Hur många årsutgifter har du sparat?

Jag tänkte att syntarna binder 20 års utgifter hos @angaudlinn . De blir ju inte fler heller och ökar i värde. Synt-på-synt-effekten!

3 gillningar

Vet att det va lite på skämt men det väcker en fråga i min skalle, hur gör man med “lösöre” sen, det har ju ett värde o hur äldre man blir ju mer kanske man säljer av.
Jag har ju som exempel en årsavgift (dagens värde) i klockor o som die with zero tänkare så borde jag börja sälja av saker nu.
Stereon o hemma bion är väl några årsutgifter men där försvinner värdet snabbt

2 gillningar

Jag har flera kompisar i syntsvängen som tänker att de kan kränga av dessa när hörseln ger sig, inspirationen tryter och STIM-pengarna fortsätter att lysa med sin frånvaro.

Just samlingar tenderar att nå det slutet, för att arvingarna inte ska dumpa det för småpengar till en girig butik el dyl…

p.s. Jag renoverade en igår som skulle täcka ett kvartals utgifter för min del. Men jag blir gladare av att spela på den, titta på den, klappa den. :zany_face:

4 gillningar

Isk flytt på gång @angaudlinn ? :rofl::sweat_smile::joy::partying_face:

1 gillning

Om man inte samlar på antikviteter är försäljningsvärdet på lösöre ofta lågt.

Du har råd att inte räkna på det @Noomi :joy::rofl::call_me_hand:

Själv har jag inte råd att räkna på det :joy::rofl:

2 gillningar

Jag tror dock det är väldigt viktigt att greppa de periodiska utgifterna om man siktar mot FIRE, så på nåt sätt måste man få reda på dem.

Jag delar upp så här:

• Basutgifter/vanliga månadsutgifter — dessa får man lätt koll på genom att kolla senaste typ 3-6 månadernas räkningar och plocka ut allt vanligt, typ hyra, prenumerationer, mat och sånt
  • Ränta — den här rör sig lite som den vill, så den räknas för sig själv
  • Periodiska utgifter — den här har jag uppskattat genom att gå runt och titta på alla saker jag har och äger (som jag kommer köpa igen när de går sönder/är förbrukade), uppskattat deras kostnad och deras livslängd och på så sätt räknat ut en månadskostnad. Sätt någon rimlig månadskostnader för saker som kläder, skor, och annat och räkna med det. Även grejer som dyr frisör som kanske inte görs varje månad, spontana restaurangbesök/spontannöjen, semesterresor, osv, allt sånt hamnar här. Här kan försäkringar och sånt hamna också om man betalar per år eller kvartal i stället för månad.

Säg att det blir typ 10 000 kr/mån för basutgifter, 4 000 kr/mån ränta, 6000 kr/mån periodiska (eller vad det nu är som blir rimligt). Då blir det en månadsutgift på 20 000 kr/mån.

Sedan kan man hålla koll att man inte bryter de här summorna över tid.

3 gillningar

Ja och då får du nog fortsätta leva i ditt okända årsbehov, eller hitta något sätt att ta tag i det … om du tycker det är nödvändigt :man_shrugging::sweat_smile:

1 gillning

Du är ett kämpe @Noomi . Min förebild så klart i forumet :joy::rofl::partying_face::popcorn::sweat_smile::smiling_face_with_three_hearts:

2 gillningar

Jag använder beancount, så en digital kassabok. Det känns mycket tryggare att faktiskt ha överblick på vad som händer på alla olika konton, även om det är några dagars jobb per år att fixa.

1 gillning

Nejdå, det är busenkelt och tar inte många minuter någon gång om året om man förberett lite. Se till att ha alla kreditkort och autogiro knutna till samma konto och betala även övriga fakturor och utgifter från det kontot. Är det några större transaktioner vid sidan av så kan man notera dessa separat men i vårt fall har det bara varit aktuellt några enstaka gånger genom åren. Och småutgifter som kaw me bröö på någon fotbollsmatch kan man bortse ifrån.

