Jag lånar idén från Rational Reminder-forumet. Många här delar med sig av intressanta tankar och strategier kring investeringar, och vissa delar även sina portföljer i olika trådar, men tyvärr försvinner de ofta i mängden. För att göra det enklare att hitta och jämföra portföljer tänkte jag att den här tråden kan fungera som ett samlat portföljarkiv. Då kan man snabbt söka upp en användare (t.ex. med ctrl + F) istället för att leta runt i forumet.
Ingen portfölj är fel. Oavsett om du investerar i fonder, aktier, fondrobotar, krypto eller något helt annat, dela gärna ändå!
Tankar för tråden är:
Endast ett svar per användare. Den här tråden är inte till för diskussion, utan för att enkelt kunna hitta en viss användares portfölj. Om man postar flera gånger blir resultatet av ctrl + F mer rörigt. Eventuell diskussionstråd kan självklart skapas senare om det önskas.
Formatera portföljen snyggt, gärna i tabellform. Listor, bilder och liknande alternativ är också helt okej, så länge man inte skriver hela portföljen i löpande text.
Beskriv gärna syftet med portföljen. Till exempel varför du valt just den här sammansättningen, vilka mål du har, din investeringshorisont eller andra tankar bakom strategin. Det gör det både mer intressant och lättare att förstå hur du tänker kring dina investeringar.
Mål: Bli ekonomiskt oberoende när jag närmar mig runt 50 för att ha möjligheten att gå ned i tid eller annat, vi får se när det närmar sig.
Strategi: Jag håller det enkelt med dessa två väl diversifierade ETF:er och satsar på Avantis metodik med lagom faktorvikt och cirka 4900 aktieinnehav till en rimlig avgift. Portföljen är marknadsviktad och jag förväntar mig någon procent i högre årlig snittavkastning än MSCI ACWI IMI över tid, tack vare exponeringen mot flera riskfaktorer. Jag planerar även att utnyttja portföljbelåning i framtiden på max 20-25%. Handel sker kvartalsvis och ombalansering i K1.
Jag byggde upp en ny portfölj 2023 och började med att bygga den från defensiven buffert-börsen.
Iom det va ganska liten portfölj i början och jag höll nere bufferten litegrann så la jag in lite räntor i portföljen. Men det är skalat av en del. Just nu ser det ut såhär…
20% räntor (50/50) mellan kort och lång.
75% globala aktieindexfonder (fördelat 70% global, 18% Sverige varav 2% fördelat lika mellan investor och industrivärden, 10% tillväxt)
Sista 5% är investerat i guld.
Målet är inte FIRE men att ha nånting som genererar avkastning och samtidigt att man törs ta ifrån den.
Jag investerar mest i aktier, men spar i fonder i ppm. För aktierna har jag ingen helt tydlig och enkel plan. Det är mer komplext. Borde nog ändå försöka skapa det när jag tänker efter.För ppm sparandet har jag dock en rätt enkel nedskriven filosofi som jag i princip följt i 25 år och som är 5 punkter.
*1 de intressanta fonderna ska vara Koncentrerade portföljer dvs de 10 största innehaven ska motsvara cirka 50% av hela fondens värde.Dessa 10 aktier ska även se intressanta ut värderingsmässigt och tyda på att förvaltaren valt rätt aktier.
*2 göra väldigt Genomtänkta val och så få förändringar och byten som möjligt
*3 inte sprida riskerna för mycket. Ha 1 eller max 2 aktiefondinnehav ibland kombinerat med spiltan korträntefond sek
*4 under vissa perioder då marknaden känns högvärderad eller då jag har brist på ideer välj att ha allt i spiltan korträntefond sek.
*5 köp och sälj ofta vid två olika tillfällen med några veckor emellan dvs köp inte och sälj allt på en gång eftersom då kan man ha otur med slumpfaktorer dvs att priset går ner med 10% direkt efter man köpt eller stiger 10% direkt efter man sålt.
Fram tills nu har jag under 2025 haft 100% shb hållbar energi, men har precis dragit ner risken och har nu 40% spiltan korträntefond sek och 60% hållbar energi.