I Swedbanks app går det inte sortera på avgift. Men i fondguiden jag länkade till tidigare så tas billigast och bredast fram.
Jag är jättedålig på sånt. Men spelar det så stor roll? Ser man på avkastningen och avgiften på det du äger, så finns bättre val.
Lyssna på @melwa - hon är klok och jordnära.
Nej, tyvärr inte. Det blir för många parametrar utan man får gå in och räkna manuellt.
Men historisk avkastning kvittar. Nu är du ju på väg mot ett enklare och billigare investerande. Blicka framåt!
Det finns inte ens något enkelt sätt att bestämma vad som är procentuell utveckling per år.
Det finns olika former av procentuell utveckling som betyder olika saker.
Grottar man ner sig i matematiken så är inte procent entydigt definerat.
Hm okej vad tråkigt.
Tycker isk är så lurigt. Känns så enklare med en ”vanlig” fond där man bara skattar på vad man faktiskt tjänat. Men förstått att isk är bättre om jag uppfattar det rätt
I ett vanligt depåkonto skattar du på vinst, så om du säljer ofta eller mycket får du mycket skatt. I en ISK schablonbeskattar du och får samma skatt oavsett hur mycket du säljer.
Så om du har mycket sparat i fonder/aktier som du vill ta ut litet i taget av kan det vara fördelaktigt att ha dem på ett depåkonto, men om du vill handla med dina värdepapper blir det fördelaktigt att ha dem på ett ISK.
Procentuell utveckling är något annat än ISK.
Nja, inflation gör ju att du förlorar även på vanligt bankkonto
Har inte Swedbank men Sparbanken har en del av deras utbud. Men just den access global fanns inte. Fanns tex Swedbank robur access mix A och några andra mer nischade mot eruption, Asien usa etc
Fanns även en Swedbank roubur globalfond A.
Hittar inte index på min bank. Eller läser jag fel
Hej! Ursäkta om jag hoppar in så här.
Jag har Swedbank och kollade nu på Sparbanken. Och vad jag kunde se så har dom även Swedbank Robur Access Global . Alla fonder som heter Access är indexfonder, filtrera på index när du söker
Den borde finnas, om access mix finns.
Du bör förmodligen fortsätta med isk. Tänk inte så mycket på det där med skatten, det sköts via deklarationen. Om du har depå istället får du skatta varenda gång du säljer med vinst, samt måste ha mer koll på försäljningar, vinster och förluster inför deklarationen.
Du borde kunna hitta Access global på sparbanken. Swedbank och sparbanken är riktiga mästare på att göra det svårt för kunden att hitta hela deras fondutbud och sortera bland fonderna. De är också kassa på att redovisa avkastning i din portfölj över olika tidsperioder. De visar oftast bata avkastning från start, inget mer. Dessutom svårt att jämföra denna avkastning mot något index.
Allt för att kunden ska tycka det är svårt och istället gå till deras rådgivare och bli påsålda dyra fonder.
Den där access mix du oratar om är ingen globalfond. Det är en fond som köper 50% svenska aktier och 50% svenska räntor. En medelriskfond, du kan inte räkna med lika bra avkastning på lång sikt i denna, som med en globalfond.
Globalfond A som du också nämner, är en dyrare och aktivt förvaltad fond.
Ska kolla igen har Sparbanken syd om de är olika för de olika sparbankerna
Testa annars att ringa telefonbanken, tror det är lag på att de ska hjälpa en om man ber om en viss produkt de har i sitt sortiment.
Men man behöver vara tydlig.
Är så grymt tacksam för all er hjälp! Känt mig snurrig och att banken inte ger tydliga svar!
När jag kollar Sparbanken Syd så verkar det mycket riktigt vara så att access global faktiskt inte finns. Riktigt kasst!
Men den ännu bredare fonden Storebrand global all countires finns! Den är väldogt bra tycker jag. Det är den bredaste globalfonden och den inkluderar även tillväxtmarknader. Helt okej avgift också 0,31%.
Har storband global lov vol och den har varit bättre men vill sprida ut mitt kapital lite
Okej personligen hade jag absolut övervägt att byta allt mot den bredare och mer långsiktigt lämpade global all countries
Jag med. Jag äger bara två fonder.
Jag gick bara in på Sparbanken, såg nu också när jag kollade Sparbanken Syd att den inte fanns. Märkligt.
Varför? Fler fonder ger inte automatiskt bättre spridning.