Undersökning: Vad skulle du göra mer eller mindre av i livet om du hade en liten pengamaskin? 💰

Ok ja dyrt är det ju helt klart med barn men också ovärderligt i min mening men där måste alla få vara olika utan att klassas som självisk.
Det finns inget sätt för dig att öka dina inkomster? Tex med byte av jobb/utbildning tex YH utbildning eller kompetenshöjande kortare utbildning jämte jobbet/Göra det du gör idag fast som egen företagare eller annat? Finns det något du tycker är kul som går göra intäkt på? Så behöver inte målet med att sluta jobba bli lika akut tänker jag.
Vad jobbar du/ni med?

Nja, det går då alldeles utmärkt för mig och frun att spara många tusenlappar i månaden trots två ungar. Jag tjänar lite bättre än snittet, hon lite sämre, och vi arbetar båda deltid. Vi har säkert haft tur på många sätt (fått tag i billigt boende osv.), men till stor del handlar det om prioriteringar.

Känns som du är där jag va för 10 år sen. Jag tänkte helt klart safety first, ekonomin på plats först sen barn. Som tur är påskyndade min fru det hela med några år från min plan vilket jag är glad för idag =)

Klokt att inte jobba hela livet med nåt du hatar och blir utbränd på.

Förstår absolut din prioritering mot trygghet hellre än att satsa allt på nåt osäkert.
“Frilans eller eget företag inriktat på diverse hobbies jag har är roligare men risken är för stor för mig som är riskavers.” Här tänker jag att du kan känna dig fram på kvällar, helger och om du har 8-10 veckors ledighet på året som lärare? Dvs dont quit your dayjob men komplettera det med nåt mer. Om målet är att om 5 år känna att man har ekonomisk förutsättning för att om man vill kunna skaffa barn då så är det nog det mest givande ekonomiska mål jag hört. Skulle få mig att gå genom väggar jobbmässigt, kan du hitta den känslan så löser du det. Om du jobbat med sälj innan så finns många möjligheter att hitta nåt extra där. Några timmar i månaden så kanske det kan kännas lite kul jämfört med att göra det som heltidsjobb från 20-70 års ålder :wink:
Som riskavers kanske du kan motivera dig med att “tänk vad 5tkr extra i månaden skulle göra för min trygghet i ekonomin”