50+ och lite sen på "bollen"

Har du räknat in vad marknadsvärdet idag skulle generera om du säljer med förlust och investerar överskottet i en bred global indexfond med låg avgift? Eller har den tappat så mycket i värde att lånet är lika med marknadsvärde?

Om du fortsätter hyra ut, är det BRF eller ägarlägenhet? Om det är BRF, har du tillstånd att hyra ut från styrelsen? Hur länge? Om inte, vad händer om de kommer på att du hyr ut utan tillstånd? Har du koll på att du tar “rätt” hyra? Dvs så mycket som möjligt utan risk att du blir återbetalningsskyldig efter att hyresgästen flyttat ut?

1 gillning

Låter som du trots allt har en hygglig plan och framförallt ett ganska bra utgångsläge. Har du förhandlat upp din lön med hänsyn till att du från i år inte har tjänstepension?

Du skriver att du har hög lön, men inte hur hög. Ligger du en bit över 60K /mån är det en stor summa som skulle sättas in i en tjänstepension om du haft en. Vanligt med ca 4.5 - 6% på inkomst upp till ca 54K och sen 30% på lönedelar över ca 54K(60K/mån = ca 4K /mån i avsättning, 70K/mån = ca 7K/mån i avsättning). Oavsett om din lön är “inklusive utebliven tjänstepension “ eller ej rekommenderar jag att du sätter av minst motsvarande summa varje månad på en bred global aktieindexfond med låg avgift på ISK och öronmärker dessa för pensionen. Du kan i o f s med “gott samvete” minska avsättningen ca 30-40% eftersom du inte behöver betala skatt vid uttaget, vilket du måste göra på tjänstepensionen.

För övrigt tycker jag det är viktigt att du gör en prognos på “Minpension.se” om du inte redan gjort det.

Se till att prata med din fru, gör prognos tillsammans och prata om resultatet. Hur vill ni leva som pensionärer? Har din fru tjänstepension och eget sparande? Om inte, behövs det? Hur mycket? Se till att ha en gemensam “grunduppfattning” om möjligt för framtiden.

Det kanske inte alls stämmer, men det är lätt att få en känsla av att du “kör ditt race” i nya äktenskapet. Nästan som att du “räknar med” att det blir skilsmässa igen snart eller i vart fall före pension… Jag hoppas för er skull att det är en felaktig känsla och framförallt att din fru inte känner så nu eller längre fram…

Så, mina råd sammanfattade:

1. Se till att spara själv motsvarande tjänstepension i bred global indexfond med låg avgift på ISK. Öronmärk dessa för pension.
  2. Gör pensionsprognos (tillsammans med frun) och diskutera/fundera över hur ni/du vill ha livet som pensionär. Räcker pensionen?
  3. Gör en kalkyl på en rimlig summa att spara varje månad utan att “göra avkall” på att leva gott här och nu. Starta månadssparande på ISK (separat från pensionssparandet i punkt 1). Sätt över pengarna när lönen kommer!
  4. Se till att bygga upp en buffert för oförutsedda utgifter parallellt med månadssparande i fonder. Utöka fondsparande när bufferten är tillräckligt stor för att bara behöva “underhåll”.
  5. Kolla upp att du “har rätt hyra till hyresgästen”. Kolla upp regler för uthyrning om det är BRF, men diskret…
  6. Prata med din fru och planera tillsammans för er pension, även om (eller kanske i synnerhet om) du går i pension många år före henne (gissar att hon är ca 10-15 år yngre än dig). Med bra planering kan hon gå ett antal år tidigare än sin riktålder så att ni får fler år tillsammans som pensionärer!
  7. Prata ekonomi med dina barn! Både med de äldre och nya när hen är tillräckligt gammal. Tänk till ordentligt på “din prylhunger”. Begränsa den, fundera på om du verkligen behöver köpa just denna pryl? Varför? Vad “ger den dig”? Vilken nytta har du av den? Underskatta inte “det goda exemplets” styrka och genomslagskraft i uppfostran! Vilka vanor och förhållningssätt till pengar vill du ge dina barn?
  8. Gör en plan, följ den, följ upp den, utvärdera den, revidera den!

