För min del har jag inte något större intresse för FIRE. Jag vill jobba sålänge jag kan, men planerar att gå ner i tid vid 50. Min siffra som jag eftersträvar är 10 Mkr och inkluderar Privatkapital och Pensionskapital. Tjänar runt 38-40 brutto.
Precis så jag räknar också. Sen får jag väl en 7-8% i skjuts via mina placeringar per år, med ränta på ränta, men i övrigt så är det mina intjänade slantar. ![]()
Grattis till FIRE! ![]()
Viktig kommentar och här menas troligen procentenheter och inte procent. Kapitalet kan ju dubblas men ändå bara leda till några procentenheters ökning i firenivå.
Med andra ord, statistiken säger ingenting då det är äpplen, päron och bananer som jämförs, men å andra sidan, vem bryr sig? ![]()
Högst frivilligt om man vill vara med i tråden. Just nu verkar 58 personer bry sig och ville delta i den gemensamma uppräkningen. ![]()
Yes även jag. Inte meningen att vara dryg utan bara en tanke att många alltid skriver procent när det ibland menas procentenhet vilket kan leda till missuppfattningar. Men i denna fråga tror jag det egentligen är rätt självklart vad som menas ![]()
Tack! Och tolkar dig inte som dryg alls - texten skrivet i väldig lekmannamässig anda för att peppa varandra i små framgångar på väg mot det stora målet. Så bara talspråk och emojis i denna tråd. ![]()
![]()
Jag tolkar det som utveckling + insättningar. Själv har jag väl dunkat in 75k det senaste kvartalet ungefär och sedan har ju börsen varit på toppenhumör. OMX är upp 9,8% på tre månader och Nasdaq 10,55%, så det är inte det minsta orimligt. Om man nu inte köpt en massa skräp istället förstås. :D.
Passar oss utan HP bra ![]()
Hur ser du på realiserbara tillgångar pizzan, t ex ägt boende?
Jag FIRE-räknar enbart det kapital jag har i fonder och kontanter (well, på konto). Hus, pension och liknande vill och kan jag inte göra mycket med just nu.
Jag har “dessvärre” fått tagit ut lite pengar ur pengamaskinen. Ena katten behövde en sväng till vetrinär och allmänt höga utgifter som varit svårt att beräkna.
I Januari vänder de igen dock och kan fortsätta ticka uppåt med insättningar, men hade en för liten buffert jämfört med vad jag trodde att jag behövde så ska dubblera den först.
Alltid lär man sig något nytt ![]()
Dubblat min buffert i år efter exakt samma insikt. Känns mycket bättre nu, även om jag först var lite orolig med att “ligga utanför börsen” med ett större belopp. Men så värt det. Speciellt när något oväntat händer som att en fyrfota familjemedlem behöver omvårdnad. ![]()
Ärligt talat räknar jag inte så noga, eftersom jag inte strävar efter FIRE så sätt. Nu räknar jag bara pension +ISK.
Men om jag hade satsat stenhårt på det skulle jag nog ha räknat allt som kan likvideras tror jag.
Låter som en sund och bra försäkring och att du kommer att få det jobbigt med DWZ… ![]()
Det hoppas jag! ![]()
Oh, nä jag tycker inte jag köpt skräp - bara ett lägre månadssparande kortare tid.
Jag tror min hjärna slutar fungera riktigt när jag hinner föreställa mig att man måste göra insättningar på mer än 500 000 per kvartal för att komma mer än 10% närmare FIRE (om den tänkta summan är 5 miljoner). Men ja, samma uppgång ger den i närheten av FIRE fler nollor i slutet av mina hundralappar.
![]()
Själv skulle jag vara nöjd med 50 milj för att jag skulle kunna få den ro som behövs för att sluta arbeta för min del ![]()
![]()
. Jag måste vara extra trygg för att jag skulle våga lämna min tillsvidareanställning
. En riktig smålänning lämnar ingetting åt slumpen ![]()
Hoppas du såg att det fanns flera alternativ?
Allt ifrån minus, noll uppgång, 1% osv hela vägen upp till mer än 10% som är det högsta alternativet. Man “måste” inte prestera 10% per kvartal och det är verkligen ingen tävling mot någon annan. Alla har sina egna förutsättningar. Syftet är att peppa varandra och glädjas i att komma närmare sina egna mål.
![]()
Faller börsen 50% förlorar du 25 miljoner. Är du säker på att det inte krävs 100 miljoner för trygghet? ![]()
Jadå! Jag är rätt nöjd med mina insättningar och den uppgång jag faktiskt fått utifrån de möjligheter jag har just nu men fick kryssa i ±0% pga det är för lite för att göra en procentenhets skillnad för ett tänkt FIRE-belopp. Det är helt ok ![]()