Hur använda rejäl inkomstökning

Vi kommer få en rejäl ökning i inkomster inom kort där det handlar om i runda slängar 20-30 000 kr mer in på kontot varje månad och totalt en sexsiffrig inkomst netto.

Det finns bolån på ca 4 milj. samt ett lån på en elbil. I övrigt en del sparande på sparkonto, lysa och aktier, men inte tillräckligt i förhållande till inkomst. En av oss har dålig pension som det ser ut nu.

Hur har ni fördelat den ökade inkomsten? Amortera mycket eller spara mycket? Andra tips?

Hej Bianch, välkommen till forumet!

Då skulle jag säga att ni inte behöver oroa er om privatekonomin. Grattis!

Amortera mer och investera mer. Tycker inte ni behöver ha så mycket på sparkonto om det ändå rullar in +100k varje månad.

1 gillning

Tack! Ja, det känns lite overkligt bra men väldigt roligt.

Hur hade du fördelat amortering vs investering?
Jag tänker att det är bäst att amortera på bilen som har sämst ränta, och bara låta amortering på huset rulla på som vanligt.

Passa på att göra en massa roliga saker ni inte hunnit göra tidigare. Pengarna kommer nu att rulla in med tiden utan att ni tänker på det. Ni får inte tillbaka ungdomen!

3 gillningar

Klokt. Det blir nog en resa med utflugna barn framöver. Det ser vi fram emot att kunna bjuda dem på.

Funderar på om man ska löneväxla och bättra på tjänstepensionen också.

Rent allmänt så tycker jag inte att man ska binda mer sparande än nödvändigt. Du har redan Inkomstpension, premiepension och tjänstepension som är låsta till ålderdomen. Lås inte in för mycket i hus heller, banken lånar aldrig tillbaka pengarna när du är gammal.

Isk eller kapitalförsäkring.

Tack! Bra perspektiv att ha med sig👍

Många Sexsiffriga höginkomsttagare brutto kommer redan utan löneväxling med rimliga placeringar att hamna så högt med pensionen (om man tar den vid “rekommenderad ålder”) att pensionen ligger över statsskattegränsen ( ca 57.000/månad år 2023) . DÅ skulle jag inte spara mer med " låst pensionssparande" .
Att överlåta avsättningar för din ppm till din
Partner ( om ni är gifta) är då också extra vettigt. Bra sätt att boosta hens pension i vilket fall.
Jag gick några år förtid i pension och sparade rejält med löneväxling innan ett antal år för att öka på pensionen.

1 gillning

Såg en annan i nån tråd för ett tag sedan som tipsade om att göra följande med extrapengarna:
1/3 amortering
1/3 sparande/investering
1/3 nöjeskontot

Tycker det är ett bra förslag :slight_smile:

4 gillningar

Jag kan ta emot dom. Fast då det är så lite pengar tar jag en avgift på 5%

6 gillningar

Jag personligen hade strävat efter att endast ha Max 50% bolån kvar, samt Inga andra lån.
Därefter en buffert, sedan in med resten på börsen.

Typ så i stora drag hade jag gjort.

1 gillning

Lös billånet för guds skull!

4 gillningar

Ska klura lite på det🤣

Det känns rimligt. Det kommer högt på priolistan En del kortsiktigt spar för resor kombinerat med ökar spar i ISK på lång sikt då kanske

Boka ett möte med er personliga bankman, gå igenom er ekonomi och sparande. Så länge du / ni inte torskar på era mycket välbetalda jobb så har ni inget att oroa er för. Lycka till!

1 gillning

Gör någonting som gör dig glad.
Vet inte vart i livscykeln du befinner dig?
Jag har dessa lönenivåer och så även min fru.

Det enda jag planerar är att vara skuldfri om 5-7 år och att mina 2 döttrar kommer jag se till att ha det bra utan att behöva arbeta för mkt.

Jag har dragit ner på arbetstakten med 35% och är glad för det, du kan inte köpa tid men mera fri tid. Allt är inte pengarna utan investera åt dina nära och satsa på livskvalitet :+1:

1 gillning

Fundera över vad du tycker är viktigt i världen och lägg pengarna på det

2 gillningar

Härligt!! Om det är per person så tycker jag ni borde fundera på om ett land med hög skatt är rätt för er. Fundera i kontext av framtida drömmar och planer.

Om det var sammanlagt för två personer kanske det inte är riktigt så illa.

Amortera. Börja där räntan är som högst. Resten på Avanza Zero i en ISK.

1 gillning

Vi har två barn i 20års-åldern och ca 20 år kvar att arbeta. Barnen har fått mycket tid under åren men av naturliga själv klarar de sig själva mer och mer och det blev läge att tacka ja till nytt jobb.

Behöver nog landa lite i det nya med minskade kostnader och ökade inkomster. Det känns lite overkligt bra.

1 gillning