Jag har samma resonemang. Dessutom tror jag att en 24-åring som precis kommit ut på marknaden är mer taggad att göra det där “lilla extra” på jobbet jämfört med en 64-åring som bara har något år kvar till pensionen. För samhällets skull är det ju då bättre att se till att alla unga får jobb än att hålla kvar alla äldre tills de får gå i pension.
Jag menade att man levt extremsnålt under 15 år för att spara ihop sitt kapital, och SEDAN går runt på 15 000. Men jag tycker iofs att det också är lite, men det beror såklart på alla möjliga omständigheter.
Fire funkar enligt mig bäst om man lever för samma kostnad innan som efter. Jag har i många år trimmat in en lagom månadskostnad, så att jag vet att jag kan/vill leva på den nivån ”för alltid”. Eftersom avkastningen på mina investeringar är över den nivån, så vet jag att jag kan köra Fire.
Det låter som ett bra sätt att hitta sin egen månadskostnad.
Månadskostnaden bör vara unik för varje person. Den får man komma fram till själv.
Jag hör gärna mer om beräkningar av totalbeloppet som behövs för att kunna “sluta jobba” (i kombination med tidig pension) samt smarta uttagsstrategier mm.
Jag räknar så här:
Precis detta. Man får köra några år och följa upp allt för att se hur det känns i långa loppet och för att få en blick över vad som kostar. Jag konstaterar t ex att ca 15% av mina utgifter är direkt beroende av att jag lönearbetar.
Men ja, ropen skalla - uppföljning av avsnitt #104 till alla! 
Vet inte hur höga belopp du tänker på till men man måste väl ändå ha en ganska god marginal om/när något oförutsett inträffar. Tänker på sån’t som inte samhället täcker upp för och det man själv kanske tycker är lite guldkant på ålderns höst.
Typ dyra rotfyllningar eller andra renoveringar av garnityret, kunna välja ett trevligare eller anpassat boende för att fortsätta med det man tycker år roligt, bästa benutrymmet på flyget till solen (eller rehab), eldriven golfbil, mm. Visst drar man förmodligen ner på många och dyrare aktiviteter när man blir äldre men lite pengar kan fortfarande göra att man kan fortsätta göra mycket man vill göra, dvs sätta lite guldkant på livet…
Men visst, har man t.ex en villa kan man ju börja med att sälja den men då kan ju även mycket av det man vill fortsätta göra som pensionär gå förlorat.
Då ska man göra det redan innan man blir FIRE så det räknas in i vilka kostnader man har ![]()
Det finns som du antyder ingen anledning att sänka levnadsstandarden framöver bara för att man slutar jobba.
Fast vissa är beredda på att göra det men det är deras val. ![]()
Jo jag förstår principen men tänker på allt eller det man inte behöver göra i förtid. Typ byta ut alla tänderna, köpa golfbil, skaffa närhet eller tillgång till det man som “yngre” kan fixa själv och utan hjälp(medel).
Men visst kan man gardera sig med en stor summa pengar om man har möjlighet till det men utan detta skulle det iaf för mig innebära en stor risk att man missar livskvalité i sista halvan av livet. Eller försaka en hel del kvalitet i en stor del av livet om man skulle gå bort tidigt…
Jag skriver genast upp golfbil i kommande budget 
Eller nåt motsvarande som gör att man kan fortsätta med något man tycker är roligt idag men som inte ingår i budgeten innan FIRE… 
Förstod det. 
Men därför ”torrsimmar” man FIRE i några år för att upptäcka detta.
Np
men hur planerar man så granulärt för något i framtiden när saker och ting ändå oftast inte går eller blir som man tänkt sig. Detta är nog min största lärdom av livet hittills…
Det finns inte och kommer inte finnas med i planen ![]()
Jag har marginaler i min månadskostnad nu och kommer ha det i Fire med. Jag har en lagom cashbuffert och jag kan periodisera större inköp genom att låta bufferten byggas upp över tid innan inköpet. Jag kollar också mitt nuläge då och då kontra investeringar och månadskostnad, och kan se om det finns utrymme för ett större inköp nu eller om det behöver vänta.
Jag har även gjort en grundperiodisering genom att inventera alla saker jag äger (vitvaror, elektronik, kläder/skor, möbler m.m.) och mha deras förväntade livstid och inköpskostnad räknat ut en förväntad genomsnittlig årskostnad för den typen av periodiserade inköp (t ex ersätta mobilen ca var tredje år), och lagt med den genomsnittliga kostnaden i min månads/årskostnad. Så det är bara “oväntade” eller “extra”-inköp som behöver sparas in genom att låta cashbufferten växa.
Det finns lite olika nivåer på sin hushållsekonomi, enligt mig:
Jag menar att man måste nått nivån “Ekonomisk frihet” på den listan (och varit där ett tag) för att kunna göra Fire.
Bara ett exempel Helge (tydligen ett väldigt bra dito…)… ![]()
Skulle vilja veta hur man bygger strukturer utanför arbetsplatsens inbyggda sociala sammanhang och ansträngning/utmaning som råder. Ni vet den där där fredagsfeelingen efter att ha slitit hela veckan på ett kneg. Om man inte har några måsten, är inte risken stor att man bara slappar ihop? Skulle vilja höra från nån som gjort resan och lärdommar från att vara ekonomisk fri…
@Fonzie Jag redigerade mitt inlägg ovan och förklarade lite mer.
Jag läser här många what-ifs och risker med FIRE, både ekonomiska och sociala. Men ställer mig lite frågande till dessa eftersom de är exakt samma som man har när man går i pension. Även då måste man ju säkerställa att man klarar sig ekonomiskt samt hittar ett fortsatt syfte med livet.
Många pensionärer idag får ju mycket mindre in på bankkontot jämfört med när de arbetade. Något måste vi väl ändå kunna lära oss av dem?
Har man klarat av att växa upp, studera, starta och driva företag, gifta sig, köpa hus och inrett det med möbler osv och skaffat barn som vuxit upp och flyttat hemifrån, dessutom sparat ihop en bra slant så vore det ju konstigt om man inte skulle klara det nu med samma inkomst som när man jobbade. Skillnaden är bara att inkomsten nu kommer från avkastningen av investeringarna man gjort tidigare i livet.
Jag tror att tvekan för att go FIRE för många bara är ett mentalt hinder man måste ta sig över.
Om det nu är sluta jobba man vill göra, det är inget fel att jobba livet ut om man vill det, det bestämmer man ju själv.