Hur mycket Home Bias har ni? (omröstning)

Hej!

Som frågan lyder, då det diskuteras mycket om Home Bias, bra eller dåligt? Så är jag intresserad att se hur många av er som har Home Bias.

Samt hur många fonder har ni totalt?

Kommentera gärna varför samt bakgrund till valet.

(Notera att valet av 0% är fel av mig, borde stått 1%) Hoppas på överseende! :relieved_face:

Rösta på! :slightly_smiling_face:

• Home Bias 0%
  • Home Bias 5%
  • Home Bias 10%
  • Home Bias 15%
  • Home Bias 20%
  • Home Bias mer än 20%
0 röster
1 gillning

Röstade 0 då jag har ca 1% Sverige (följer marknadsvikt så gott det går med bred portfölj).

5 gillningar

Får man fråga hur mycket? :thinking::relieved_face:

Just nu ca 37% :partying_face:

4 gillningar

Är det något du kommer att fortsätta med under längre tidshorisont, eller viktar du om när du känner att det är läge för det? :slightly_smiling_face:

Attans, vad vet Jesper som vi inte känner till. :sweat_smile:

1 gillning

Jag skiftade över mer till Sverige för ungefär två år sedan, förvissad om att Sverige var undervärderat. Jag har väl delvis haft rätt och efter vårens valutacirkus har det inte heller stört mig det minsta. Men nej, det är ingen evighetsplan, även om jag tillhör de som anser att home bias är en bra grej. 20% är kanske rimligare under andra förhållanden.

2 gillningar

Skulle du anse att vikta om lite mer till Sverige, säg 20% är en idé att göra nu? Förstår att man borde kanske gjort det tidigare. Men kunskapen fanns inte riktigt där då! :sweat_smile:

Det är som mångas relationsstatus; komplicerat :sweat_smile:

Jag koncentrerar min home bias i Tjänstepension/Premiepensionen, 50% där. Sedan någonstans mellan 5-10% i min privata portfölj. Jag tänker så att de pengarna ska/kan jag ändå inte röra på flera decennier i mitt fall, så de kan få utstå mest volatilitet.

Jag har funderat på ännu mer i TJP/PPM dock. För låt säga som så att de slattarna är lite mindre i kronor och ören jämfört med det egna sparandet. :slight_smile:

Beror lite på vad du menar :sweat_smile:

A. Home bias på aktie/ränte portföljer i Mellan/Hög risk portföljer/hinkar eller ….

B. Home bias totala kapitalet (inkl alla tillgångar i SEK såsom boende och pensioner låsta till SEK)?

Blir nog två väldigt olika siffror för Home Bias men båda kan ju vara relevanta

2 gillningar

Försökt förklara detta tidigare.

Jag tar hänsyn till privat sparande i aktier och räntebärande tillgångar, tjp, boende och PPM när jag fördelar mina investeringar.

Min riskprofil bestäms av totalen.

Tittar jag enbart på det jag har på börsen privat som vissa gör blir det missvisande.

Jag kan inte svara på en undersökning som denna då det inte blir rätt

4 gillningar

Med pension, ISK, TF KF och lekhink inräknat så ligger Sverigedelen på cirka 0.50-1%.

Så precis lagom.

1 gillning

Håller med att undersökningar som dessa egentligen inte blir faktabaserade när många punkter i hur man ska räkna saknas.

Men det är helg, så går rösta och sen förtydliga i text.

Det är inte en grund för SCB dock. :wink:

Rent tekniskt går det.

Men grafen till undersökningen blir ju fel :laughing:

Men OK, jag tar helg och lugnar ner mig

2 gillningar

För att förenkla undersökningen för er alla, så menar jag erat totala kapital på börsen, tex till pension. :relieved_face:

1 gillning

Ok, så enbart aktieinvesteringar men både privat- och pensionskapital. Då blir det lättare att svara … men riskerar att bli missvisande för man bortser från mycket annan Home Bias

Till exempel boende.

Skillnad för nån som har 85% belåningsgrad och en annan som har 30% belåningsgrad…. samt värdet på boendet givetvis.

1 gillning

Siktar på 25% Nordnet Sverige indeks :wink::+1::grin:

Nooooooooooooo

@Jakke du skämtar väl?

1 gillning