Lycka till!

Mvh DonTomaso.

4 gillningar

Allt låter lite rörigt för mig. Mitt tips hade varit att kategorisera upp lite saker och sedan simplifiera varje kategorie.

Tex. Skulle ditt sparande kunna simplifieras till att bara vara lysa 100% breda aktier.

Kring kategorien saker så finns det mycket inspiration från minimalism gänget.

Kläder där finns en pågående challenge här på rt där man bara ska köpa 5 saker på ett år.

Försök hitta en skön baseline för varje kategorie och känn hur axlarna sjunker ner :drooling_face:

1 gillning

Hej, bra feedback.
Nja alltså jag kör ju lite RT-tänk med Globala indexfonder och fondrobot.
Men som komplement har jag hittat det där AKKA som investerar i små startups (i ett visst stadium). Som jag lite tar en lott för att se om det blir bra.
Tänkte göra ca 10 stycken om året, med minsta insatsen i det nätverket.

Så det är inte riktigt samma sak, då jag själv te.x trodde att SBB inte skulle kunna tappa så mycket som dom gjort mm.
Men man skulle läst på mer, hur hårt dom var belånade (och dom andra bolaget som Embracer).

Så visst det är som att köpa en “aktie”… men inte rikigt samma sak för mig.
Och jag vet om att det är en risk, vilket jag är som person och investerare. Riskbenägen :slight_smile:

Hej, jag har skapat mig själv utrymme med låga kostnader nu efter “ränte-chocken”.
Så har jag lovat mig själv att inte sätta mig i så höga skuld, dock så är jag otålig och spontan.
Det är inga bra drag när det kommer till investeringar kanske :slight_smile:

Men jag har råd att sätta av sparande och spendera pengar på prylar.
Kanske jag bara ska sätta av mer på sparande och mindre på prylar, men så vill jag leva och uppleva saker med familjen och njuta av känslan av alla mina prylar som jag tror ska göra mitt lev roligare, enklare :slight_smile:

På sikt kanske jag säljer villan och flyttar till en lägenhet, vi får se vad framtiden visar
Tack för ditt svar

Tack för din feedback.
Jo jag borde nog sälja båten nästa år eller skaffa en annan typ av båt som passar mig bättre hur jag lever nu.
Och ta smällen som sagt…

När det gäller äktenskapsförord, så är det så att jag byggt upp och äger “allt”.
Betalar även för allt själv och nyligen gift….
Har inga problem att testamentera en del när jag dör, men om en skilsmässa skulle hända om något/några år.
Så anser jag inte det rimligt, rättvist att jag ska ge bort 50% av allt jag har byggt upp.
Därför har jag ett äktenskapsförord, men även för att “skydda” mina barn.

Men absolut så hjälper jag till med att skapa ett rikt liv tillsammans, där även hon nu börjat med att spara enligt ränta på ränta och global indexfond/robot.
Jag vill att hon ska bygga upp något själv (då hon tidigare saknar intresset av att “spara”).
Men allt jag gör är för att vi ska kunna göra saker tillsammans och med familjen/vänner.

Hej, Ja det är en ägarlägenhet. Så jag är fri att hyra ut den som jag önskar.

Hej, kul med någon i min ålder :slight_smile:
Ja ser jag på mina föräldrar om bor i villa dom med, så blir det mycket måsten… men dom vill inte flytta heller och inte “down siza”. Men jag tror att vi ska köpa en lägenhet senare och sälja huset, när det är dags.
Av en rad orsaker, MEN det kan bli så att man inte tycker man vill låna upp pengar (tror allt blir dyrare med tiden).
Och jag har investerat i låga driftskostnader i villan.
Renoverat, energi klass b, bergvärme, 3glas fönster, solceller, batteri osv.
Allt för att hålla låga kostnader, som ger utrymme för att spendera/spara pengar lite mer efter tycke och smak.

