Jag skiftade över mer till Sverige för ungefär två år sedan, förvissad om att Sverige var undervärderat. Jag har väl delvis haft rätt och efter vårens valutacirkus har det inte heller stört mig det minsta. Men nej, det är ingen evighetsplan, även om jag tillhör de som anser att home bias är en bra grej. 20% är kanske rimligare under andra förhållanden.
Skulle du anse att vikta om lite mer till Sverige, säg 20% är en idé att göra nu? Förstår att man borde kanske gjort det tidigare. Men kunskapen fanns inte riktigt där då!
Jag koncentrerar min home bias i Tjänstepension/Premiepensionen, 50% där. Sedan någonstans mellan 5-10% i min privata portfölj. Jag tänker så att de pengarna ska/kan jag ändå inte röra på flera decennier i mitt fall, så de kan få utstå mest volatilitet.
Jag har funderat på ännu mer i TJP/PPM dock. För låt säga som så att de slattarna är lite mindre i kronor och ören jämfört med det egna sparandet.
Ok, så enbart aktieinvesteringar men både privat- och pensionskapital. Då blir det lättare att svara … men riskerar att bli missvisande för man bortser från mycket annan Home Bias