Hej Rikatillsammans!
För det första, tack för alla bra avsnitt och tack till er alla kloka forummedlemmar som bidrar med er kunskap och livserfarenhet.
Vi behöver hjälp med att tänka när det kommer till sparande, pension, arbetstider, livskvalité och allt som hör därtill. Vi har laborerat med hinkmetoderna, monte-carlo-modellen och andra hushållsekonomiska modeller men det är lite för mycket som inte riktigt stämmer in på våra förutsättningar samt att vår kunskap inte verkar räcka till, så vi landade i att skriva detta inlägget.
Här kommer lite ramverk för diskussionen och jag klumpar ihop alla ekonomiska siffror för mig och min partner.
Ålder: 40-ish
Arbetssituation: Fast jobb
Barn: 2
BR:
Tillgångar:
Obelånad fastighet (värde 15-20 milj)
Balans Lysa: 250k
Balans sparkonto: 30k
Tjänstepension: 400k
Skulder
CSN:350k
RR:
Inkomster
Lön: 60k (netto)
Utgifter (Vet att sparande snarare är en investering,dock är det en utbetalning och därför ligger den posten här för enkelhetens skull)
Sparande - Lysa: 12k
Sparande - Lysa (barn): 3k
Hushåll: 30k
Pengar över efter utbetalningar: 15k
Vi planerar investeringar inom 2 år som uppgår till cirka 1,5-2 miljoner i vår fastighet. Bostadshuset är kraftigt daterat och måste helrenoveras.
Kortsiktiga mål:
Mer icke-arbetstid
Investera 1,5-2m
Resa
Långsiktiga mål:
Säkra att inkomster-utgifter=+ efter pension
Sluta jobba vid 55
Frihet till att så långt det går bestämma över sin egen tid
Resa
Nu till en generalisering av de frågor som ekar i mitt huvud dagligen:
Sparar vi för mycket och lever för lite?
Sparar vi för lite vilket begränsar ett friare liv?
Bör vi spara mer för att finansiera framtida investeringar?
Är pensionen mer eller mindre säkrad så vi kan spara mer/leva upp mer?
Bör vi konvertera 5-7k av pensionsinbetalningen till lön istället?
Bör vi låna 1,5-2m till investeringen?
Är det värt att köpa en 2-veckorsresa till solen för 80k?
Kan någon utifrån titta nyktert på dessa förutsättningar och ge något råd som bara skriker er i ansiktet när ni läser texten ovan?
Vi betackar oss för kommentarer likt: “Ni har ju 15k över varje månad, vad gnäller ni för?” eller “Ni har ju inte ens lån, varför har ni ågren?”. Om det finns en kreativ poäng med den typen av kommentarer så backar vi på betackandet. .
Tack på förhand!