När du har 10 tusen för mycket!

Om du inte har någon relation kan det vara vettigt att satsa på. Ett bra spår där är att vara generös. Jag menar då att mer regelmässigt vara den som bjuder. Det lär inte normalt kosta 10 tkr per månad men det är ändå en kostnad.

Allt det här med att göra långresor till dyra ställen har jag svårt att relatera till själv. Om någon sådan specifik aktivitet alltid stått högt upp på önskelistan är väl timingen bra nu. Annars har jag svårt att se att det skulle göra livet så mycket roligare. En kompis till mig har köpt en dyrare cykel och gått med i en lokal förening som gör långcyklingar. Det tänker jag känns vettigare än att åka på någon dyr utlandsresa. Det är bra med saker som förändrar vardagen.

1 gillning

Hur ser ditt drömliv ut om 5, 10 och 25 år?

Vill du leva precis som idag, men bara önskar lite reseupplevelser vid sidan om?

Vill du ha en hobby att pyssla med, men du vet inte vad?

Vill du träffa partner och eventuellt skaffa familj?

Vill du byta karriär till ett mer givande men eventuellt sämre betalt jobb?

1 gillning

Skaffa motorcykel. Svinkul, lagom dyrt, tar inte mer tid än du vill lägga!

Sen angående dina besparingar. Se till att vara framåtlutande med dina investeringar, ordentligt med hävstång mao. Du har gott om humankapital och stora marginaler i din privatekonomi. Du kan belåna din portfölj rätt mycket och fortfarande ha en lägre risk än dom flesta, risk är ett relativt begrepp!

En bra grej att göra kan också vara att bygga upp kapital så att du kan leva hyfsat även om du drabbas av något som gör att du tappar arbetsförmågan.

Säg t.ex. att du kan bygga upp en portfölj på 3 miljoner i högavkastande aktier som avkastar 6% i utdelning varje år. Då har 180000 kr - 30% skatt ~= 10000 kr i månaden i extra inkomst. Kan vara bra om du blir långtidssjukskriven.

Mitt förslag är också att sikta på att skaffa familj. Då kommer du plötsligt inte att ha för mycket pengar, och särskilt om du senare blir ensamstående. Barn äter pengar. Visst går det att hålla igen men särskilt större barn kommer med en massa förväntningar på märkeskläder, restaurangmat, iphones och annat. Och det är trålkigt att behöva säga nej hela tiden. Och semesterresor med större barn blir dubbelt så dyra.

1 gillning

Barnvakt typ 24h i veckan så man kan vila upp sig lite. Annars finns det gott om prylar eller aktiviteter att spendera på barnen. T ex bilbarnsstol (7000kr),möbler, leksaker, lekland osv.