Bra fonder för IPS hos SEB?

Hej!
Har ett gammalt IPS som jag inte kan flytta som ligger kvar hos SEB. Vill placera de pengarna så bra det nu går utifrån SEB’s fondutbud. Har sökt i forumet (men hittar bara gamla trådar) och även läst Jans artikel “Tips på fonder till tjänstepensionen hos SEB Trygg liv” men hittar inte fonderna med just de namnen som är nämnda där (gissar att de eventuellt bytt namn eft artikeln är fr 2017?)

De jag hittar och tänker för att hålla mig nära den fördelningen är:
SEB Sverige Indexnära (0,25%) - 20%
SEB Hållbar USA indexnära usd (0,30 %) - 20%
SEB Hållbar Global indexnära (0,30%) - 40%
Småbolag? - 20%

Vet ej vilken för småbolag, och finns det bättre hos SEB än de jag hittat ovan?
SEB Småbolag kostar 1,50%…

Help a girl out! =)

Hej!

Använder själv för mina gamla IPS-medel: SEB Hållbar Sverige Indexnära. Har funnits i många år och fungerar bra.

1 gillning

Tack! Har du lagt allt i samma då?

Storbanker tar ofta betalt för IPS, döljs väl. Handelsbanken tog 300kr/år två konton, de själva hade satt upp att det blev två konton…Annars bara 150kr/år…

En supersnabb googling visade att SEB också tar 150kr/år. Flytta till Nordnet/Avanza är mitt tips!

Rub it in…haha…jag vet - men jag kan tydligen inte flytta det så jag måste utgå från “minst dåliga” i detta läge…

Mina tjänstepensioner håller jag på att flytta till Nordnet . men just IPS’en gick ej…=/

Läser ju himla dåligt. Men hur kan IPS vara låst? Borde ju vara omöjligt, eller måste du vara kvar för rabatt på bolån eller dylikt?

Det var min “rådgivare” på Söderberg & Partners som sa att det inte gick. Jag flyttade just min löneväxling till Nordnet (låg svindyrt i Movestic), och då gick hon med på till slut att hjälpa till att flytta mina tjänstepensioner fr SEB samtidigt också. Bad henne att även kolla IPS’en - men hon sa prompt nej, att den är låst och går absolut inte att flytta…kan det vara så att det bara var skitsnack?..
Då kan jag ju flytta den själv till Nordnet tänker jag?

Orka om hon ljög. Ok att de är säljare men alltså…

Bästa och billigaste indexfonder hos storbankerna (Swedbank, SEB, Handelsbanken, Nordea etc.) Här finns bra exempel på fonder hos storbarnkerna

1 gillning

Du öppnar Ips hos Nordnet. Skriver ut Ips flytt blankett fyller alla uppgifter i den och skickar till Nordnet. Sedan tar Nordnet hand om resten. Smidigt :+1:. Eller ringer Nordnet och får svar av de då de skickar blanketten hem till dig :grin:

1 gillning

Inser det nu att hon inte talade sanning…varför förstår jag inte. Tack - jag flyttar den till Nordnet på direkten. Tack hörrni! =)

1 gillning

Nordnet betalar in flytt avg uptill 1000kr tror jag . Bäst ring Ordnet och då får du alla svar.

Jag flyttade relativt nyligen min IPS från SEB till Avanza. Gick mycket smidigt.

1 gillning

Håller tummarna för att flytten går bra. Inser att S&P inte tjänar pengar på en IPS utan bara tjänstepension, men måste ju ändå vara mervärde för dig som “kund” att du får bra tips som är korrekta. Låter ju mer som om du är produkten i detta fall.

Min banktant på Handelsbanken vägrade att skriva under flyttdokumentet, men ringde hennes chef så var det gjort på en dag.

Avanza gör det men inte Nordnet tyvärr, kollade nyss det! Men jag flyttar min IPS (och tjänstepension) ändå, värt det i långa loppet.

Då hade jag öppnat Avanza Ips och flyttat dit till Avanza. Varför inte ta det som är bäst och billigast :+1:. Det fungerar lika bra ha separat bara ips hos Avanza. Jag hade valt Avanzas Ips.

2 gillningar

Flytta isåfall till avanza först få 1000kr, flytta sedan till Nordnet när det blir gratis(antar att det är lockup på de där1000kr). Skall du ändå bara köpa fonder så spelar det ju ingen roll… Givet att du inte blir PB på Nordnet eller liknande.

2 gillningar

1000kr är ändå pengar. Det går alltid flytta gratis från Avanza till Nordnet om du vill ha allt på samma ställe. Annars fungerar lika bra ha det kvar på Avanza :+1:

1 gillning

Yes, lade all IPS i samma fond. Bedömde den som bäst, bra historisk avkastning och låga avgifter, utifrån befintligt urval på SEB.

1 gillning

Klokt. Tack för alla snabba bra svar, nu vet jag vad jag ska göra! =)

1 gillning