Känner att jag inte vill “kapa” tråden med mina egna grubblerier, men: jag menar inte för FIRE, utan för min egen del. Har sjukersättning och planerar diverse rörmokerijobb, samt ett mindre eljobb.
Jag klarar inte riktigt att hantera överraskningar, så därför känner jag att jag vill kontakta SKV innan, så att det inte plötsligt kommer en faktura.
Aha, då fattar jag. Min slutsats är dock att ersättningarna räknas som inkomst och att du kan dra mot dessa eftersom man betalar skatt på ersättningarna.
Du kan se på Skatteverkets hemsida både vilka inkomster du haft under tidigare år och vilka inkomster du haft (hittills) under innevarande år. Det sistnämnda har inte alltid varit möjligt.
Utdelningar kan både sjunka och tas bort och även bankaktier kan sjunka rejält. Har haft Nordeas aktier i 20år så vet på ett ungefär vad jag pratar om. Norska aktier brukar ha snuskigt hög utdelning som BW lpg som jag har. Utdelningen pendlar mellan 15-25% men samma där att utdelningen kan sjunka eller tas bort i värsta fall.
Skattemässigt heter det “inkomst av tjänst” och då inberäknas lön, pension, a-kassa, sjukpenning etc. Det är allt som beskattas med kommunal och statlig skatt. Man skiljer på inkomst av kapital och inkomst av tjänst, så se “tjänst” som ett samlingsbegrepp.
Ajo, det är bara att titta lite bak i tiden på utdelningarna så ser man att de varit mindre och ibland noll, under pandemin.
Vad skulle du satsa på då? index låter så tråkigt och visst får man lite mindre tillbaks där, i alla fall såsom utdelningarna från ta nordea se ut senaste åren.
Ekonomisk rådgivare? har läst att man ska undvika det, kostar mera än man får ut av det. Men det är bar det jag läst
SGI är jag beredd att offra, tänker att de passiva inkomsterna kommer finnas där även den dagen jag blir sjuk, kort- som långvarigt
Tycker att indexfonder är så tråkiga och ger mindre än det banker gett senaste åren. Men jag har inte alls bestämt mig för vad de passiva inkomsterna ska vara och är öppen för alla tips.
Kommer inte sluta så snart det går utan snarare när de passiva inkomsterna är så pass stora att friskvårdsbidraget är småpotatisar i alla fall inte värda att fortsätta jobba för. Däremot kan det säkert vara värt att jobba några extra år för lite bättre pension.
Har högre utbildning från högskola nummer 1 inom teknik, har ett välbetalt jobb och eftertraktad kompetens. Tror inte det vore svårt att börja jobba igen, om man skulle vara tvungen.
Arbete är ingen livsstil för mig, jag byter tid mot pengar och vill slippa göra det för att spendera mera tid med familjen och annat.
Kommer ha med det i kalkylen, om arbetsgivaren kan tänka sig gå med på att jag jobbar halvtid.
Det blir svårt att få ett nytt kredikort, får skaffa alla innan jag slutar jobba alternativt börja handla med bankkort
Bostadslån får jag nog planera lite inför. Rot och Rut ska jag ha i tankarna, även om det aldrig varit aktuellt.
Jag slängde bara till med bankerna då jag fått fina utdelningar tidigare år. Förstår att alla ägg inte ska vara i samma korg och kan tänka mig allt från banker till fonder, i norden samt utomlands.
Jag skaffade ett extra innan jag slutade och nu fick jag precis mitt ordinarie förnyat utan nya frågor eller ny kreditprövning. Så min känsla är att är de på plats och man sköter sina betalningar lär det rulla på utan problem.
Det beror på, om man har en rätt standardsituation så tror jag inte man får ut så mycket av det, utan kan läsa på mycket själv.
Men i din sits så handlar det ju om att räkna ut när du ska sluta jobba, hur mycket pengar du behöver, var de behöver ligga placerade på kort och lång sikt för att täcka dina utgifter, när och hur du ska ta ut dina olika pensioner. Långt ifrån standard.
Jag utgick från min månadslön efter skatt, det är det minsta jag ska ha varje månad som passivinkomst. Helst 10 - 20 tusen mera.
Det tänkte jag löser ekonomin så länge jag lever, då har jag även räknat med att jag har barn. Svårare än så tänker jag spontant att det inte behöver vara.
Vad är en standardsituation ?
Någon speciell ekonomisk rådgivare du skulle rekommendera ?
Frågan handlade mer om att jobba med andra saker, i andra sammanhang eller på andra platser. Med den bakgrund du beskriver borde sådana möjligheter finnas.
I det beskrivna ingår även att jobba inom radikalt andra områden och med saker som inte främst är ekonomiskt motiverade.
Inom många områden är det stor brist på personer med ”hårda” kunskaper. Det beror helt enkelt på att de med sådana kunskaper söker sig dit där det finns pengar att tjäna.
Om man enbart jobbat inom effektiva och vinstmaximerande verksamheter kan det vara en variant att göra något annat. Det handlar här om att hitta rätt. Hela idén bygger alltså på att jobba med något som har ett tydligt högre värde och som känns bra. Det kan vara på deltid eller distans.