FI(RE) och hjälp med resonemang kring onoterat innehav

Hej Forum!

Jag gör mitt första inlägg här därför att jag behöver råd kring hur jag kan resonera kring några ekonomiska beslut.

Bakgrund:
• Har familj med småbarn
• Har alltid haft sparande som intresse och har månadssparat på börsen sen jag började min yrkeskarriär

Mål med ekonomin:
Har tidigt inspirerats av FIRE-rörelsen och tanken att inte vara beroende av att arbeta. För mig behöver dock inte själva “RE”-biten komma väldigt snabbt eftersom jag älskar mitt jobb. För det mesta har jag sparat utan mål. På senare tid har jag dock satt upp ett mål enligt nedan:

12 Mkr i kapital utanför bostaden som enligt 4% regeln skulle ge 40 000 kr/mån till familjen. Detta innan en uppnådd ålder på 45 år - mest för att ha en tidsbegränsning.

Det betyder guldkant på vardagen/tar höjd för ökade kostander eftersom vi nu lever gott på under 30 000 kr/mån.

Därtill skulle ett “drömscenario” med ett högre mål vara att ovanpå de 12 Mkr kunna ha en obelånad lägenhet för ungefär samma summa. Med andra ord alltså ett mål som är dubbelt så högt.

Vägen mot målet:
Med nuvarande spartakt i indexfonder och “kvalitetsaktier” samt ett antagande 7% avkastning per år över tid, kommer målet 12 Mkr uppnås vid runt 45 års ålder.

Det som tillkommer är att det ser ut som ett av mina innehav i ett onoterat bolag (som fallit ut mycket väl) ser ut att kunna “snabbspola” oss till målet 10 år tidigare om det avyttras för lite drygt 10 Mkr.

Frågor:
Hur hade ni byggt upp resonemanget kring vad jag ska göra med det onoterade innehavet?

Tänker mig att det finns tre huvudalternativ och en kombination:
1. Allt på banken/räntor → Mest säkert och garanterar att målet nås
2. Allt i indexfonder → Medelväg men med hög risk som bör vara bättre över tid än räntor
3. Allt i det onoterade innehavet → Högst risk men möjligen bättre avkastningen än börsen
4. En blandning av de olika alternativen

Några saker jag snappat upp från podden/forum samt tankar kring det:

• I ett avsnitt I podden nämns det att vi “generellt tar för lite risk” - är förmodligen smart att inte ta bort risken helt.
  • I ett annat pratas det om att “checka ut” och övergå till säkra placeringar när man “vunnit spelet” - skulle kunna vara ett sånt läge. Läste om 25+5 idén i forumet som skulle kunna vara en väg.
  • Humankapitalet för familjen räcker för att leva bra även om alla tillgångar försvinner och vi behöver börja om från noll.

Tack på förhand!

1 gillning

Välkommen till forumet @Sparaarkul!

Jag rekommenderar att läsa denna tråden om du inte redan gjort det:

även detta avsnitt kan vara relevant

Sedan hänger jag inte riktigt med på huruvida du HAR uppnått målet och det handlar om att göra skiftet eller om du fortfarande är på resan mot det. Det generella svaret är att flexbilitet är nyckeln - flexibilitet i hur mycket pengar man behöver, när man behöver dem och flexibilitet i avkastningen.

Kan du hjälpa mig att tratta ner frågan som du är ute efter? :slight_smile:

När det gäller det onoterade - måste det vara antingen eller? Kan du inte göra både och? Sälja en del och behålla en del?

Stort tack för svaret och guidningen vidare på forum/podd Jan! Ska kolla mer där och se om jag finner rätt väg för mig.

Och för att förtydliga kring dina frågor:

• Målet är inte uppnått än men jag är påväg.

• Mitt vanliga månadssparande på börsen har ett drygt decennium kvar till att nå målet för vårat kapitalbehov baserat på vissa antaganden.

• Min investering vid sidan i ett onoterat innehav ser ut att kunna ta oss dit mer eller mindre direkt om allt avyttras. Men räknar det inte som att vi vunnit spelet förrän efter en eventuell försäljning eftersom det är osäkert.

• Du har rätt i att en kombination är möjlig. Inte villkorat till att sälja allt det onoterade.

För att förtydliga mina frågor (när jag nu tänkt lite till):

1: Är det motiverat att ha kvar mycket av det ”onoterade” alls med tanke på den högre risken i mycket kapital på enskilt innehav?

2: I och med att vägen mot målet ser väldigt bra ut och kommer att nås förr eller senare, är det bättre att behålla det mesta av den högre risken mot börsen även efter att målet är uppnått eftersom även mycket sämre tider bör kunna hanteras? Detta för att ge möjlighet till högre avkastning långsiktigt.

