Eller så kör du på Lysa så får du en väldigt bra riskspridning globalt och ca 20% Sverige automatiskt utan att behöva bry dig mera ![]()
Det räcker med Avanza global. Jag hade valt endast den och kört 4000 per månad där istället.
En till fundering… att placera i räntefonder just nu, känns inte det lite ”onödig” så som ränteläget ser ut just nu? Man får väl nästintill samma avkastning på sparkonto (3.7 i ränta).
Se denna tråd med t.ex. förväntad framtida avkastning från @captorfonder. Mellan 2.8% till 8.5% är intervallet. Beror så klart på risken. Men bankkonto idag, särskilt med lite bunden tid är bra. Allt beror ju på vad man önskar och ens tidshorisont.
Du har redan fått rådet att byta “Avanza Zero” mot “PLUS Allabolag Sverige Index”.
Jag skulle ta “Nordnet Indexfond Sverige ESG” istället, bredare än “Avanza Zero”, billigare än “PLUS Allabolag Sverige Index”. Håller ni andra med?
Det finns många trådar på detta forum som handlar om att “Avanza Global” i praktiken kostar mer än “Länsförsäkringar Global Index” trots att “Länsförsäkringar Global Index” har högre avgift. Detta pga skatterättslig hemvist som påverkar skatt på utdelning. Detta kan dock ändras över tid.
Jag skulle ta “Länsförsäkringar Global Index” istället för “Avanza Global” i dagsläget och sedan hålla koll, kanske kolla av detta forum gällande detta en gång per år och om det förändras byta till “Avanza Global”.
“Länsförsäkringar Global Index” bytte indexförvaltning från en extern leverantör till att hantera det internt nyligen så historisk avkastning på den är missvisande nu. Jag gissar att det kommer att bli ungeär samma, men om man är orolig för det kan det vara bra att köra på “Avanza Global”. Har någon här en åsikt om detta?
Fördelningen global/Sverige skulle jag justera till 10% Sverige. Anledningen att ha något alls i Sverige enligt mig är att skydda sig mot kortsiktiga förändringar i värdet av SEK mot dollarn utifall man eventuellt vill kunna sälja av en del av innehavet lite tidigare än man tänkt. Normalt ska man ha 10-års sparhorisont om man sparar på detta vis, men om man tänker att man kanske vill sälja av lite innan dess kan det vara bra att ha lite i Sverige. Annars är det bättre att ha 100% i en global indexfond.
100% i en global indexfond innebär att man inte försöker vara smart och då kan man inte råka vara dum tänker jag. Titta på den historiska avkastningen på en global kontra sverige-indexfond på några års sikt så ser du att en global indexfond brukar gå bättre än en svensk.
Tack! Intressant!
Tänkt om lite nu angående första frågan. Vad tror ni om att sätta in 500.000 i Lysa och låta dom sköta fördelningen? + sätta in månadsspar på 2.500kr dit.
Låter det klokt?
Jättesvårt för mig att säga. Inget som handlar om framtiden är ju säkert och allt sparande innebär en risk. ![]()
Men om du är medveten om riskerna så är det många av oss här i forumet som gillar och använder LYSA (inkl. mig själv). Det som jag skulle flagga för är din sparhorisont och vilken fördelning du ska ha mellan aktier och räntor. Men den kan LYSA hjälpa till med när du skapar ditt konto.
Sedan brukar jag avråda personer som är nya att sätta in allt på en gång även om det är statistiskt rätt (lyckas i ca 2/3 fall), för det finns alltid en riskf ör att man ångrar sig om marknaden går ner. Därför brukar både och vara ett bra alternativ.
Lycka till med sparandet!
PS. Nästa vecka kommer ett avsnitt där vi pratar lite om det.
Tack snälla för snabb respons. Har utöver dessa 500.000 ca 400.000 i ett vanligt sparkonto med 3.7% ränta, det bör väl vara en budget som är good enough?
Och när jag ändå är igång - detta är ju så himla kul och spännande… att få höra vad proffsen säger!!
Hade varit kul att veta på ett ungefär vad en person i min ålder har hunnit tjäna ihop till sparat kapital. Vet ni någon statistik på det? Alltså hur ”förmögna” den genomsnittliga 25 åriga svensken är??
Här har du lektyr för hela helgen… ![]()
Åh va kul! Tack!!
Så om man tolkar resultatet där så är medelsparandet för en 30-åring (både sparkonto och fonder/aktier) på ca 160.000kr. Har jag fattat rätt då?
Du är statistikt väldigt mycket mer förmögen än de flesta andra svenskar, oavsett ålder. Grymt jobbat! ![]()
Lite roligt det här med “henmabias”. Många Amerikaner kör 100% (eller mer med margin) på S&P500. Man blir nästan en ärkefiende eller förrädare om man investerar i “international”.
Och här diskuterar vi om man ska ha mer än en 1% Sverige
.
Ja. Inte samma äpple men lite komiskt ändå. Själv har jag viktat upp Sverigedelen med pengar jag inte behöver på 20 år eller aldrig behöver…
Känns billigt då jag växlar från euro till SEK och Sverigefonder gått lite sämre senare tiden. Hoppas jag gör rätt…
Så ett alternativ skulle kanske i mitt fall vara att till en början göra en engångsinsättning på 350.000 och sen månadsspara med ca 6-7000 kr ett tag framöver istället (från de pengarna jag tänkt investera från början), för att undvika att tajma marknaden ”fel”.
Tankar om det? ![]()
Fundera igen på hur mycket exponering du vill ha mot den globalt sett lilla svenska marknaden.