Regler för att spendera pengar | Vilka har du?

Med tanke på mitt inlägg i en annan tråd:

Så väcker jag liv i denna tråden eftersom det är lite typ temat för nästa veckas avsnitt. :slight_smile: Har du några regler för att spendera dina pengar?

Några av de som jag upplever att jag har följer nedan.

• Får jag ett eller två tips på samma bok så köper jag den direkt utan att täkna på vad den kostar. (insikt efter att ha skrivit min egen bok och sett hur mycket jobb går in i något man kan köpa för under 300 kr)

• Jag tar alltid en förrätt på en restaurang om det finns något jag gillar (förr köpte jag aldrig någon förrätt för det var för dyrt och onödigt).

• Handlar i delikatessen om jag ser något jag tycker om (när jag växte upp handlades det aldrig i delikatessen för det var dyrt och onödigt).

• Gå till extremerna - lägg pengar på det som jag gillar (t.ex. teknikprylar, middagar) och typ inga pengar på det som inte ger mig energi (heminredning, kläder)

• Prioritera rikedom i vardagen snarare än engångsgrejer

• Prioritera upplevelser snarare än materiella saker

• Det ska synas i mitt kontoutdrag för en tredje person vad som är viktigt i mitt liv.

• Fokus på “rätt sak” snarare än “rätt sätt”. Eller som en kompis brukar säga du kan inte kompensera fel riktning med högre fart. Få rätt på de stora sakerna (boende, transport, semester) och du behöver inte bry dig så mycket om mathandlingen på ICA.

• Jag försöker även tänka utifrån energiperspektiv - kommer det här göra mitt liv enklare och / eller rikare? T.ex. allt från att köpa en laddningsförsäkring för bilen för 249 kr per år som gör att jag kan eliminera “jag blir stående med urladdat batteri”-tanken till att låta någon annan laga punkan på cykeln eller städa varannan vecka.

• Alltid en flaska champagne i kylskåpet.

• Ny iPhone varannan generation.

Notera att syftet många gånger med regler som dessa är att göra vardagen enklare och inte behöva lägga tankemöda eller energi på att ta ett beslut. Självklart är dessa inte statiska utan har förändrats över tid och lär göra det även framgent.

Ja, mer i nästa veckas avsnitt.

19 gillningar