3: Finns det hänvisning till ett matematiskt sätt att sätta upp de olika alternativen och fördelningar däremellan med olika antaganden och sannolikheter för utfall?

Jag läser vidare i tråden du länkade till och hittar förmodligen bra hjälp där!

Tack igen!

Svårt säga något till dig specifikt - men generellt så skulle jag säga att de flesta upplever problemet med onoterat framförallt att:

• 6 av 10 bolag blir inget, i bästa fall en aktie med värde som du inte blir av med. Därmed typ 0.

• 3 av 10 bolag du kanske får tillbaka pengarna för någon gång i framtiden.

• 1 av 10 bolag är det där avkastningen betalar för alla de andra 9

Därför bör man - om man investerar i onoterat - ha en stor bukett av bolag. Lyssna gärna på @Filip.L i nedanstående intervju som är relevant trots att den är 5 år gammal. I Skåne anses han vara en av de bästa investerarna i onoterat.

Jag personligen har - precis som på investmentbolagen, guldet och ett par andra saker - slängt in handduken. Jag kommer inte att investera i nya onoterade bolag framgent.

Jag personligen är av uppfattningen:

Har du vunnit spelet, sluta spela.

För att citera Buffett:

Varför riskera pengar man behöver för att tjäna pengar man inte behöver?

Med det sagt, har man mer än man behöver, så kan man ju göra precis vad man vill med de pengarna man inte behöver. T.ex. investera dem.

Det som jag tror du fiskar efter är:

1 gillning

Inga dåliga mål för nån som älskar att arbeta
12mkr i kapital OCH 12mkr i obelånad lägenhet… ibland är ju sjävla spelet det rolliga, men behöver du så mycket marginaler?

Under resan mot FIRE är det väl absolut en bra idé att ha onoterade bolag om dom levererar. men i realiserad FIRE situation skulle jag absolut inte vilja ha en stor del av mina pengar i enskilda onoterade bolag.

2 gillningar

Det beror delvis på graden av kontroll och insyn. Är du operativ i bolaget eller har motsvarande insyn är det ju något att överväga, så lever ju alla företagare med andel i sitt eget bolag.

Men om du har begränsad insyn så skulle jag absolut sälja en stor del av ett sådant innehav.

Fundera på om du skulle ha en så stor del av din förmögenhet i ett (1) börsnoterat bolag eller om du då skulle välja en indexfond. Lägg sedan till den högre risken i ett onoterat innehav.

Själv skulle jag tacka för kaffet, sälja och tacka min lyckliga stjärna. Sedan göra som Jan och som huvudregel undvika onoterade innehav. Har dragit lite samma slutsats själv och tar idag alla möjligheter jag får att avyttra onoterat :blush:

Har du en stor bukett onoterade innehav som tillsammans utgör en mindre del av din portfölj blir det mer av en smaksak.

2 gillningar

Stort tack för alla era synpunkter och tips! Vad kul det kändes med bra feedback. Har man inte liknande intresse/frågeställningar bland vänner och familj blir det ganska ensamt att fundera utan att bolla med någon.

• Väldigt bra poänger @janbolmeson, både kring statistik om onoterade bolag men framförallt citatet från Buffet. Även bra tips kring MonteCarlo-simulering. Tar med mig huvudtanken att när jag nått målet eller är nära, skapa en portfölj enligt “5+25-principen” och allt överskjutande kan jag spara eller göra det jag vill med. När jag väl är där finns ju möjligheten att testa helt nya vägar i livet om man så vill…

• @def . Helt rätt att det är mycket marginaler. Som du säger är det målet och vägen dit som är det roliga. Ville ha ett mål som är svårt att nå men inte omöjligt, samt några år framåt i tiden.

• @alternativtliv. Huvudet på spiken angående insynen där. Det är nog mycket det som får mig att fundera eftersom jag är operationell i bolaget (dock en bra bit från ledningen) och tror mycket på dess framtid. Hade jag ingen personlig koppling hade jag nog sålt allt utan att fundera. Det är en morot i sig själv att ha ägande i det man jobbar med.

Sammanfattningsvis:

• Jag kommer nog avyttra så jag har kvar mellan 50-20% av det onoterade innehavet lite beroende på omständigheterna när nästa tillfälle ges.
  • Därefter se om jag “vunnit spelet” eller är nära för att så snart som möjligt kunna skapa 5+25-portföljen
  • Efter det fortsätta månadsspara på börsen eller fundera på om pengarna ska användas på annat sätt för ett rikare liv. Kanske når jag det där “drömscenariot” med 2x12 Mkr om det fortfarande känns värt det.

Stort tack igen!

2 gillningar