Jag funderar mycket på livet i den fas jag är i nu.
Och jag vill LEVA nu och inte SEN, men jag tänker självklart på att jag ska ha ett “bra” liv under pensionsåldern.
Så det är en kombination som jag har som mål att uppnå.

Några av mina aktier på senare tid är lite mer “lägre risk” och med utdelning.
Så det är en plan när jag får ihop mina 9 miljoner att sätta det i utedlningsaktier (stabila, ca 10-15st med 4%-7% utdelning).

Hej, tack för din fråga.
Jag sparar 13.000kr i månaden just nu och planen är att även amotera ner huslånet till 50% belåning.

Hej, tack för din feedback.

Jag har en buffert som jag tycker är ok för saker som t.ex. diskmaskinen går sönder osv.
Belåningsgraden vill jag få ner på huset, till 50%.
Kassaflödet är idag lön, utdelning och om man vill se det som att lägenheten betalas sig själv genom att jag hyr ut den.

Att det tar tid är tydligt och jag är lite sen på det.
Men jag har en bra lön som skapar utrymme för att vara lite mer framåtlutad i mitt sparande.
Och att jag utan att tänka ränta på ränta osv. redan påbörjat sparande då jag ville ha en buffert för många år sedan.

Jag ska läsa på det på min balansräkning och få lite inspiration.

1 gillning

Jag tar det som en inbjudan att skriva vad jag tänker.

Bilar, båt, fru (och ex fru), villa, barn, lägenhet att hyra ut, ett heltidsjobb som verkar intensivt, och kanske även annat du inte ens skrivit ut? Även sparandet ska vara intensivt: enskilda aktier och startups. Jag önskar att jag hade din energi!

Jag vet inte om jag har någon egentlig poäng mer än att jag gissar att du har en personlighet som kanske inte är optimal för långsiktigt sparande. Att bara köra 100% in på Lysa hade kanske varit bäst för dig, av rent beteendemässiga skäl? Så kan du fokusera på resten av ditt, vad det låter som, intressanta liv.

Med all välmening.

3 gillningar

Hej, det är inte min tjänstepension.
Den är på sidan av mitt sparande.

Om ränta på ränta kalkylatorn stämmer, så ska det bli 9 miljoner :slight_smile:
1 miljon har jag nu och sparar 13k/månaden i 15 år och 10% avkastning (något högt men räknar på 10%)

Hej DonTomaso,

Tack för din feedback.

Ja jag har en sjukt bra lön (i mina ögon).
Där jag nu skapat utrymme för att kompensera mitt bortfall av tjänstepension.
Och jag har gjort min kalkyl på www.minpsnion.se och den ser bra ut om jag ska gå vid nya riktåldern 68 men även OK på 65.

1. Check, sparar i en bred global aktiefond + en fondrobot
  2. Check, hjälper min fru att spara då hon inte har något sparande eller hög pension
  3. Här ska jag bli lite bättre, har gjort lite investeringar och ska se hur min kostnadsbudget blir med solceller, batteri osv.
    Men ja, jag har en budget och upptäcker att jag gillar leva gott :slight_smile:
  4. Jag har en buffert, det var så mitt sparande startade en gång i tiden.
    Och den ligger på bankkontot
  5. Jag har fri uthyrning, det är en äganderätt
  6. Det stämmer hon är yngre… så vi pratar lite om olika senarion och hur hon vill göra.
    Hon vill gärna jobba, då det sociala med kollegor och arbete ger väldigt mycket oxå.
    Men kanske gå ner i tid om det går.
  7. Mina äldre barn har stenkoll på sin ekonomi och jag är så stolt över dom.
    Min yngsta måste jag verkligen ta tag i mig själv, lätt att jag kommer skämma bort denna lilla plutt. Av en rad olika anledningar :slight_smile:
  8. Planen är på plats, men som du skriver kommer säkert behöva ändra lite framöver.
    Saker händer som man inte tänkt sig.. både positiva och negativa.

