Jag är 33 år gammal och under 20-års åldern lallade jag mest runt på timanställningar, testade plugga lite på universitet och hoppade av samt blev sjukskriven en period. Började plugga igen rätt sent och har först nu sedan ca 2 år tillbaka ett stabilt heltidsjobb.
Nu har jag har ca 260 000 på ett vanligt sparkonto utan ränta och sparar ca 3000 i månaden. Jag jobbar inom IT-branschen och kommer ha goda möjligheter att öka i lön rejält de närmsta åren, så om allt går bra bör jag kunna öka sparandet successivt.
Känner dock att jag “ligger efter” ekonomiskt och börjar bli väldigt stressad. Jag fastnar i att älta huruvida jag ska försöka spara ihop till en kontantinsats till bostad inom de närmsta 1-3 åren eller om jag bara ska lägga den planen på is helt och tänka 5+ år framåt istället.
Där jag bor går en 2:a i ett icke utsatt område för någonstans runt 2 miljoner, vilket innebär runt 300k insats. Om jag vill ha en buffert på 50k innebär det att jag skulle behöva spara ihop ca 90k. Med mitt nuvarande sparande skulle det ta runt 2,5 år. Det är ju dock förutsatt att ingenting oväntat händer. Samtidigt dyker det ibland upp lägenheter som känns “ok” runt 1,5 miljon, vilket “bara” kräver 225k insats. Med tanke på prisökningarna de senaste åren blir jag enormt stressad över att “missa tåget” vad gäller bostadsköp och att det ska bli omöjligt att spara ikapp prisökningarna. Däremot vill jag ju inte heller köpa en lägenhet som bara känns “ok”, och riskera att bli fast där om bostadsmarknaden kraschar.
Å andra sidan är jag rädd för att investera på en tidshorisont på 5+ år, med tanke på den ålder jag är i avseende familjebildning etc. Tänker mig ett scenario där jag om t.ex. 3 år träffat en partner och vi vill köpa en bostad, men värdet på pengarna jag investerat har gått ner och vi måste vänta flera år.
Som grädde på moset ser min nuvarande pension inte särskilt ljus ut med tanke pga. min låga inkomst de senaste 10+ åren. Så där vill jag också gärna sätta upp ett långsiktigt sparande, kanske börja med 10k och spara 500 i månaden, men det känns också som en bromskloss för sparandet till bostad.
Jag fastnar helt i den här typen av ältande fram och tillbaka och kan inte riktigt ta ett beslut. Vill nog mest ha lite input, hur hade ni gjort i min sits? Tack på förhand!