Vi har nÄtt slutet för Q1 2025 och det första kvartalet har varit relativt hÀndelserikt. Vi har haft en relativt stor dipp pÄ ~11% (om vi utgÄr frÄn breda börsindex), och folk har redan börjat svettas.
SÄ hur har det gÄtt för Golden Rabbit, som i teorin ska ha en bÀttre drawdown Àn 100% aktier i de flesta scenarion?
I sin helhet Ă€r portföljen i skrivande stund ner ~4%, alltsĂ„ mindre Ă€n hĂ€lften sĂ„ mycket som börsen. Spontant kĂ€nns det i linje med mina förvĂ€ntningar. De största âsmĂ€llarnaâ kom frĂ„n smĂ„ amerikanska vĂ€rdebolag, lĂ„nga europeiska statsobligationer och momentumaktier, i den ordningen. Europeiska statsobligationer fick en extra smĂ€ll, för att citera @Zino:
De största âkrockkuddarnaâ har varit guld, smĂ„ europeiska vĂ€rdebolag, och svenska aktier.
Min tanke Àr att jag delar med mig av utvecklingen varje kvartal (fr o m 1 jan 2025), och att det sedan fÄr byggas pÄ tills det finns tillrÀcklig historik för 1+ Är. NÀr det kommer till jÀmförelser hade jag tÀnkt jÀmföra mig med vad jag faktiskt alternativt skulle gjort snarare Àn vad man brukar jÀmföra med, och för detta syfte passar det bra med faktiska portföljer. Jag kommer dÀrför jÀmföra mig mot Ultimata AllvÀdersportföljen (@Zino), Golden Butterfly (@AllSeasonsPortfolio) samt en hederlig Storebrand Global All Countries.
Som vi alla vet föregĂ„r ett gott utfall INTE nödvĂ€ndigtvis en god process, sĂ„ min poĂ€ng Ă€r inte öht att âtĂ€vlaâ med nĂ„gon portfölj. Anledningen till att jag tycker att just dessa portföljer Ă€r intressanta att jĂ€mföra med Ă€r för att de delar filosofi med min portfölj - Golden Butterfly som i teorin Ă€r en Golden Rabbit + korta rĂ€ntor, och Ultimata AllvĂ€dersportföljen som Ă€r min originella inspiration till allvĂ€derstĂ€nket och som blivit nĂ„got av en âguldstandardâ vad gĂ€ller allvĂ€dersportföljer hĂ€r pĂ„ forumet. Det Ă€r intressant att se hur min portfölj beter sig i jĂ€mförelse med dessa âkusinerâ.
HÀr kommer tabellen med de första siffrorna:
| 25-03-31 | Golden Rabbit | Golden Butterfly | Ultimata AllvÀdersportföljen | Storebrand Global All Countries |
|---|---|---|---|---|
| 3 mÄn | -3,97% | -6,39% | -2,05% | -10,74% |
Som vi kan se har samtliga allvÀdersportföljer haft ett skydd pÄ nedsidan i dippen Àn sÄ lÀnge. Den klassiska Golden Butterfly sticker ut, jag tolkar det som att mer rÀntor och mindre guld i det hÀr fallet bidragit till ett lite djupare fall. I övrigt finns inte sÄ mycket att sÀga annat Àn att slumpen nog avgjort vilken portfölj som gick bÀst just detta kvartal. Vad vi kan sÀga med nÄgorlunda sÀkerhet Àr att det Àr vettigt att vara diversifierad, sÀrskilt nÀr börsen vÀnder!