Du kanske ska fundera mer på vad du vill göra under andra halvan av ditt liv. Ditt kapital erbjuder ju flera olika möjligheter där. Fortsätta jobba? Tycker jag kan vara en bra idé om du trivs med det. Eller kompromissa och gå ner i arbetstid. Alternativt om du har andra drömmar och mål som aldrig blev av. Då har du ett gyllene tillfälle att prova något nytt.
Se bara till att du inte lägger ALL din tid och ork på börshandel (eller vad du nu gör). Missa inte det riktiga livet som händer där ute, nu medan du är i dina bästa år samt har barn. Materiellt har du allt du någonsin kan behöva, så missa inte alla andra värden
Vännerna, naturen, kulturen, kanske en ny relation… Ta hand om dig!
Fritidshus är väl å andra sidan en väldigt bra investering med historiskt bra avkastning och oftast förhållandevis låga omkostnader samtidigt som man har glädje av det.
Gäller bara att slå till på rätt objekt. Möjlighet för uthyrning är också stor om man vill tjäna en extra slant.
Båten hade jag personligen fimpat (har haft) om du inte är väääldigt sugen. Kostar bara massor av pengar inkl värdeminskning. Å andra sidan har du absolut råd med en…
Underhåll för hus kan köpas. Borde inte oroa någon med 0% i lån och ett antal miljoner på banken…
Den stora frågan är väl om du känner att du går miste om något idag genom att vara sparsam? Isåfall, kanske unna dig lite också. Men om du inte saknar något utan det är mer att du tänker att du “borde spendera” så kanske det är nice att fortsätta spara oavsett om du minskar sparkvoten lite.
Nja. Fritidshus är ofta det som dippar mest om marknaden går ner. De som går bra är de riktigt attraktiva som är uppdaterade och ligger perfekt. Resten klättrar inte så där vansinnigt mycket.
Nackdelen med de mest attraktiva är att det är väldigt dyra i inköp i förhållande till hur mycket man kan använda dem.
De enda fritidshus som verkar vara en hyfsad investering är de som ligger attraktivt i fjällen och har ett bra system för uthyrning. Ska man hantera uthyrning av ett fritidshus tex i skärgården är det mer krångligt att hitta städhjälp, gräsklippning och tillsyn. Ska man fixa det löpande för uthyrningen själv blir det en hel del åkande och jobb.
Sen ska tilläggas att hyr man ut själv är nog det optimala att inte ha ett topphus. Många jag pratar med vill inte hyra ut pga att de är rädda om sitt hus och inte vill att folk som är mindre försiktiga bor där.
Nja. Allt beror på förutsättningar och vad man vill.
Några punkter att begrunda:
- 30 M i arv vilket betyder att han kan köpa ett hyfsat attraktivt fritidshus utan bolån (att det skulle köpas ett hus i Dorotea längs en landsväg med 85% i bolån slog mig aldrig).
- Det i sin tur betyder att han troligtvis inte kommer bli tvingad att sälja vid en eventuell marknadsdipp utan kan sitta still i båten, njuta av fritidshuset tills marknaden går upp igen.
- Man måste inte köpa det “mest attraktiva” fritidshuset. Finns massor mitt emellan men för 3-7 miljoner så finns det en uppsjö av objekt, mer eller mindre attraktiva.
- Jag håller inte med dig om att det endast är attraktiva fjällstugor med bra uthyrningspotential som kan bli hyfsade investeringar.
- Är man en petimeter och inte gillar att okända människor nyttjar ens hus så bör man nog inte hyra ut.
- TS kanske vare sig vill eller behöver hyra ut men ett fritidshus med attraktiv uthyrningspotential är i princip alltid attraktivt även för nästkommande spekulanter vilket iofs speglar sig vid både köp och sälj… Dock alltid bra att ha i bakfickan om man behöver öka sina inkomster (vilket TS troligtvis inte kommer behöva).
Sen kan tilläggas att min kommentar ang fritidshus inte var sprunget främst som en fantastisk investering utan ur det faktumet att TS hade ett fritidshus på önskelistan och att ett fritidshus normalt sett är en betydligt bättre investering än en båt samtidigt som man förhoppningsvis har glädje av det.
![]()
Dock var det just det du skrev:
Sätter man in tex 6-8+ miljoner i ett fint fritidshus bör man vara medveten om att det inte är den mest optimala investeringen. Vill man ha huset för att njuta så är det en annan sak. Men man kan dock fundera ett varv på hur mycket man använder det i förhållande till hur mycket pengar man binder upp.
I det sammanhanget ja men fortfarande inte som ett primärt investeringråd utan baserat på att fritidshus och båt låg på TS önskelista och då inte främst som investeringar…
Det är bara du som pratar om optimala investeringar.
De flesta som köper fritidshus ser det nog som en kombination av något att njuta av samtidigt som det troligtvis är en bra investering. Antar jag.
Instämmer med dig till 100% att om man inte vill använda fritidshuset eller inte vill hyra ut det så bör man nog fundera ett varv till om man verkligen ska köpa ett fritidshus…