Frågan är vad man ska vänta på då vi vet ändå att bäst var det investera igår. Om man har missat det näst bäst är göra det idag. Senast på måndag. Tiden är vår bästa vän på börsen 

.
Helt rätt, har man ”rätt” storlek på sin buffert är det bara blunda och trycka på köpknappen SPP aktiefond global ![]()
Spp aktiefond global eller Swedbank Robur Access Global
,Eller LF Global indexnära,Dnb Global indeks 

Eller TRACK 5KRYPTOS VON ETF
(Skoja)
Den undviker jag till 100%

Tillväxtmarnader i portföljen gör mig orolig då jag vaknar en gång extra på natten och gillar inte den upp/ned snabb och ojämn avkastning. Valde Swedbank Access Global 100% då den har riktigt fin hållbarhet betyg på morningstar och avkastning likt Spp aktiefond global på 5 årssikt
. Lite omväxling skadar aldrig föruttom att jag blev 1% fattigare i avkastning under bytena. 

Haha hur ofta byter du fond egentligen, du bytte ju till SPP förra veckan ![]()
Kan vara ofta ibland som sist nu men inte i vanliga fall. Det är så majoriteten av aktiva sparare tappar i avkastning under fondbyte som tar en stund. Bäst är att välja en global indexfond och aldrig byta
. Det blev så att jag tappade 1% under fondbyte i början av året jämfört med LF Glob inx och tänkte nu ska jag ta det igen . Men nix det blev 1% back till på 1vecka dumheter. Haha. Det blir så när man använder hela portföljen till lekhinken haha. 40 tusen back på dumheter. Det är lätt bli påverkad här på bloggen när man läser 100 olika portfölj förslag och riskjusterad avkastning. 

Bra läropengar
man måste ju hitta det man trivs med, kräver sin tid och pengar.
Ja men jag borde lärt mig på de 10 år som jag har testat en del på börsen från rena aktier,olika portföljer,aktiva fonder. 
. Nu får man lugna ner sig lite ett bra tag.
. Det ska man tänka på att avgiften är inta avgörande om det skiljer 0,20% mer eller mindre då man kan tapppa 2% bara på en fondbyte på 3-4 dagar 

Du kommer snart skaffa 20% home bias, jag känner din (och min) typ ![]()
Jag hade från 20-100% Sverige i portföljen i många år och det fungerar fint. 25-30a% är lagom och ekonomisk sätt brkar det bli bäst 50% Sverige. 50% Globalt. Det blir fin jämn avkastning långsiktigt
. Det hade jag från december men sedan började jag göra dumheter onödigt haha
Ja du skulle inte bytt bort SPP, den har ju lägre standardavvikelse än Access global. Men är ju lite dyrare så kanske jämnar ut sig ![]()
Just nu hatar jag byt knappen på Avanza och vågar inte tänka på fondbyte hehe. 
. Gillar inte tillväxt index så mycket. Sverige undviker också.
. Hög risk börs. Det får vara så som det är. Ska undvika ändra mer 

Bäst att sitta still och investera långsiktigt ![]()
Ja då kvittar det vad man väljer bara att det är global index.
Jacke, har inte du i diverse trådar ofta pushat för LF Global Indexnära? Vore intressant att höra varför du nu valt Swedbank Robur Access Global i stället för LF😁. De två fonderna har ju väldigt snarlika avgifter (Swedbank t.o.m. aningen högre) och följer samma jämförelseindex. Osäker men kanske Swedbank är lite starkare i hållbarhetstänket.
Swedbank exkluderar ännu mer “dåliga” bolag och har bättre hållbarhet på morningstar. Men för avkastnings skull tror jag inte att det gör saken bättre. Swedbank Access Global har lite bättre avkastning än LF global senaste 5år,men det säger inte att det blir då nästkommande 5-10-15 år. Det är bara slumpen som avgör vilken kommer avkasta bättre. Det finns inga dåliga global indexfonder som kosta max 0.40% i avg. Lysa är lika bra då det är samma sak max 0.40% i avg. Amf aktiefond Global är också riktig bra billig aktiv fond. Vilken man väljer är det bara smaksak. Bäst är det att välja något och bestämma sig och inte byta på många år eller aldrig
. Om det blir så att skatteregler på källskatten ändras att alla betalar 30% skatt på utdelningar kommer Avanza Global bli den bästa billigaste Global indexfonden. 
@Jacke77: Du behöver en lekhink på max 10%, det är min diagnos.
Det blir för mycket pengar 10% 
. Leker aldrig med pengar. Det var bara fondbyte
. Ville vara lite aktiv. Då straffar det sig direkt. Aktiva sparare underpresterar index långsiktigt