Vilken portföljstrategi har ni?

120% WEBN (dvs med portföljbelåning).

Precis som havsekorre hade jag pillat om jag haft fler ingredienser i portföljen.

2 gillningar

Strategin har varit under ständig utveckling sen jag startade upp min ISK-portfölj i november 2024, efter några års avhållsamhet från marknaderna.

F.n. jobbar jag på att få till en stabil allvädersportfölj med ca. 22/33/22/22 % av tillgångsslagen aktier/räntebärande/guld/råvaror ex guld.

Anledningen till att jag valt en allvädersportfölj är främst för att minska drawdowns och att kunna öka riskjusterad avkastning.

Det jag värdesätter mest i en portfölj är nog just riskjusterad avkastning. För att öka den har jag i framtiden planer på att öka hävstången i portföljen, men f.n. håller jag på att bygga upp portföljen under ca. ett års tid mha. DCA (Dollar Cost Averaging).

Trots att jag ännu inte är fullinvesterad (jag har hittills investerat ca. 2/3 av kapitalet som jag planerar att investera) så har jag börjat testa lite med hävstångsprodukter. F.n. är den totala hävstången på portföljen dock väldigt låg, bara ca. 1,03x.

1 gillning

80% Globala Indexfonder (DNB Global, Amundi, Lysa Bred etc)
20% Bitcoin

1 gillning

Strategi: US Stockmarket Index 65%, Fysiskt Guld 35%. Ombalansera årligen.

Men herre gud varför! :slight_smile:

Svar: USA är just nu den dominerande marknaden (Kommer med tiden bli Kina, men där är vi inte ännu), och med risk för krig i Europa för 3:e gången, så migrerar kapital igen till US som tidigare tillfällen (Därför global fonderna är 73% US). Portföljen ger lägre risk med i stort sett samma avkastning som 100% aktier. Backtested sedan 1971. DCA in i detta och vänta. Sover gott gör man också med kapital utanför det digitala banksystemet. Lite knepigt att sälja men det är också meningen så det inte pillas.

3 gillningar

Ca hälften i en utdelningsportfölj bestående av utdelande etfer/fonder och den andra hälften i en traditionell 60/40 fondportfölj med indexfonder som bas samt även några nischade aktiva fonder.

1 gillning

Vilket instrument för guldet?

Min strategi är att jag köper enskilda aktier när de är billiga och försöker tajma marknaden med valutor och index.

Enskilda aktier utgör 50 % av portföljen.

Resterande 50% är indexfonder, mest sverigefonder som Avanza Zero.

Har gått bra hittills, slagit globalindex och sverigeindex i snart 6 år nu.

5 gillningar

Jag rekommenderar att man tittar på dessa alternativ för fysiskt guld:

Man får räkna själv på skatten och övriga transaktions och förvaringskostnader, risk, och vart man då vill ligga.

2 gillningar

Jag håller just nu på att byta till den här strategin, som är en MCW+ (market cap weighted) där jag har förbättrat det bredaste indexet ACWI IMI (som inkluderar stora, mellanstora och små bolag inom både utvecklade marknader och tillväxtmarknader). Jag har gjort justeringen där jag exkluderar “small-cap growth” från den utvecklade marknaden, då dessa inte är fördelaktiga att äga.

Kortnamn Namn Index/Jämförelseindex Avgift Vikt
SPPW SPDR MSCI World MSCI World 0.12% 79.8%
AVWS Avantis Global Small Cap Value MSCI World Small Cap Value 0.47% 9.3%
IS3N iShares Core MSCI EM IMI MSCI Emerging Markets IMI 0.23% 10.9%
0.165% 100%

I framtiden planerar jag att byta ut SPPW till F50A när den ETF:en har mognat lite. Det skulle sänka den totala avgiften till 0,109%.

Jag sätter ingen fast viktning för varje ETF (vilket syns i tabellen), utan ser över fördelningen varje halvår och viktar om enligt MSCI ACWI IMI. Det går att se här hur stor andel varje del har.

Jag månadssparar inte direkt i huvudportföljen på grund av handelsavgifter. Istället köper jag följande fonder, och när kapitalet når en viss nivå flyttar jag över till huvudportföljen. På så sätt minskar jag handelsavgifterna och får avkastning via marknaden, jämfört med om pengarna låg på sparkonto.

Namn Index Avgift Vikt
DNB Global Indeks S MSCI World 0.16% 90%
DNB Global EM Indeks S MSCI Emerging Markets 0.31% 10%
0.175% 100%
5 gillningar

Min strategi, inser jag, är tydligen att vara underexponerad mot aktiemarknaden…

Av mitt investerbara kapital, dvs det som inte är bundet i boende, bilar och diverse musikinstrument, har jag, till min förskräckelse, just nu endast 16 % aktier.

Övrigt är 55% guld (fysiskt) och 29% kassa/buffert. Givetvis ska kassan investeras och bufferten ner på rimliga nivåer, och därefter ska även guldet hanteras på något vis, men jag blev så upprörd över USA:s moraliska dekadens att jag sålde av globalfonderna i februari och har legat på mycket kassa sen dess.