Låter som något kanske jag ska kolla lite närmare på det med Lysa.
Idag använder jag Avanza Auto6…
NEJ NEJ NEJ NEJ det med minimalism är INTE min grej och jag respekterar deras val.
Jag vill absolut inte leva “snålt", även om jag är ekonomisk säkert i mångas ögon.
Så spenderar jag på det jag vill och lever som jag vill i det mesta och njuter av livet jag lever nu:
MEN samtidigt planerar jag för min pension att kunna ha en bra ekonomi då med.
Mitt problem är att jag kanske inte riktigt känner mig “rik” men nog har det väldigt gott ställt på alla plan, inte nivå 4.. men nivå 3 och vid pensionen kanske jag når upp till 4.
Men en liten stress är det att inte känna sig “rik”.. när man faktiskt om man kollar fakta och statistik så har man det bättre än 90% enligt t.ex. dn undersökning på lön/inkomst.

Dock så har jag ingen ambition på att bli lvl 4 och starta bolag osv.
Jag är trots min känsla, ganska nöjd vart jag är i livet och med min ekonomi och min plan.
Sedan ska man alltid lyssna, lära och göra justeringar

Tack.. ja det ligger mycket i vad du säger.
Och man ska inte kolla på andra, men jag är en person som tycker om att lyssna och lära av andra.
MEN man märker snabbt att man har olika förutsättningar och behov osv.
Själv så ser jag inte det så intensivt, även om jag lagt en grund för mitt sparande framöver i olika korgar.
I mitt liv just nu är det mesta på plats och jag ska fokusera på hälsa och familj.
Så att jag orkar vara frisk :slight_smile: Tack för din feedback läst att fler säger detta med Lysa, jag ska undersöka det lite mer. Kör i dag Avanza Auto 6

Ben Felix har en bra video om just förväntad avkastning på aktier som jag kan rekommendera. Om jag minns rätt räknar han med ungeför 7% när de ger råd till klienter.

1 gillning

Ja då sparar du ju en bra slant i månaden! Snyggt. Hoppas också på 10% i 15 år. :crossed_fingers:t2:

1 gillning

Något som du kanske skulle kunna göra är att sätta av en peng varje månad till ditt ansvarslösa nöjes- och prylkonto och bestämma dig för att de pengarna kan du vara spontan och ansvarslös med - medans pengarna som ligger investerade i din ISK eller var du nu har dem är du istället ansvarsfull med.

Jag är väl också rätt ansvarsfull själv med pengar men tycker än då att det kan vara rätt skönt att kunna bränna iväg pengar utan att vara så himla eftertänksam jämt. Livet ska ju vara kul och trevligt och inte bara ett gnetande. Vill du åka jetski på semestern eller köpa en onödigt dyr fyrhjuling till radhustomten och du egentligen har råd med det - gör det!

1 gillning

Vad jag förstår så räknar man med 7%… men jag hoppas att min kombination med AKKA ger ett snitt på 10%.
Men det får man se på sikt, men det är en kombination av allt.
Och jag siktar på den summan, blir det mindre eller mer så är det ok.
Är inte beroende av den.
Mer fokus på hälsan och livet här och nu, med en plan för livet som pensionär :slight_smile: Tack för feedback

Tack för bra tips!
Ja jag borde kanske mer “budgetera” för mina pryl inköp.
För jag är sjukt impuls styrd på vad jag vill köpa, men jag lägger en del tid på nästan allt jag köper.
Googlar tester, omdömen, youtube om produkten osv. innan jag köper något.
Bra att sätta av en slant som man vet vad det rör sig om för summor, men det skiljer sig väldigt mycket vad jag vill köpa för något.
En fyrhjuling eller en glassmaskin… :slight_smile: