Hej, ämnet säger egentligen allt. Många pratar om FIRE. Jag förstår det delvis, men är det verkligen ett självändamål att uppnå FIRE? Jag känner mer att det är ett kvitto på att man skött sin privatekonomi och gjort rätt slutsatser.
Vad säger ni som jagar FIRE? Är det verkligen så att man är klar då?
@janbolmeson pratade intensivt med @carolinebolmeson om när man är klar? Fin utbildning, fint jobb, fint hus bilen på uppfarten etc.
Jag tror personligen att jag skulle ha väldigt svårt att sluta jaga. Om det är en titel, huset eller ett nytt finansiellt mål. Men vissa är jägare vissa är bönder om man ska gå historiskt.
En del hatar verkligen att gå till jobbet och kan tänka sig att leva extremt sparsamt under FIRE bara för att slippa jobba. Andra kanske längtar mer TILL något och kanske vill syssla med någon välgörenhet eller driva ett företag utan krav på att det går att leva på det.
Jag tänker mer på det i termer av att kunna sluta jobba när/om jag vill. Jag är redan där men har ännu inte tagit beslutet om att sluta jobba då jag har ett intressant och meningsfullt jobb som jag trivs med. Jag gillar att skaffa mig handlingsutrymme för olika saker, men måste alltså inte utnyttja det så fort jag kan. Sen är det förstås tillfredsställande för de flesta att sätta upp ett mål som man jobbar hårt för och till slut går i land med.
Det enda jag skulle “jaga” om jag gör verklighet av det är att fortsätta att jobba för att mitt kapital ska få en bra utveckling. Jag räknar alltså med att det ska kunna öka och inte gradvis minska för att jag tar av det.
Jag slutade jobba under 2021 och har sedan dess bara några helt frivilliga uppdrag som tar en handfull timmar i veckan.
När man uppnår finansiellt oberoende så är det enda som förändras att man inte längre behöver lönearbeta. Alla andra problem finns kvar och en uppsättning nya frågeställningar tillkommer. Om man slutar jobba eller inte beror väl mycket på vad man i så fall vill göra istället. I mitt fall ville jag hitta ett inre lugn som jag tyckte mig ha förlorat längs vägen, få tid att reflektera och hänge mig åt några intressen. Även om jag anser mig tillhöra FIRE-rörelsen och hade som aktivt mål att nå hit kan jag inte heller påstå att jag dragit en hård linje kring att jobba eller inte. Det beror på vad jag känner för framöver, helt enkelt.
Ur det perspektiv som frågan ställs är jag ”Klar”. Dvs så tillvida att jag har Tillräckligt i mitt liv och inte har fler finansiella eller yrkesmässiga mål jag känner att jag måste uppnå. Men jag tror att begreppet ”Klar” är en återvändsgränd, fel sak att fokusera på. Klar med sitt liv blir man ju aldrig och när man uppnår ett sådant mål blir ju utmaningen att hitta nya stimulerande saker att ta sig ann. Det är både spännande och lite skrämmande.
Nej, det finns en tydlig skillnad mellan bönder och jägare i ett metaforisk utryck ifrån stenåldern. Bönder var skördare och förvaltade medan jägarna förbrukade och jagar nytt. Om du vill läsa mer så finns det mängder med skrivelser om skillnaderna.
En bonde kan alltså hålla djur och slakta medan en jägare söker efter något att slakta som man inte brukar. Likväl kan en jägare fiska i vatten medan en bonde i den här kontexten skulle behöva se till att det finns fisk kvar i sitt vatten.
Jag visste inte vad FIRE var för något innan jag hittade hit till forumet, mitt mål har alltid varit att klara mig själv om allt går åt skogen eller nu när jag blivit äldre att kunna välja att jobba eller låta bli, så därför har sparkvoten alltid varit hög.
Men nu när jag vet att det finns något som heter FIRE så är det väl det jag är sen i somras, fast jag har företaget igång ännu på sparlåga och utan anställda. Nån jägare är jag inte utan kan nog klassas som samlare.
Jag likställer noggrann det som finansiell trygghet. Men jag tolkar ditt svar som att det är ett kvitto på att man gjort något bra, mer än en mållinje…
Intressant, jag undrar om det drevs av finansiella mål eller att du bara är tillfreds med att inte arbeta?
Anledningen till min fråga är för att jag vill förstå, jag har inte riktigt kommit till en sådan punkt själv och vill, om möjligt, lära mig. Det finns absolut ingenting negativt med det ena eller det andra.
Det var absolut ett slags kvitto där och då, och för just det ”racet” så var det väl också en slags mållinje. Men någon slutlig mållinje är det absolut inte. Kanske snarare starten på något nytt.
Det ett verktyg eller en förutsättning för att kunna forma mitt liv utifrån just mina behov.
Det är ju en bra poäng, att sätta FIRE som ett delmål i sin finansiella resa.
Jag tror att jag personligen har haft svårt att definiera mål som inte varit drivna av ett arbete med en jakt på ’framgång’. Därför ser jag FIRE som en intressant konsensus, men har haft svårt att se tävlingen i det.
Smart, var drar du gränsen? Finns det en marginal som du använder dig av eller är det gjort genom en kassaflödesanalys? Alltså att tillgångarna och bufferten ska kunna ta upp kostnader som kommer från RE
Kanske fel men jag antar att F är tillgångar och I är en buffert?
För att svara på ämnesfrågan så är FIRE definitivt ett självändamål eftersom det framgår av betydelsen: “bli finansiellt oberoende så att du kan sluta jobba tidigare”.
För min egen del är just möjligheten att sluta jobba det som driver mig mot ekonomisk frihet. Jag har under hela min jobbkarriär jagat något – en roligare tjänst, en högre lön, ett större ansvar – men känner nu att jag är klar med min karriär och bara vill runda av och samla ihop så pass mycket att jag kan leva på det under resten av livet. Jag är också väl medveten om att jag kommer att behöva hitta något annat att fördriva tiden med. Om det sedan är något som genererar pengar eller inte är sekundärt.
Man kan väl vara RE utan FI. Om man lever ihop med någon annan för att dela på utgifterna och klarar sig den vägen men inte skulle klara det på egen hand exempelvis.
För mig handlar det om valfri och trygghet. Frihet att kunna välja hur ens dag ska se ut i viss mån. Alla övriga problem en kan tampas med finns ju kvar trots några hundra tusen i utdelningar per år.
Min strävan är att arbeta i skogen, är tjänsteman inom industrin idag (mycket xls). Arbeta för mig själv och se resultatet direkt, d.v.s köra fyrhjuling, hugga träd, samla i välta, sälja.