Är man trött på jobbet är det naturligtvis bra att få sluta tidigare. Men i det läget är det väl inte ett självändamål? Är det inte bättre att se det hela som att man önskar avsluta sitt arbetsliv i förtid och FIRE är ett sätt att göra det.
För mig är inte FIRE ett självändamål, utan mer en nivå där jag har tillräckligt kapital (befintligt eller intäktsströmmar jag vet kommer att komma) för att kunna välja vad jag lägger min tid på. Jag KAN, men måste inte lägga det på arbete. Den valfriheten är det som har lockat hos mig. Att inom rimliga gränser kunna välja till eller välja bort saker i mitt liv utan att behöva tänka på pengar är otroligt avstressande.
Personligen känner jag ingen lust efter att “jaga” status, prylar eller finansiella mål. Jag har passerat tiden där karriär var viktigt, jag har downsizat och ser inget behov av fancy hus/bil/prylar och är fullt nöjd med att vara tjuren Ferdinand och sitta under min korkek och syssla med mina projekt/mitt bolag/mina uppdrag/mina investeringar i den mån jag vill.
Jag kommer aldrig (inte ens som ålderspensionär) att ligga på sofflocket och inte göra något utan jag ser framför mig att jag alltid kommer att ha min firma som jag småpysslar med och diverse andra projekt som ger mig tillfredställelse.
Jag ser FI som ett mål men är tveksam till om jag skulle må bra av RE. Däremot kan jag tänka mig att min sambo skulle må bra som hemmafru, vilket väl är ungefär samma sak. Sedan finns det väl inget som säger att man är “klar” bara för att man inte lönearbetar.
Har man inga “måsten” i livet är det också svårt att ha mening. Man behöver inte vara effektiv i det man gör, men man måste göra något.
Det där är förstås olika för olika människor. Jag skulle klara mig bra utan massa måsten.
Jag har varit arbetslös ett par år och hade inga problem att få tiden att gå utan massa måsten. De ända riktiga måsten jag hade var att uppdatera min handlingsplan två gånger/år (gick att göra via mail), söka lämpliga jobb jag hittade (väldigt få), söka lämpliga jobb som arbetsförmedlingen anvisade (ungefär ett jobb/år) och komma på möten jag kallades till (ungefär ett möte/år).
Med “måsten” menar jag saker som du har bestämt dig för att göra och som du sedan också gör. Inte nödvändigtvis saker som andra vill att du ska göra.
Jag har inga egna måsten.
Förstår vad du menar och håller med. Själv siktar vi på FIRE inom 1-2 år men det innebär bara att vi till 100% kan ägna åt oss alla saker vi vill göra och var. Så mycket som inte gått att kombinera med arbete trots att vi ändå lyckats kombinera rätt mycket.
Men man kanske ska skilja på ”måsten” som för mig betyder att någon annan vill jag ska göra det.
Medan vi kanske behöver termen ”villen” för saker som jag vill göra bara av mig själv.
Bara för att tydligare differentiera vad man menar ![]()
Jaga? Är det prestation du menar? Visa sig duktig för andra? Ni som har detta behov verkar inte förstå att det finns andra som inte har behovet av hävda sig inför andra. Fire för mig en väg till frihet att göra precis (nåja) vad jag vill med min tid, dvs inte vara fast och styrd av att få in pengar på något sätt. Det har absolut ingenting att göra med att hävda mig. När väl denna friheten har uppnåtts kommer en annan fas där dagarna ska fyllas med innehåll. Det är inte att skaffa större hus, en massa statusprylar eller att lägga mer pengar på hög. Min fritid ska gå till allt spännande som finns i livet men som jag inte har tid med pga jobb. Jag vill lära mig nya saker, jag vill besöka nya platser, jag vill ha mer tid till familj och vänner, jag vill kunna hjälpa andra och engagera mig sådant som känns genuint roligt och spännande trots att det inte inbringa några pengar.
Mitt syfte är att övergå från nuvarande lönearbete till att arbeta med saker som ingen vill betala mig för.
Lockas mest av FI delen. För min del kommer jag fortsätta arbeta fast mer på egna villkor, kör eget som konsult idag tex.
År 1: ägna mig åt förvalta egen skogsfastighet samt bygga ett 30m2 stuga helt själv ink lära mig rita upp det i CAD.
År 2: 6mån konsultuppdrag, 6mån ledig med barn och pyssel hemma
År3: 4mån konsultuppdrag, 8mån resa med van i europa med barnen
Osv osv