Jag vill ändå utmana din tanke lite här. Just eftersom du kan ha ett så långt perspektiv och hålla ett disciplinerat uttag så är en balanserad och bred investering på börsen troligen ditt bästa alternativ för att få pengarna att räcka och växa.
Kanske kan du sätta 25% i indexfonder med ett perspektiv på 10 år eller mer, och resterande 75% i vanliga konton med olika bindningstider från obundet till 3 år?
@Ateist_investor ja precis, det är en liten summa som kommer in varje månad som i alla fall kan täcka månadsavgift och mat för den som jag lever billigt. Det är det jag tänker, att jag nu verkligen har chansen att skapa något som räcker länge och växer så länge jag fortsätta leva så sparsamt jag vant mig vid.
Intressant tråd. Efter att ha jobbat med utveckling i tjugo år så är det intressant att se hur många som går rakt på lösningar istället för att börja med att se till behovet.
Börja med att ställa dig frågan vad du behöver. Hur ser du ditt liv framför dig? Hur vill du leva? Vad vill du göra? Vad kan du ställas inför för val framdeles? Vilka alternativa vägar ser du? Vad gör du om din sjukersättning dras in eller ändras?
Börja där (vilket du garanterat redan gjort som utbildad psykolog) så tror jag att lösningarna ramlar på plats av sig själva.
Och rekommenderar också att prata med en oberoende rådgivare, tex Småspararguiden. Eller vad hette den andra, Henrik Tell?
@dinajel, tack för råd! Det är ett bra utgångsläge. Jag tror att det jag vill helst är att känna mig trygg samtidigt som jag inte vill förlora i längden på att vara för försiktig. Mitt liv har förändrats mycket när det gäller vad jag kan och orkar göra rent fysiskt, så jag försöker fortfarande tänka om hur framtiden kommer bli. Innan var ju min plan att arbeta med något jag kände var meningsfullt, nu har jag inte längre den biten. Så försöker att fokusera på det jag faktiskt kan påverka, t.ex. hur jag placerar pengarna och var jag bor.