Gå i pension före 50

Välkommen! :slight_smile:

Det låter som att du har gjort kalkylen och är du halvvägs nu så har du ytterligare tid att tänka och göra ett upplägg för det rent praktiskt.

Om du tänker om efter att ha testat är det väl bara att börja lönearbeta igen eller starta nåt eget?

Förutom det övriga nämnt vad gäller riskspridning och svårigheter att teckna nya lån/utöka befintliga så hade jag kollat lite extra på det finstilta som gäller för pensioner/försäkringar du har genom jobbet så att du inte står utan nån del du idag räknar med. Typ familjeskydd/återbetalningsskydd i ITP.

Har du med partnern (om det finns någon) på tåget också? :slight_smile:

1 gillning

lär man då slippa skatteverket med frågor om det ena och det andra då man inte jobbar :slight_smile: ?

Byta jobb ändrar inte mycket, jag försöker få tid över för att vara mera med familjen och hinna med allt annat man aldrig hinner med. Men visst finns det många jobb och man blir kontaktad på linkedIN regelbundet. Så öppna ett bageri eller byta arbetsplats ändrar inget utan lär snarare ta mera tid som jag vill frigöra. Nytt jobb, en del att lära sig, börja pendla då jag jobbar på distans nu.

ajo, behöver nog bara komma fram till hur pengarna ska investeras då bankaktterna inte verkar vara bästa lösningen.
Partnern har varit föräldraledig länge, så hon får jobba ett tag :slight_smile: vilket hon gärna vill och kommer fungera som en säkerhet.
Sen vet jag inte hur länge man kan räkna med att kunna komma tillbaks, inte direkt så att man blir mera attraktiv på arbetsmarknaden jo äldre man blir :laughing:

Byta jobb låter fel för mig. Snarare borde det handla om att:

1. Först ta helt ledigt ett tag. Man brukar ha ett uppdämt behov av ledighet.
  2. Fundera vad du egentligen vill göra, och inte främst i meningen jobba utan mer lära sig saker, bidra till högre mål etc.
  3. Testa olika saker. Det kan vara allt från att leda ett knattelag i fotboll, driva ideell verksamhet till att konsulta på deltid inom områden som är roliga. Det kan vara betalt eller obetalt. Det viktiga är att det är förhållandevis kravfritt och att själva verksamheten känns bra.
  4. Satsa på det som funkar i punkten 3 och dumpa det andra. Om det blir något avlönat så är det bra och är det något ideellt så är det också bra.

Att bidra med arbetsrelaterad kompetens till ideella verksamheter är ofta förknippat med vissa svårigheter. Många ideella verksamheter är (tyvärr) kroniskt ineffektiva och fungerar långt under sin egentliga potential. Att bidra till förbättring välkomnas inte av alla. Vissa värderar att dricka kaffe högre än att jobba på allvar för ändamålet.

Ledighet har jag nu, en längre är inplanerad senare i år, funderingar på detta har jag haft en längre tid.
Vad jag ska göra härnäst, den dagen jag slutar jobba, är inte obesvarat.
Det hela handlar om att hoppa ut ur ekorrhjulet och få tid över till familjen och annat. Äga sin tid i större utsträckning än nu :slight_smile:

Det låter iofs klokt. Jag tror samtidigt att frågan om sysselsättning kommer tillbaka. Sedan kan det handla om hur stora åtaganden man har privat, i vilka åldrar barnen är osv. Även om man i stunden har projekt så det räcker och blir över så kan det ändras. När man har mer av tid hinner man med saker på ett annat sätt än tidigare.

1 gillning