Inspirationstråd - FIRE och sen?

Spinner vidare på ett inlägg från @simino i en av ”Die with zero”-trådarna.

Upplever inte att folk är så där värst kreativa med sina liv, mest bara att de har en god ekonomi.

Det jag skulle vilja ha är mer förslag på alternativa livsstilar, dvs intressanta och kreativa sätt att använda sina pengar på som möjliggör andra liv än de gamla vanliga.

Varför vill DU uppnå FIRE?

Vilka är DINA drömmar?

Hur visualiserar du DITT liv efter FIRE?

9 gillningar

Kanske du kan föregå med ett gott exempel och berätta om dina drömmar och planer? :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Visst kan jag det. Först lite frukost bara :ice_cream: :tropical_drink:

5 gillningar

OK då börjar jag då :slight_smile:

Varför ville jag uppnå FIRE? För mig blev det en naturlig fortsättning på en livsresa baserad på bra jobb, god ekonomi, lagom många trevliga resor, god mat och dryck, många intressen men också mycket jobbstress och väldigt lite tid. Tanken på att hoppa av ekorrhjulet vaknade till på allvar för kanske tio år sedan eller så när jag insåg att pengarna som blev över efter det vanliga livet blev större och större efter ränta på ränta osv. Jag rannsakade mig själv lite och kom fram till att det jag verkligen ville ha var TID. Inte mer pengar. Kanske inte tid för att kunna göra något specifikt utan mer tid för att göra något annat än att jobba. Därefter följde ett antal år med mer målstyrt sparande för att kunna uppnå FIRE vilket jag också gjorde för ett par år sedan. :partying_face:

Och sedan då? Här får jag nog kanske hålla med @simino och hans citat. Jag är nog inte så värst kreativ eller speciell :wink:

Jag trodde kanske att jag skulle djupdyka i något gammalt eller nytt intresse och totalt nörda ner mig i det med all denna tid. Resa jorden runt tre varv? Bli PT? Starta B&B i Provance? Leta efter “the Beach”?

I själva verket visade det sig att det tog en bra stund i att landa i friheten. Lite som när man tog semester efter en väldigt intensiv jobbperiod fast ggr tio. Varva ned på riktigt och bara njuta.

Väl där så har jag hittills, har bara gått några år än, landat i att jag trivs väldigt bra med mitt gamla liv kryddat med skillnaden att jobbet och all stress och upptagenhet med det är borta.

Lite som det tagits upp i olika sammanhang här på forumet. Ledigheten och ekonomin har blivit förstärkare av det jag gillade förut. Inte en möjliggörare av en total revolution av min livsstil.

Mer av allt som jag gillar och mindre av det jag helst undviker helt enkelt. :sunny: :earth_africa: :man_mountain_biking: :golfing_man: :surfing_man: :person_climbing: :snowboarder: :kiss_woman_man: :family_man_woman_girl:

Kanske min dröm är och alltid har varit att få styra min tid och mitt liv själv utan att “behöva” göra en massa saker? Vem vet? Det kräver mer filosoferande :slight_smile:

Brasklapp: Min initiala bild av FIRE-livet och vad det kan ge är rätt färgad av att jag hoppat på det tåget en bit tidigare än merparten av min omgivning. När de kommer ikapp så kanske mer revolutionerande idéer kommer att ta större plats. Det lär tiden utvisa…

Fundering: Är fortfarande nyfiken på de alternativa livsstilarna och de kreativa sätten att använda tid och resurser på. Alla inspel är välkomna.

13 gillningar

Det låter fantastiskt. Tack för inspiration! :+1: :desert_island:

2 gillningar

Har fortfarande en liten fot i arbetslivet trots FI. Då jag är lat av naturen är jag rädd att jag blir passiviserad, oengagerad och tråkig med en 100% ledighet. Har en nära bekant som gjorde rejäl exit vid 50 och det tog bara ett halvår innan han hamnade i djup depression.
Min slutsats är att trots alla bloggares solskenshistorier kring FIRE-livet så är det för många ingen lätt omställning.
Med det sagt är min plan fortsatt exit inom mycket snar framtid även om jag är lite ”rädd” :blush:

9 gillningar

För min del är det två saker. Den främsta är resor. Jag älskar att lära mig nya språk och att lära känna kulturer och platser. För mig är det inte tillfredsställande att tillbringa ett par veckor på en plats; jag vill ha månader. Jag finner det otroligt givande att lära känna platsen, veta hur man tar sig runt med lokaltrafiken, förstå vad alla de udda grejerna i matvarubutiken är, veta vad man svarar när de säger ”CPF na nota?” i kassan, känna till de kulturella referensramarna så att man fattar när någon drar motsvarande ett Nile City-skämt eller sjunger på en populär låt som alla känner till. Jag ser på tv, jag tillbringar timmar i bokhandeln, går på bio och på teater. Allt detta är svårt att ha tid med på ett heltidsjobb med några futtiga veckors semester per år, speciellt som jag har flickvän på annan kontinent och tillbringar i princip all min lediga tid här. Så jag vill komma loss från jobbet för att kunna resa på riktigt.

