Inspirationstråd - FIRE och sen?

Kan hålla med om att det känns lite luddigt - vad ska man göra om/när man går fire? Själv har jag barn i yngre skolåldern så jag kan inte skjuta ut mig och lämna vardagen helt för tex långa resor. Det jag däremot känner mig less på i min nuvarande vardag är kanske 30-40% av arbetsuppgifterna och jag leker med tanken på att i framtiden ta en timanställning där jag slipper möten och slentrianmässig arbetsuppgifter.

För stunden använder jag mina återstående föräldradagar till att korta ner arbetstiden och få mer tid med barnen.

Sen är jag också less på att inte ha chans att ha trädgård i min vardag. Jag har en uteplats som är jättehärlig inte minst på sommaren, men det är mycket mer jag skulle vilja göra. Det är en av anledningarna till att jag precis har köpt ett torp några mil hemifrån. En möjlighet till miljöombyte och kreativitet som jag längtat efter.

Nu är jag inte fire (än), men jag håller med om att målbilden inte är helt klar. Så även om det säkert fördröjer fire så känns det spännande att utforska det här spåret just för att ta reda på om det är en del av en framtida fire också. Får väl utvärdera om några år och se om det kostar mer än det smakar eller om det är pricken över i!

2 gillningar

Ser målbilden ut typ såhär?

5 gillningar

För att bli fri,

Fri att disponera min tid till att förkovra mig, engagera mig, bygga, spela datorspel, spela golf, resa, läsa, laga mer mat o en massa annat.

Försöker reda ut vad det skulle innebära för kostnader i runda slängar, men det är svårbedömt.

1 gillning

Får nog ägna lite mer tid åt att planera det där :laughing:

Nä, men det är ju inga lätta frågor faktiskt…

Varför vill DU uppnå FIRE?
FIRE är här och jag vaktar elden på level 4 i Maggiullis trappa. Men varför ville jag hit?
Jo, för att redan i 15-års åldern insåg jag att tiden är orimligt begränsad för att göra sådant jag verkligen tycker om att göra. Jag tänkte: “oh shit, varje gång när vi åker på den fantastiskt roliga årliga skidresan, är det som att en box tickas i, av ungefär 50-60 stycken återstående boxar” (om hälsan ens tillåter så många!). Samma tanke började jag sedan applicera på andra favoritaktiviteter; antal återstående besök hos de kära, dagar för aktivitet X, samt dagar där jag helt enkelt inte behöver göra någonting alls om jag inte vill.

Eget företag var vägen jag började trampa i jakten på lösningen, likt många andra. Men det var FIRE-konceptet som visade hur jag kunde börja köpa tillbaka kontrollen över min tid. Och, den viktiga insikten om att “någonstans finns “mitt tillräckligt”, om jag bara gräver tillräckligt djupt i mig själv”! Plötsligt började varje år innehålla många fler dagar för alla mina favoritaktiviteter. Jag hade redan lyxen att jobba med min hobby - som tog mig till FIRE - så att "hitta ett jobb som som man inte behöver ta semester från" såg jag inte som lösningen på fritt disponibla dagar till valfria aktiviteter.

Vilka är DINA drömmar?

• Att fortsätta anamma känslan av “tillräckligt” och motstå den oerhörda externa pressen på denna mycket okonventionella väg. Pressen som försöker slita en tillbaka in i den oändliga jakten på “större”, “nyare”, “finare”, ofta genom att lura en att tro att dessa önskningar kommer inifrån.
  • Att lära mig dela med mig mer av mig själv, upplevelser och tid till familj, vänner etc.
  • Fortsätta känna att dagarna är lika stimulerande i många decennier till, genom att regelbundet fila på det psykologiska kring alla potentiella fällor, svackor, depressioner och rädslor.

Hur visualiserar du DITT liv efter FIRE?
Fullt med dagar som är luststyrda och fokuserade kring familj, relationer, frisk luft & hälsa.

7 gillningar

Väldigt vacker beskrivning av FIRE-frid.
Hatten av !

1 gillning