Jag och min sambo (vi har gemensam ekonomi) har ett hus utanför Stockholm som vi köpte för 9 300 000 med ett bolån på 5 600 000. Vår samlade månadsinkomst är 110 000 kr. Vi har runt 300 000 var på börsen, och ett buffertkonto på runt 120 000. Vi har precis kommit tillbaka till jobbet efter föräldraledigheterna, men nästa barn kommer inom kort. Det enda sparandet vi har utrymme för när vi är föräldralediga är barnsparande och amortering. Vi är 33 och 34 år gamla, och jag börjar bli lite stressad att komma igång med ett vettigt pensionssparande.
Min fråga är följande:
Borde vi pausa amorteringen under nästa föräldraledighet till förmån för pensionssparande?
Först och främst, grattis till en god ekonomisk sits och alla ungar
Motfrågor: Vad är det som får dig att känna att ni måste just pensionsspara? Hur ligger fördelningen för era löner? Är det ca hälften var? Oavsett så är det i alla fall EN av er som nästan maxar pensionsavsättningar alla redan om man ser till vårt allmänna pensionssystem.
Har ni räknat på hur era pensioner kommer se ut om ni fortsätter, allt annat lika?
Jag gjorde en uträkning för egen del och kom fram till att det inte kommer bli bra alls justerat för inflation om jag inte sparar själv, därav min stress. I nuvarande takt skulle jag få ut runt 30 före skatt när jag fyller 67.
Min sambo tjänar 60 och jag tjänar 50, så det är hyfsat lika mellan oss.
Drömmen är såklart att inte behöva jobba hela vägen in i kaklet, men vi är nog båda inställda på att göra det.
Varför vill ni absolut låsa in pengarna i pension eller boende? Jag hade valt att göra det egna investerande så stort som möjligt. Det kan ochså användas till boende eller guldkant på pensionen om man vill när det är dags. Men också till investeringar i kostnadssänkande värmesystem, plötsliga bilkostnader, löpande kostnader vid arbetslöshet eller sjukskrivning, resor med familjen, mm.
Pengarna kan göra mer för både värdet på ert hus och livet som pensionärer om det finns tillgängligt innan pension eller försäljning av boendet.
Hur gjorde du uträkningen? Tänk på att prognosen på minpension.se redan är justerad för både inflation och för att följa reallöneutvecklingen. Så om du justerar ned det mer manuellt så får du en alldeles för pessimistisk bild.
Att ni då har mer investerade pengar att betala ränta med eller betala av på lånet. Det kan visserligen hända att börsen är lågt just då. Men som jag ser det uppvägs den risken av risken för alla andra scenarier där att ha pengarna tillgängliga är en fördel.
Jag tror att de räknar med inflationskompenserande löneutveckling. Men inga reallöneökningar eller karriärklättrande. För det är väldigt individuellt och oförutsägbart.
Prognosen kompenserar för 2% inflation och dessutom för 1.6% allmän real löneutveckling. Så siffrorna i prognosen uttrycks så att säga i dagens priser och i att hålla jämna steg med ökningen av generell levnadsstandard.
Sök här i forumet på prognosstandard så hittar du mer beskrivning.
Nej. Prioritera inte pensionsparande nu tycker jag. Jag antar att ni har normal tjänstepensionavsättning på 30 % över viss lönenivå och även kommer ha viss löneutveckling framöver?
Försök se till att era tjänstepensioner placeras bra.
Ni har en bra sits (även om jag tycker att köpa hus för 9,3MSEK är blodigt mycket). I vår kommun får man bra hus för 6M Sek.
Jag skulle amortera så lite ni får. När ni når 50% belåning skulle jag sluta amortera helt.
Med er långa tidshorisont är placering i breda, globala, billiga indexfonder det smartaste och med låg stressnivå om man klarar dom dippar som kan komma ett antal år.
Ni bör kunna slå kostnaden för lånade pengar med säg 2% per år extra avkastning utöver inflationen över era 30 års horisont. .
Om ni ligger över ca 55.000 per månad kan löneväxling löna sig.
Vi sparade inget alls till pension så länge barnen bodde hemma.
Vi sparade dock rejält efter barnaåren när barnen flyttat hemifrån efter 50 års ålder. Både löneväxling och ISK sparande. Enkelt när många kostnader gick ner och lönen var bra. Ex sjönk elförbrukningen till ca hälften när vi bara var två.
Vi kunde sen börja trappa ner på arbete sakta men säkert efter 60 redan och komplettera med sparpengar och lite pensionsuttag.
Finns det ens någon fördel med att just pensionsspara?
Alltså, löneväxla fattar jag. Men i övrigt är det väl spara/investera rent allmänt som gäller. Inte som tidigare, då man pensionssparade med oskattade pengar. Så använder man pengarna till pension, FIRE, eller motsvarande.