Hur ska jag investera 200 000 kr?

Jag har 200 000 kr att investera i fonder. Tidshorisonten är 6-8 år.
Vilken bank är bäst, som har lägst fondavgifter? Och vilka fonder?

Lysa bred 60/40, varsågoda :wink:
Detta kan också vara ett trevligt alternativ om du vill göra det själv hos Avanza/Nordnet:
40% AMF räntefond mix eller räntekonto
45% Länsförsäkringar global indexnära
5% Plus alla bolag
5% Länsförsäkringar tillväxt indexnära
5% Handelsbanken gl småbolag
Aningen lägre avgift men kommer inte göra någon större skillnad på så låga belopp och kort tidshorisont ändå.

1 gillning

60-70% LF Global indexnära.
30-40% räntekonto
:grin::+1: Varsågod :joy:

Fan den är bra alltså, funderar allvarligt på att gå över till @Jacke77 portföjen :face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

Du har det riktigt bra @anon78057549 . :+1:. Finns inga dåliga portföljer upp till 0.32% i total avg.
@Jacke77 är duktig ge enkla råd men har lite svårare hålla till de sig själv :joy::+1:. Då ser det ut så här idag i alla Isk.

LF Global indexnära 80%

LF tillväxtmarknad indexnära 20%

:thinking::grin::+1: !? 2650st aktier. Bredaste global indexfond 0.27% i avg.

Har du gjort dumheter nu igen och kladdat till det med två fonder ? 🫥

5 gillningar

Ja @Jonas-Opti gillar det bredare :joy::joy::+1::grin:.

Besviken. Snart kommer du väl dragandes med råvaror och statsobligationer också 🫣😅

Det får du glömma @Alec . Bara aktie som gäller globalt. :+1::grin:. Det börjar redan bli lite dyrt med 0.27% i avg :joy::thinking::+1:.

Lite Polkadot och Ripple XRP finns det väl plats för? :wink:

Vet inte ens vad det är. Driv inte med mig haha. :joy::joy::thinking:

Tänk internet, fast för 30 år sedan. Typ så stort kommer Polkadot bli :heart_eyes::partying_face::upside_down_face:

1 gillning

Tycker att Spp aktiefond Global är utmärk men gillar inte 0,30% förv avg istället för 0,20 eller max 0,25%. Det är psykologisk jobbigt med små avg skillnad :+1::joy:. Men man vet aldrig Spp kanske sänker avg till 0.20% :+1: !?

1 gillning

Många bäckar små blir en hel å

1 gillning

Inte direkt men det blir mer till mig,mindre till banken och Spp. Så tänker jag…:+1:. Jag anser inte att 50% mer i avg är värt för att få 12% EM extra i portföljen. :+1:. Lysa är helt annat då ägarna måste också få sitt lön. Det är väl helt OK :+1:.

Att vara passiv investerare är ett tufft jobb. Hjärnan spelar spratt, vill optimera och ändra i portföljer. Varför blir vi aldrig nöjda Jacke?

1 gillning

Vi läser för mycket bloggar och RT då optimeras här som bara den. Då vill man inte bli sämre. Även om små skillnad gör varken till eller från :+1:

You know it :upside_down_face: men om man bara ska äga aktier i porrtföljen så ändå toppen att komplettera LF Global med Tillväxtmarknad för att lösa den i mitt tycke stora bristen i den förstnämnda, snyggt :raised_hands:. Man ska bara komma ihåg att rebalansera kvartalsvis med, men det är ju härligt enkelt så länge det bara är två fonder.

Om man sedan vill diversifiera ytterligare för att sänka risken, speciellt för vissa händelser, så är det fler tillgångar som gäller (råvaror, globala räntor i tre olika smaker) och därmed även fler fonder.

Ha en bra solig fredag team!

//Jonas, VD Opti

1 gillning