Ta sedan ut ett kontoutdrag till Excel vid nyår, sortera på både betalningsmottagare och storlek på belopp och gå igenom så är det enkelt att plocka bort sällanköp eller något annat som inte skall ingå. Tar inte många minuter.

Btw, en annan stor fördel är att man får en väldigt bra bild över vad man lägger pengarna på! T.ex noterade jag att kostnaderna på Systembolaget ökade när vi slutat jobba. Inte själva mängden alkohol men Champagne är dyrare än mousserande vin och single malt whisky är definitivt dyrare än blended dito… :grin:

4 gillningar

La till ett nytt Mätetal för årsuppföljningen med 3-årssnitt av utgifter för kapital Isk, isk+pension netto och för allt eget kapital netto. Landade just nu för familjen på 10,15 och 21 år för dessa respektive delar. Skillnaden visar på vikten av att inkludera allt i ett utgångsläge och sen justera för likviditet, belåning boende, uttag pension, skatter etc. Och fundera på hur man kan öka avkastningen såklart. Vi har cirka 35 år kvar till normal pensionsålder. Jag tar med faktiska utgifter. Sällanutgifter tenderar att återkomma i liknande belopp men i annan form och tror därför det finns risk att man underskattar totala bilden om man börjar exkludera för mycket. Räknade fram någon gång att sällanutgifter står för runt 20 % av våra utgifter historiskt. För den som inte orkar bokföra allt (rekommenderas starkt ändå) kan man räkna baklänges genom att följa förändringen i saldo på kontona och justera för inkomsterna, sparande mm. Allt som inte sparas av inkomsterna är ju utgifter.

Räknar ni på senaste årets/årens utgifter för er eller hushållet? Eller framtida utgifter vid FIRE? Slår ju rätt mycket beroende på vad man väljer.

När ska du byta namn till “Cashman” eller “Rikman"?

6 gillningar

haha, lever som en tattare ännu så måst börja med att räkna med lite högre utgifter :joy:

EDIT: ingen racist här men tattare är nu ett ord som brukar användas och låter lite kul :wink:

3 gillningar

Man behöver inte komplicera uträkningen.

Antar att du har ett lönekonto och att du vet hur mycket du tjänar netto? Samma för eventuell partner givetvis.

Räkna ut årslön, netto.

Räkna bort allt du flyttat till sparkonton, buffert, ISK etc. och eventuellt har kvar som överskott på lönekontot jämfört med året innan.

Om du inte nallat från investeringar eller sparkonton så har du ungefärliga utgifterna för året. Du behöver inte räkna på alla räkningar etc.

Är ni två så får ni räkna för båda.

Eventuellt får du korrigera för engångsköp som är så pass stora att det slår igenom på uträkningen.

Detta blir ungefär löpande utgifterna för ett år.

Köp av bil kontant, renoveringar och liknande utgifter får du räkna separat. Men dessa är så pass stora och sällan att du bör kunna siffrorna utan att kolla upp dem.

2 gillningar

Jag och sonen jagar pant. Vi hittar pant till och från skolan och det pantar vi och köper aktier/fonder av pengarna.

Livstilsinflationen är ett av de största hotet mot en planerad FIRE. Jag håller hårt i utgifterna.

7 gillningar

Jo men jag lever nog på brytningsgränsen med flit, för vill få kapital byggt fort.. men om jag 2x mina utgifter borde ja ha cirka 2,7 årsutgifter sparat och då kanske man lever i vettig standard.

Mina årsutgifter varierar alldeles för mycket för att jag ska kunna göra någon vettig uträkning här.

Keyword: periodiska utgifter

1 gillning

Vad är periodiska utgifter? Typ stora utgifter som återkommer med långa perioder? Typ renoveringar och bostadsköp? Några sådana har jag inte.

Mina utgifter har varierat mycket till stor del på grund av resande. Om jag inte reser alls ett år och tillbringar tre månader på resande fot nästa så blir det lurigt att räkna ett genomsnitt. Men också att min livsstil ändras. Jag kan ta ett genomsnitt av de senaste åren, men får väldigt olika resultat beroende på om jag tar de senaste tre, fem eller tio åren.

1 gillning