går inte att dra alla portföljer över samma kam, särskilt dåliga är de som innehåller 20% korta räntor som inte avkastar något öht. En väl konstruerad riskparitetsportfölj har goda chanser att hålla jämna steg med globalt aktieindex över tid vad gäller absolut avkastning. (Riskjusterat sopar den banan). Dessutom vågar man utan problem belåna den
- på traditionellt vis med värdepappersbelåning
- indirekt, genom att ha mer av sitt fria kapital i den
och då tror jag den slår globalindex alla år utom de allra mest bull:iga. Men visst kräver det mer jobb än att bara investera i aktier.
34,91% i år i högrisken. 16,32% CAGR sen start för ca 5 år sedan. Bara enskilda svenska aktier.
Du får trösta dig med att svenska kronan stärkts rejält mot dollarn, så det är inte så illa som det ser ut. ![]()
Sjukt svårt att räkna på detta ju.
Bara “privata” investeringar? Dvs inga pensionsmedel?
Procentuell ökning på hela den privata portföljen? Ev insättningar och uttag utfiltrerade?
Ni som är helt eller delvis i FIRE eller på annat sätt knaprar på portföljen hur räknar ni totalavkastningen då?
Det känns inte som att min diversifieringsstrategi med X mäklare och Y bankinstitut jobbar till min fördel just här ![]()

