Börja investera!

Alla pengar ska konsumeras en vacker dag. Jag håller med dig om att när tidshorisonten är längre så kan du investera pengarna mer riskfyllt.

Jag antar att jag redan har någon typ av “högriskshink” då jag började placera i fonder hos Handelsbanken för ca 1 år sedan. Tanken med detta sparande är pensionssparande men som student blir det för tillfället endast 150 kr/mån. Här är det en fördelning på 98,28% aktier och 1,72% ränta. Avgiften är dock på 1,5% jämfört med Lysas låga. Med tanke på att jag endast sparat i ett år och det inte alls handlar om mycket pengar, kan det då vara en god tanke att jag säljer detta för att istället satsa på att ha ett till Lysa-konto med antingen 90/10 eller 100/0 i fördelning? Eller bör man vid sådant långsiktigt sparande (40+ år) ha i åtanke att Lysa inte är lika etablerat som en storbank? Jag tänker att det inte bör ha en påverkan med tanke på insättningsgarantin. Eller?

Oavsett var du har pengarna ska du aldrig betala 1.5% i avgift. Aldrig.

LYSA Aktieportfölj hos storbank, med bankens egna fonder där kan du se vilka fonder som rekommenderas för varje storbank, 0.38% avgift för Handelsbanken.

1 gillning

De har nog inte riktigt förstått vad Lysa är för något

Byt tänker jag spontant!

Denna är nästan ännu bättre: Bästa och billigaste indexfonder hos storbankerna (Swedbank, SEB, Handelsbanken, Nordea etc.)

Där ser man, yes den tråden var bättre!

80% Länsförsäkringar Global Indexnära (0,22 avgift)
20% Länsförsäkringar Sverige Indexnära (0,21 avgift)

@solros Där har du en toppenportfölj som du kan skapa hos Handelsbanken. Logga in en gång per år och ombalansera.

Läste att du “räknar med att använda dessa inom 5-10 år”. Lägg in allt i aktiefonder isf. Tumregel här i forumet är 10% per års sparhorisont.

Vad innebär att ombalansera? Som sagt helt nybörjare och har egentligen inte ett intresse av köp/sälj/följa marknaden osv. Vill helst att det ska sköta sig självt (därav väldigt nöjd med Lysa).

Om du t.ex. bara har en globalfond så behöver man inte göra någonting. Men om du har fler än 1 fond, t.ex. att man lägger till en Sverigefond för att bli mer exponerad mot vår egen valuta, då kommer detta begrepp upp. Säg att du börjar med 80% globalfond och 20% sverigefond, men att sverigefonden går mycket bättre under ett tag, vilket gör att du sen har 60% globalfond och 40% sverigefond. Då “ombalanserar” man genom att sälja lite globalfond och köpa lite sverigefond så att man kommer tillbaka till sin målfördelning (i detta exemplet 80% och 20%).

Då ska du köra Lysa eller Opti :+1:

2 gillningar

Kör med Lysa, det låter helt perfekt för dig :+1:

(jag har själv inte använt Opti så kan inte uttala mig om den tjänsten)

2 gillningar

Jag förstår. Tack för bra förklaring och förtydligande. Har lärt mig väldigt mycket i den här tråden. Känner dock att jag spar på den kunskapen och kör Lysa tillsvidare.
MEN, min fråga består. På 5-10 år, är det klokt att lägga alla pengar (ca 180.000:-) på ett och samma konto med 60/40, eller är ska jag lägga en del av summan på ytterligare ett konto med lägre aktieandel för att “safea up” då pengarna ska användas relativt snart?

Om pengarna ska användas om 5-10 år tycker jag personligen att 60/40 låter bra.

Ett alternativ är att lägga 60% av pengarna på Lysa i ett 100/0 konto, och 40% av pengarna på ett sparkonto på din lokala bank. T.ex. under coronakraschen gick ner räntekontot också ner, så vill man undvika det kan man ha 40% säkrat i bankkontot. Nackdelen isf är att man inte får ombalanseringen mellan aktier och räntor som Lysa annars gör hela tiden.

Hmm, jag tycker ett 60/40 konto låter bra för dig om du vill att allt “ska sköta sig själv”.

Förhoppningsvis svarar fler så du får ytterligare förslag.

1 gillning

Tack för snabbt svar! Det låter bra. Jag läser lite i gamla trådar medan för att få lite idéer och förslag.

Aldrig mer än 1,5 % avgift? Nu är du lite väl dogmatisk. För indexfonder, sure. Men aktivt förvaltade? Nja. Min dyraste fond har 2,5 % avgift och jag är jättenöjd med den.

Great att du är jättenöjd med den, bara att fortsätta :+1:
Tyvärr finns det inget stöd i forskningen att fonder med 2.5% avgift är att föredra, därav min rekommendation att undvika dem.

1 gillning

Jag tycker att man kan tänka att upp till typ 0.4% för index är någon sorts “baseline” och att övriga fonder så ska man ha någon bra anledning till att avvika från baselinen iom att man riskerar att det är en fond som faktiskt inte slår index. Med det sagt, vad är det för fond? 2.5% känns lite för högt nästan oavsett för mig, men kan ju vara kul att kolla vad folk har ivf. :slight_smile:

60/40 verkar vara väldigt passande för dig! Eftersom att du fortfarande är ung skulle jag även passa på att starta nåt högrisksparande (ex 90/10), det behöver du ju inte lägga dina arvspengar på men kanske påbörja nåt månadssparande för att låta dina pengar växa mer på längre sikt

1 gillning

Grattis för du hittat hit! Med tiden kommer du bli rikare och rikare. :slight_smile:

1 gillning

Fruktansvärt dyr fond men ok. :slight_smile: