Börja investera!

Om pengarna ska användas om 5-10 år tycker jag personligen att 60/40 låter bra.

Ett alternativ är att lägga 60% av pengarna på Lysa i ett 100/0 konto, och 40% av pengarna på ett sparkonto på din lokala bank. T.ex. under coronakraschen gick ner räntekontot också ner, så vill man undvika det kan man ha 40% säkrat i bankkontot. Nackdelen isf är att man inte får ombalanseringen mellan aktier och räntor som Lysa annars gör hela tiden.

Hmm, jag tycker ett 60/40 konto låter bra för dig om du vill att allt “ska sköta sig själv”.

Förhoppningsvis svarar fler så du får ytterligare förslag.

1 gillning

Tack för snabbt svar! Det låter bra. Jag läser lite i gamla trådar medan för att få lite idéer och förslag.

Aldrig mer än 1,5 % avgift? Nu är du lite väl dogmatisk. För indexfonder, sure. Men aktivt förvaltade? Nja. Min dyraste fond har 2,5 % avgift och jag är jättenöjd med den.

Great att du är jättenöjd med den, bara att fortsätta :+1:
Tyvärr finns det inget stöd i forskningen att fonder med 2.5% avgift är att föredra, därav min rekommendation att undvika dem.

1 gillning

Jag tycker att man kan tänka att upp till typ 0.4% för index är någon sorts “baseline” och att övriga fonder så ska man ha någon bra anledning till att avvika från baselinen iom att man riskerar att det är en fond som faktiskt inte slår index. Med det sagt, vad är det för fond? 2.5% känns lite för högt nästan oavsett för mig, men kan ju vara kul att kolla vad folk har ivf. :slight_smile:

60/40 verkar vara väldigt passande för dig! Eftersom att du fortfarande är ung skulle jag även passa på att starta nåt högrisksparande (ex 90/10), det behöver du ju inte lägga dina arvspengar på men kanske påbörja nåt månadssparande för att låta dina pengar växa mer på längre sikt

1 gillning

Grattis för du hittat hit! Med tiden kommer du bli rikare och rikare. :slight_smile:

1 gillning

Fruktansvärt dyr fond men ok. :slight_smile:

Kanske kan vara klokt att lyssna även på denna:

Ett av huvudbudskapen som jag minns det är att inte stressa fram nåt beslut.

Personligen skulle jag haft en del på ett sparkonto (utöver tipsen om en 60/40-investering) av emotionella anledningar. Jobbigt att se ett arv tappa för mkt i värde.

1 gillning

Ja precis så jag har tänkt. Var lite förvirrad men tanke på att den passiva hinken framställs som att man inte ska börja på förrän mellanriskishinken är uppbyggd. Men tänker precis så, att jag startar ett litet månadssparande på ett 90/10 konto

Fidelity China Consumer A-Acc-USD