Tiden med små barn kommer inte igen. Arbeta inte bort den tiden när du inte måste. Fundera över möjligheten att arbeta deltid redan nu. Att arbeta 50-80 % är att få det bästa av två världar. Slutar man jobba helt kan det vara svårt att gå tillbaka då det blir ett stort hål i cv:t. Vill/behöver ni mer pengar kan ni jobba mer när barnet är större och inte vill vara med er lika mycket.
Kikat på Spiltan men över tid har jag svårt att se att den kan leverera 7% årlig avkastning. Har jag fel?
Jag har lärt mig att ingenting i livet är bra i extrema former. Balans. Vi människor är programmerade att alltod vilja ha mer. Så är det för en överväldigande majoritet av oss, och det är väl bra på ett sätt men det finns defintivt en baksida till det.
Pengar är viktigt men du behöver nog samtidigt ställa dig frågor som vad gör dig lycklig? Hade du verkligen slutat jobba helt ifall du nu hade haft 100 miljoner på kontot eller hade levandskostnaderna höjts och gränsen enbart förflyttats?
Absolut, fattar ju egentligen detta men är samtidigt orolig över att gå miste om chansen jag har fn. Dock inser jag samtidigt att jag inte vill sluta jobba helt och att jobba deltid men bevarad bra ersättning är kanske det optimala egentligen… Jobbar du själv deltid?
Vet! Först var målet 1 milj, sen köpa hus, sen 10 mil, sen 15, sen…?
Nja. Jobbar deltid sedan första barnet föddes för snart 13 år sedan men är nu egen företagare så då blir det ju en del utöver det som är schemalagt. Men enligt schemat jobbar jag fortfarande deltid. Har jobbat 50-80%. 75 % var egentligen min sweet spot. 50 var för lite, 80 för mycket.
Tänker också att 75% känns som någon slags sweet spot. Mycket fritid och missar inte för mycket på arbetet. Någon erfarenhet från att vara ledig längre perioder, månader i sträck eller liknande?
För att kunna avgöra om besparingarna räcker, hur mycket förväntas ni (du & din fru) att spendera per person och månad när ni lever på besparingarna?
För närvarande ligger våra fasta kostnader på 30k och kommer nog ligga kvar där (mycket beroende på räntor då cirka 20k är huskostnad). Vi kanske gör åt kring 30k var per månad totalt.
Nej det är sant, över tid kommer den förmodligen inte fortsätta leverera 7% årlig avkastning. Det är inget som säger att XACT högutdelare kommer fortsätta leverera 4,5% heller. Om jag vore du skulle jag nog ha kollat på en allvädersportfölj, det finns olika exempel på hur en sådan kan se ut här i forumet, jag är inte själv en expert så vill inte rekommendera något speciellt ![]()
Nu skriver jag kort på mobilen men några blandade funderingar och erfarenheter.
-
Har du möjlighet att anställa din fru i ditt egna företag och betala er båda lön samt maximal pensionsavsättning så att ni kommer upp en bit i pension? Personligen har vi som mål ungefär 2,5 mkr i pension vardera (vi är 37 år). Men det är egentligen förmodligen mer än vad som behövs då vi har så mycket annat kapital. Men vi har utrymme att avsätta maximalt avdragsgillt.
-
Att jobba 4-6 timmar per dag när resten av familjen är upptagna med sitt (skola, jobb) är för mig optimalt. Möjliggör också gym, relax, fritidsaktiviteter, umgänge och annat på dagtid utan att behöva ta från familjetiden.
-
Varför vill du ”sluta jobba”? Kan du göra det som det skulle innebära ändå? Att sluta jobba helt kan för många vara det sämsta beslutet om inte livet är fyllt med tillräckligt många andra aktiviteter och intressen.
-
Kan du automatisera något i arbetet så att du inte byter tid mot pengar? Kan du få hävstång på din tid? Anställa underkonsulter som fakturerar dig mindre än du fakturerar uppåt?
-
Glöm inte att skaffa egna och gemensamma intressen utanför jobb och relationer. Träning, tv och ”resor” i all ära men utforska kulturevenemang, eget kulturellt uttryckande som att spela instrument, spela tv-spel eller vad som helst.
-
Nu var ditt barn yngre än våra tre men jag har som livsmål att inte missa några avslutningar, uppvisningar, hämtningar och dylikt. Det möjliggörs ju av att jobba mindre och styra sin arbetstid mer. Vilka konkreta saker innebär ”att jobbet inte ska gå ut över familjen” för dig? Var så konkret som möjligt!
-
Oron över ”kommer jag om X år ångra att jag inte gjorde såhär istället” är ju ett perfekt exempel på att ”hindsight is 20/20”. Jag har brottats mycket med ”borde jag göra något annorlunda för att inte ångra saker sedan” och ”missar jag något som jag borde tänka på”. Eftersom man inte vet det man inte vet så är det bara att acceptera och vara förlåtande mot sig själv att man gör det man just nu tror är bäst. Det viktiga är att kunna luta sig mot ”jag var sann mot mig själv och mina värderingar” när jag fattade beslutet.
-
Rent konkret kan dina belopp säkert räcka för en ”exit” från arbetslivet i morgon men vill du verkligen det och varför? Ett liv i balans utan att utesluta arbete är för de allra flesta bättre enligt ovan.
Det var några saker som spontant dök upp i baksätet i bilen ![]()
Och just det. Memento Mori, vi kommer alla dö så försök att maximera din njutning av det ögonblick du fått på den här planeten. Ha inte dåligt samvete för att fritid ”kostar” för mycket i alternativ kostnad. Vad är meningen med livet om inte att leva också?
TACK!
Många kloka inlägg från baksätet ![]()
Ta ut lön kan bli aktuellt framöver kanske.
4-6 h per dag är nog optimalt ja, tänker 75% vore rimligt och alltid ledig lov etc.
vill inte sluta jobba ![]()
Svårt att automatisera nu men har en del tankar kring detsamma framöver.
VET! Få som nog legat på dödsbädden och tänkt “varför jobbade jag inte mer?” ![]()
Hopp, hur mycket ska man spara?
För egen del är jag nöjd med min ekonomiska situation därför att jag inte oroar mig för den. Gör du?
Summorna är nog inte så intressanta i sammanhanget.
Gratulerar till en fin ekonomisk sits! Nyfiken på vilken bransch du konsulterar inom och vad du gör? ![]()