Hur kommer ni fram till dessa procentsatser?
Jag har funderat på lf global 90 % + plus allabolag sverige 10 % baserat på det jag har läst på forumet men sen undrar jag ens varför jag har den här procentuella fördelningen…
Hur kommer ni fram till dessa procentsatser?
Jag har funderat på lf global 90 % + plus allabolag sverige 10 % baserat på det jag har läst på forumet men sen undrar jag ens varför jag har den här procentuella fördelningen…
Om frågan gäller ombalansering över tid, och inte val av portfölj:
Det finns vad jag vet inget belägg alls för att “home bias” skulle vara bättre än en helt global indexfond, men eftersom vi bor i Sverige, får lön i Sverige i SEK kan det vara bra att ha en viss övervikt mot hemmarknaden, i lokal valuta. Just nu verkar fler än vanligt förespråka det då Svenska kronan varit ovanligt svag, och en rekyl är kanske på gång. Om man tror man kan tima marknaden då.
Om man tagit ett beslut på en fördelning så vill man förmodligen ha den även om tio år. Men om en fond går mycket bättre eller sämre än andra fonder i portföljen förändras fördelningen. En ombalansering gör då att man köper mer fonder när de är billiga (eller har gått sämre än andra fonder i portföljen) och säljer av när de gått upp mycket.
Jag tror @JFB hade någon studie som pratade om att det var optimalt att göra ombalanseringen var 18 månad, men jag har inte sett någon motivering varför.
Det riktiga tricket är att det inte spelar så stor roll. Det är ingen som vet vilket lands börs som kommer gå bäst framöver. Så det spelar ingen roll om du har 0% eller 20% Sverige. Så länge du har en väl diversifierad (många olika länder och branscher) så spelar de exakta siffrorna inte så stor roll.
Jan har postat den här bilden i bloggen någon gång. Den säger att sparformen är det som bestämmer mest. Alltså, ska du ha aktiefonder eller räntefonder?
Jag brukar alltid avrunda till åtminstone hela 5%. Tillväxtmarknader är ungefär 11% av globala börsvärdet. Men jag har investerat 10% där, inte 11%. Den där sista procenten känns mest fånig.
Väldigt märklig pyramid.
Det som borde vara den största arean är en global indexfond med aktier.
Ja, om pyramiden hade illustrerat fördelning av en portfölj med 100% aktier hade det kunnat vara rimligt med en global aktieindexfond på 80%.
Jag tolkar dock pyramiden som en illustration över vad som har störst inverkan på avkastningen och utvecklingen i portföljen. Störst påverkan (80%) har valet av tillgångsslag. Det som gör störst skillnad är huruvida du väljer att ha aktier, räntor, guld m.m. som del av portföljen. En portfölj med 100% aktier kommer bete sig annorlunda mot t.ex en med 100% räntor eller en med 50/50.
Mindre påverkan (15%) har valet av fondtyp inom tillgångsslaget. Exempel är om du som tillgångsslaget aktier väljer en av följande: Avanza Global, Plus Alla bolag eller en Avanza Europa. Valet leder i detta exempel till större eller mindre spridning geografiskt. Detta kommer ändå att ha mindre påverkan på portföljen än själva valet av tillgångsslag, i detta fall aktier.
De sista 5% är valet av fond inom fondtyperna. Har du bestämt dig 100% global aktieindexfond så spelar det mindre
roll vilken du väljer av t.ex. Länsförsäkringar Global index, Avanza Global, Robur Access global eller Storebrand All Countries.