Tyvärr är det ganska dyrt. Jag lever generellt inte så mycket dyrare utomlands än hemma (jag går nästan aldrig på restaurang när jag är utomlands, till exempel), men att skaffa boende i en storstad under ett antal månader kostar skjortan. Förra året tillbringade jag två veckor vardera i två europeiska storstäder och betalade mer för detta än jag betalar i hyra på ett år.

Idag är jag tillräckligt rik för att mitt snåla leverne i Sverige ska kunna bekostas utan arbete, men inte för reslivet. Så planen är istället att gå i växelreträtt från nästa höst. Gå tillbaka till konsultandet och ta korta uppdrag och långledigt mellan uppdragen för att resa.

Sedan har jag en annan hobby som också tar en hel del tid och är otroligt givande. Det är något jag skulle kunna tjäna pengar på, men aldrig särskilt mycket, speciellt utan att börja göra grejer jag inte vill göra. Så hellre gör jag det gratis och finansierar det genom avkastningen på portföljen. Att slippa ta betalt är en frihet jag uppskattar otroligt mycket.

9 gillningar

Jag ser egentligen inget problem med att jobba lite med något man verkligen tycker om. Finns ingen anledning att sluta med det om det berikar livet och inte inkräktar för mycket på det övriga FIRE-andet.

5 gillningar

Det låter ju som om du hittat din grej. Kul!

Håller helt med om att lära känna kulturer, platser och människor är en stor del av ett meningsfullt liv. Oändligt mycket viktigare än prylar.

3 gillningar

Hur länge sparade du? Vid vilken ålder gick du i FIRE? Vad kostar du i månaden med det liv du har?

1 gillning

Inte säker på att det tillför så mycket till tråden men jag kan svara lite iaf.

Sparat det som blir över har jag alltid gjort. Aktivt kollat sparandet och ev sparat lite mer de sista 10 åren innan FIRE.

Aktiv FIRE strax efter femtio.

Kostnaderna ligger på en bit norr om 20’ per månad. Ungefär samma som innan FIRE.

1 gillning

Har ägnat sommaren åt detta. Vad vill jag egentligen göra av livet?

Just ikväll är mitt svar: jag vill spara i tre år till för att kunna gå i Barista-FIRE och söka doktorandtjänst. Löneläget för doktorander innebär att jag skulle halvera min löneinkomst 50->25 tkr efter skatt. Men med mitt nuvarande sparande privat + i mitt företag så kommer jag behöva ca 3 år till för att ta det steget.

Helt för min egen skull. För att det är en dröm. Känns stort att sätta på pränt.

11 gillningar

Varför vill DU uppnå FIRE?
Två delar, jag vill slippa “drama” o påtvingade dumheter på jobbet, och slippa ha allt ansvar hängande över än som jobbet innebär.
Sen slog det mig hårt när min far blev sjuk hur lite tid vi har och ville ta kontroll på hur den tiden jag har kvar blir

Vilka är DINA drömmar?
Först att kunna styra min tid, inte va en slav till klockan och alla måsten jobbet innebär.
Och att kunna lägga mer tid på mina fritidsintressen som idag känns “stressande” man har ingen tid efter jobbet till fritiden så det “pressas” in på helgerna

Hur visualiserar du DITT liv efter FIRE?
Att jag mer kan dagen som den kommer.
Fint väder…ja då åker man ut till banan o grejar lite
Kasst väder…ja kanske ett filmmaraton eller lite TV serier, läsa…lyssna på musik
kunna sätta sig i bilen o ta lite spontana utflykter

7 gillningar

Bra tänkt och snart bra gjort. Stort att jaga sin dröm!

1 gillning

Väldigt likt hur jag ser på det.

Hoppas du når ditt mål snart!

Jag är där nu; Jag vill kunna göra det jag drivs av, inte det jag måste. Jag väljer att jobba om jag vill för att det är kul.

Jag vill också läsa fler böcker, träna, umgås med nära och kära, så småningom köpa en segelbåt och segla mer.

3 gillningar

Få mina barn att bli hyffsade förvaltare och medborgare. Kanske inte blir jättesvårt, men kan ju kräva lite engagemang, samtal och eftertanke i alla fall.

Pyssla en del med vårt gamla hus. Invändigt, utvändigt och i trädgården.

Se vad effektiv altruism och andra välgörenhetsorganisationer sysslar med.

Vara i affärer när inga andra är där.

Bygga kit-car, båt, plusenergihus och lite andra saker.

Turista under lågsäsong på historiska platser. Djupdyka i dessa.

Träna för ett långt och aktivt liv.

Ett par bokidéer. Några konst- och musikprojekt.

Vandra, cykla, simma och campa.

Förbereda för ålderdomen. Gärna ett drogliberalt boende med lättklädda sköterskor och nära till djur, natur och dödshjälp.

2 gillningar

Grattis till en bra sits!

Låter som att du kommer att njuta av ditt nya liv. Bättre kondis och allmän form är en av de positiva sakerna med FIRE. Om man gillar att träna så finns det obegränsat med tid för sånt!

Gott om bra saker att pyssla med om dagarna istället för att jobba :slight_smile:

1 gillning

Har gett upp FIRE. Siktar nu på tidig pension istället.

3 gillningar