Kan du starta ett företag som bisyssla vid sidan av ditt ordinarie jobb och jobba i företaget på kvällar och helger? Om du har mycket låga kostnader i företaget och kan fakturera 20000 kr/mån så innebär det att du kan ta ut drygt 150000 i vinst efter skatt efter första året. Då är halva skulden borta i en smäll.
Det krävs en hel del arbete med att få igång ett företag men du kan ofta få rätt bra med pengar.
Detta är väldigt intressant och jag har funderat kring att jag behöver få in mer kapital för att kunna betala av skulderna. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska starta för företag- ska låta tanken växa lite men har sökt 2 extrajobb på flygplats och mack (kväll/helger).
Du har fått massor av bra råd, och det känns som att du är motiverad att komma ur denna sits!
Ytterligare en sak du kan göra ifall du inte lyckas få till ett bättre ihopsamlingslån där du kan baka in dina skulder till en lägre räntesats är att faktiskt ringa lånegivarna. Förklara din situation och se om de är villiga att sänka räntan tillfälligt eller permanent, eller i alla fall ge någon månad räntefritt, så att du kan lägga mer krut på amorteringen. Även om det kan kännas jobbigt att ringa ett sånt samtal så gynnar det ju även lånegivaren i längden om du är proaktiv och hittar ett sätt att kunna betala tillbaka lånen över tid, så det kan även ligga i deras intresse att hjälpa dig framåt.
Bra början, men viktigaste är ändå att man ser över kostnaderna, för det är där enda framstegen kan ske.
50tkr i lön är väl en 38-40 netto, du borde kunna rent krasst, om du inte har andra åtaganden som underhållsbidrag eller liknande, lätt kunna beta av 15-20tkr per månad. Visst, det är inte glamoröst men oj vad du kommer må bra efter 6 månader.
Sätt upp tollgates/milstolpar för när nått ett visst mål, och så firar du det på något sätt men på ett enkelt sätt med något du unnar dig själv, mat, godis, bio, kryssning eller liknande (skall vara någon 1000-lapp eller två).
Men allt vad utemat, excesser och nöjen är ju bara kära ned. Om du orkar och vill, så skulle du kunna vara helt skuldfri om 1,5år
Ja det är nödvändigt och är precis det som kommer krävas för att komma på fötter.
Mellan 15-20 tusen är målet och en tight budget är gjord för att fixa detta.
Ja väldigt mycket bra råd och är så tacksam för alla som tar sin tid att komma med råd.
Tanken är att försöka få allt inbakat i det med lägst ränta. Förhoppningsvis fungerar det, ska ringa dom imorgon och undersöka om det finns möjligheter till detta.
Prova en idétråd här på forumet där du beskriver din kompetens och dina intressen.
Fördelen med att gå den här vägen är att den är mycket trevligare. När det gäller problemet med att pengarna inte räcker så är ”spara” reflexen för de flesta men det är mycket trevligare att öka inkomsterna istället. Inkomster har heller inget tak. Om du får ett företag att funka bra kan du bli rik på några år. Det är omöjligt genom att spara från en vanlig lön.
Guldkombon är höga utgifter och mycket höga inkomster.
Tackar för tipset. Ska fundera lite kring mina styrkor & ider. Har tid kvällar och helger för att kunna köra igång något för extra inkomst.
Är i nuvarande stund väldigt intresserad av att få in så mycket pengar som möjligt, ha låga kostnader och när allt är under kontroll måste jag lära mig sparstrategier (det får komma senare)
Starkt av dig att berätta! Du har redan fått många bra tips här i tråden så jag har inte så mycket att tillägga där - men vill mest bara hejja på och ge dig pepp. Du fixar detta! Förstår absolut att detta kan vara ett känsligt ämne förknippat med skam, så mitt främsta råd är att fortsätta att använda forumet. Här kan du vara anonym, här kan du få råd av fantastiska människor med enorm, bred kompetens. Om ca 2 år kommer detta var något i backspegeln. Du är på rätt väg.
Stort tack för peppen, är väldigt skönt att kunna vara anonym då jag mår väldigt dåligt av detta.
Försöker ta varje dag som den kommer nu och hålla i pengarna..
Ska göra jobbet nu så jag kan titta tillbaka om ett par år och vara nöjd med mig själv.
Det första jag skulle göra är att göra en budget över inkomster och nödvändiga utgifter varje månad, vad finns över för att förbättra situationen, dvs hur mycket finns kvar att betala lånen med, ränta och amortering.
Nästa steg är att fundera på hur lång tid det ska ta för att betala av lånen. Det kanske inte är bästa lösningen att leva som en fattig kyrkråtta i 2 år och inte orka igenom planen. Alternativet är att ha en lite rimligare plan som man orkar genomföra på lite längre sikt 3-4 år. En plan som dessutom en “normal” bank skulle kunna godta som rimlig och säker.