Med det sagt har jag ändå krossat index sen jag satte igång det här i början av 2024. Mycket tack vare guldet förstås, för ett år sen hade jag 45% guld, 45% global och 10% kassa.
Min lekhink som jag startade upp består av Investor och SAAB (det har inte lekts något vidare, men bra har det gått), som i år utökats med försvarsaktier i form av Finserve Global Security och Wisdom Tree European Defence.

Sen månadsspar jag aggressivt i två etf:er, SPYI och EXUS (den sista för att minska exponeringen mot USA) och tanken är att dessa två ska bli huvudspåret framöver. Vid något tillfälle kommer de andra tillgångarna föras över till i första hand SPYI.

För tillfället är dock lekhinken betydligt större än globalindexhinken. Rekommenderas icke…

2 gillningar

Jag har testat många upplägg genom åren men landade till slut i något väldigt enkelt och mentalt skönt.

Så här ser det ut idag (allt samlat på en Avanza inloggning):

• Barnens och frugans (ISK): 100 % DNB Global Indeks.
  • Tjänstepension (TJP): 100 % Avantis Global SCV, för att fånga småbolags- och värdepremier på riktigt lång sikt.
  • Privat (KF): 50 % DNB Global Indeks, 50 % AMF Räntefond Lång.
  • Bolagets (KF): 50 % DNB Global Indeks, 50 % AMF Räntefond Lång.
  • Buffert utanför Avanza (SBAB sparkonto, samma som bolånet dras från).

Jag rebalanserar 50/50-portföljerna en gång i månaden med Avanzas semiautomatik. Upplägget maxar kanske inte avkastningen på pappret, men det är billigt, enkelt och ger mig lugn. Jag slipper fastna i optimeringsloopar och kan lägga mer tid på livet än på Excel.

3 gillningar

Allt i storleksordning…
90 % enskilda aktier i US/EU/Sverige/Norden. Samtliga marknader. Medicin/Energi/Råvaror/Mat produktion/Reit/Fastigheter/Bank/Finans/Teknik
(teknik är minst för att den är störst i alla index.
Ca 200 olika aktie innehav.
5 % Lysa
5 % Indexfonder & blandade fonder med fokus på land. Indien/Asien/US/EU/Norden/Japan

Har sålt en aktie på 3 år. Planerar enbart köp, säljer tidigast om 17 år.

Tror inte på indexfonder/ETF i framtiden,

Marknadens blinda fokus på indexfonder/ETF Blåser upp en bubbla som värderar företag inom index högre än deras egentliga värde/produkt.

Det som redan är störst växer inte mest.
Förstår inte hur folk köper in sig på det som är högst värderat (Indexfonder) och sedan tänker att det kommer ge högsta tillväxten i framtiden.

Om alla sparar i index kommer alla värden i index baseras på mängden köp av index. marknaden för indexfonder är en kommande bubbla.

Exempel på hur och varför jag tror en krasch är oundviklig i indexfonder/ETF I framtiden.

Om världens största och mest växande företag har exakt 10 miljoner aktier fördelat på exakt 10 miljoner ägare, Alla äger 1 aktie per person exempelvis. Företaget ligger i topp i samtliga breda Indexfonder. Företaget gör aldrig en split eller släpper nya aktier, Ingen av de 10 miljoner ägarna av företagets samtliga 10 miljoner aktier säljer av sitt innehav.

Varifrån kommer aktierna som indexfonderna erbjuder ?

Tror jag
Bevisa mig gärna fel.

2 gillningar

Det gör vi inte, vi får snittet.

Jag tjänar inget på att motbevisa dig, men det gör däremot decennier av forskning världen över. Vill du lära dig finns informationen där ute, annars är det fritt fram att fortsätta som du gör.

Oavsett så är detta “off-topic” och bör tas där eller i relevant tråd.

Större delen av mitt investerbara kapital finns i min allvädersportfölj. En max drawdown på något mer än 33% av globalt index är jag nöjd med i år.

En stor del är också på sparkonto där jag får omkring 2%.

Resten sitter i princip i långa och korta svenska värdepapper samt guldcertifikat.

Kanske 5-10% i aktier och krypto.

Månadssparar i globalt index, Lysa och SHBs WEF.

3 gillningar

Marknadsviktad i indexfonder - belånar till 9% och lägger ca 7-8% av kapitalet i Investor, Industrivärden och Lundberg.

3 gillningar

Utöver buffert som ligger på sparkonto med fria uttag (ca 6 månaders utgifter) för vår barnfamilj. Så har jag följande struktur på portföljen…

20% i räntefonder lika mycket i både korta och långa.

5% i guld ETF

70% i aktieindexfonder, (global index utgör 70%, tillväxtmarknader 10% och bred Sverige indexfond 20%)

Samt resterande 5% i enskilda aktier för skojs skull, för att inte pilla på något annat.

Min strategi är att hålla fördelningen och balansera om vid för stora differensen.

Jag har valt att inkludera räntor och guld i portföljen för att det är lärorikt och för att minska volatilitet något då jag kan tänkas ta utav portföljen till ett framtida husbyte.

2 gillningar