Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Kort inlägg om turbulensen på marknaden senaste tiden:

Min oro inför 2025 inträffade lite väl fort och hastigt. Under senaste månaden har kronan stärkts kraftigt mot alla valutor, ffa mot dollarn med ca +8,5%. Vi har nu “gett tillbaka” all skjuts vi fick av försvagad SEK under 2024. Det medför röda siffror i våra kursgrafer, men kom ihåg att vår internationella köpkraft i SEK är bevarad. Mätt i t.ex. USD har våra allvädersportföljer gått plus under månaden. Att förvänta sig gröna siffror samtidigt som en så kraftig kronförstärkning är alltså inte realistiskt, även om det vore önskvärt. Även nu med facit i hand hade jag inte velat ändra någonting i portföljens allokering inför 2025, eftersom jag redan hade maximerat SEK-tillgångar så mycket jag kunde utan att förlora alltför mycket diversifiering.

Kronförstärkningen i kombination med börsras och stigande riskpremier har sänkt nästan alla tillgångsslag, mätt i SEK. Guldet har faktiskt stått emot börsraset väl (+1% senaste månaden mätt i USD). Europeiska långräntor har tagit en extra hård smäll efter att Tyskland beslutat om kraftig utökning av statsskulden för nationell upprustning av försvaret, vilket ökat inflationsförväntningar, varför realräntor har hållit emot bättre.

De fonder som hållit emot bäst senaste månaden har därmed varit SEK-baserade:

• Aktiespararna Direktavkastning: ca +4%
  • Lynx (Dynamic): ca +/-0%
  • Danske Invest Realräntor: ca -1%

En annan intressant observation under detta börsras är att USD inte längre fungerar som safe haven, vilket vi också såg vid yen-carry-kraschen aug 2024, och jag har ju skrivit om detta i tråden flertalet gånger tidigare. Detta gör lång volatilitet till en mycket viktigare komponent av portföljen, eftersom vi inte längre har lyxen med “inbyggd” hedge och det är det enda “tillgångsslag” som säkert kan skydda mot stigande riskpremier. Jag har dock insett att min tidigare VIX-regel är alltför trubbig, och jobbar just nu med en bättre strategi för allokering till långvol. Atlant Protect som nämnts i tråden tycker jag inte är något bra alternativ då volatiliteten är alltför låg.

Min egen portfölj (med hävstång) ligger ca -2,8% YTD, vilket ändå är långt bättre är Storebrand All Countries på ca -8% YTD, så portföljen gör sitt jobb. En annan rolig jämförelse är Norquant Multi Asset, som ligger ca -8% YTD, så även andra allvädersförvaltare har det tufft just nu :slight_smile:

Nuvarande max drawdown från ATH 31/1 är dock -8,6%, vilket innebär att jag gått in i nästa räntenivå. Enligt min tidigare fastställda strategi har jag därmed börjat köpa aggressivt och opportunistiskt (bl.a. AVWS), och kommer gradvis utöka hävstången mot 2x vid ytterligare nedgång. Det tar definitivt emot att trycka på köpknappen, men jag har så hög tilltro till portföljen att det övervinner känslorna. Jag uppmanar även er andra till att hålla fast vid er förutbestämda strategi, och inte ta några förhastade beslut.

Ursäkta att detta inlägg är lite rörigare än vanligt, ville bara skriva ned mina tankar snabbt. Tack för ert intresse, this too shall pass!

31 gillningar