Räknade lite snabbt på följande med 8% ränta:
Total räntekostnad
Första månadskostnad
Amotering
Avbetalningstid
[kr]
[kr/månad]
[kr/månad]
4 år
60 400
10 175
7 708
3 år
45 600
12 744
10 278
2 år
30 800
17 900
15 417
Betalar man av lånet på 2 år så får man en första månadsbetalning för ränta och amortering på 17 900 kr, dvs det blir lite pengar över att leva på… fördelen är att efter två år när man är skuldfri så har man betalt 30 800 kr i ränta totalt.
Skulle man betala av lånet på 4 år så blir första månadsbetalningen 10 175 kr, när man är skuldfri så har man betalt 60 400 kr i ränta totalt.
Man kan fundera på om 30 000 kr extra ränta som man fått betala kan vara värt kostnaden för att kunna göra en plan som är lättare och hålla och man får ett bättre liv dag ett?
Jag själv skulle nog försöka få till en 4 års plan, sen går det alltid att extra amortera när bufferten blir lite för stor, kanske för att man varit lite extra sparsam eller fått en bonus., Skulle inte förvåna mig om din 4-års plan kommer med att göra att du har gått i mål tidigare än planerat!
Din situation är långtifrån katastrofal, många har det betydligt sämre. Du har tagit det viktigaste steget redan, nämligen att ta tag i problemet och erkänna det. Du har kommit mer än halvvägs!
Jag har också tänkt tanken att det kan vara vettigt att sikta på en rimligare tidsplan.
Om grundförutsättningarna stämmer, en lön på 50000 i månaden, relativt låga fasta omkostnader och några hundra tusen i skulder, ser jag ingen orsak att göra något alltför drastiskt.
Jag tänker att om man har en missbruksproblematik i ryggsäcken är det extra viktigt att försöka må bra också, och det kanske man inte gör om allt man planerar för de närmsta två åren är att amortera som en galning.
När det dessutom börjar snackas om att starta företag, som ska råka gå med vinst, ser jag speldjävulen kika fram runt knuten. Grundförutsättningarna tycker jag ser tillräckligt bra ut för att detta ska gå att lösa på några år bara planen man bestämmer sig för hålls.
Det är viktigare att vara uthållig och följa en rimlig plan som man bestämt sig för, än att bestämma sig för en överoptimistisk dunderkur som man mår dåligt av för att man inte klarar av.
Först vill jag tipsa om https://www.spelpaus.se/ om du inte redan känner till den för att hjälpa med att hålla dig borta. Och sen när du blivit spelfri akta dig från att “spela” på börsen, I detta forum finns bra plan för att spara tryggt o säkert.
Ses ang att få in mera pengar:
Kan du höja lönen? Gå nån kurs för att få behörighet som ger högre lön. Byta arbetsplats? Detta kan vara nåt att fundera på långsiktigt också hur du kommer vidare i lön-karriären. Den hjälper även i nästa steg att bygga din förmögenhet.
Extra jobb, kan bli lite slitigt men kanon, se bara till att det inte blir allt för många timmar totalt, du måste vila o återhämta dig också. Men bra att du har ev nåt på G men finns säkert mer att leta, reklamutdelare, matleverantör, cykelbud, snöskottare osv. Allt finns inte på vanliga platsannonser heller.
Side-hustle finns mycket saker att tjäna pengar på sidan av med, kan upplevas som småpengar för de som har bra lön o lite skuld men för dig så gör varje krona in skillnad om du petar in det på lånen. Har du saker du kan hyra ut på hygglo, ta jobb via tiptap, klipp gräsmattor, passa barn, lär dig klippa hår och bli kompisarnas privata frisör, här är det bara att klura o fundera på vad folk vill betala för att slippa göra själva.
Sen instämmer jag bara med övriga och säger starkt och håller tummarna. Det här kan ju bli hur bra som helst, du kommer ut stark på andra sidan, har ett avsky för skulder, sprit och gambling som gör att du har full fokus på att aldrig hamna där igen.
Oh ja, hitta saker som du mår bra av och kan ersätta tiden du la på gamla vanor, om det är att klättra, investera i ett medlemskap på klätterklubb, om det är att vara ute i naturen, skaffa kläder o skor så inte dåligt väder hindrar dig, är det att fika på stan med kompisar, hitta vänner att besöka för en fika hos dem. Våga testa lite nya grejer också för att hitta.
Jag ringde idag, resultatet blev att räntan inte kan frysas men däremot bakade jag in Anyfin lånet.
Så nu ligger allt där, vi lönen betalar jag bort klarna kortet och klipper det.
Men det bästa igår var nästan att jag kände hopp om att få ordning på detta!
Ja tanken är att försöka göra detta under en längre tid och hålla ut. Känns som att en allt för tight situation lätt kan göra att jag tappar motivationen eller blir lite deppig.
Försöker tänka att jag gör ekonomiska förändringar som ska vara för livet, att när skulderna väl är betalda kommer kunna spara ihop till lägenhetsinsats och ha ett bra ekonomiskt tänk.