Fyra hinkar-principen för en 25-åring med framtidsplaner

Hej! Jag har nyligen upptäckt fyra hinkar-principen och diggar den enormt eftersom jag får lite mer struktur i mitt sparande.
Tidigare har jag helt enkelt bara kastat in överskott i aktiefonder men inte för mycket så att jag klarat mig och det har resulterat i att jag suttit med tiotusentals på bankkontot helt utan avkastning.
Jag har varit bra på att spara pengar men började sent med att investera dem.
Principen kom väldigt lägligt på det sättet att jag lärt mig uppskatta en buffert och att en mellanriskhink nog behövs.
Dock så uppstår frågor.

Mitt dilemma är så här: Majoriteten av mina besparingar ligger i en hink jag inte vill röra.
Jag fyller 26 år, jobbar i butik och har insett att det är dags för ett karriärbyte, med ett karriärbyte innebär det att jag måste studera och gå ned i timmar, kanske t.o.m. sluta jobba helt.
Köpa lägenhet är också en framtidsplan.
Jag har ingen partner i dagsläget men om allt går hand i hand, jag har partner, mitt karriärval är bra och jag trivs, då finns det inga tvivel om att ta nästa steg och vilja kunna bosätta mig.
Tidsplanen är därför allt mellan 1-10 år, det måste inte gå undan mer än att jag har koll på läget om jag skulle få möjligheten.
Jag har även en bil men det är mycket trygghet i den.

Vad hade ni gjort i min situation?

För att få ett hum har jag ca 260 000kr i den passiva och 20 000 resterande.
Inte jättebra koll på amortering och bostadsköp generellt, kanske ska jag börja där men är nyfiken på att höra synpunkter.

Ska jag pausa sparandet helt i den passiva hinken, börja fylla på bufferten och mellanriskhinken till dess att jag har tillräckligt för en kontantinsats och för att inte behöva jobba på ett tag?

Tänker jag fel när jag inte vill röra den passiva hinken alls eller borde jag sälja en aning och fylla på mellanriskhinken?

Det är möjligt att jag gör detta till ett problem det inte är och nojar för mycket av idén att köpa lägenhet, kanske är detta en tidig trettioårskris. Men det känns också som ett kliv jag är taggad på att ta.

Hej och grattis till dessa tankar redan i så unga år! Det kommer gå bra för dig.

Som ensamstående med fast inkomst har du antagligen den buffert du behöver just nu. Allt väl så långt.
Däremot har du många planer för framtiden. I Fyra-hinkar talar man också om “sparmål” som placeras i respektive hink beroende på tidshorisonten när du behöver pengarna. Jag uppfattar att du har följande sparmål:

• Kunna gå med i tid/sluta jobba helt för att kunna studera för att byta karriär
  • Kontantinsats för framtida bostadsköp

Generellt är stegen för att hantera sparmål:

1. Hur mycket pengar behöver jag samla in? Glöm inte att du när det gäller studier i de flesta fall kan få både bidrag och lån från CSN.
  2. När, ungefär, vill jag vara framme vid målet? Placera i rätt hink i förhållande till tiden. Tänk på att när åren går och målet kommer närmare kommer det flytta mellan hinkarna. Räkna på hur mycket du behöver spara per månad för att uppnå målet med den förväntade genomsnittliga avkastning som gäller för respektive hink. Kan du tillföra en grundplåt från befintligt sparande? Är planen genomförbar? Om inte kan du ändra på något? Vad skulle hända om du når målet några år senare än du hoppats på? Iterera!
  3. Sätt igång ditt nya sparande enligt den plan du nu har.

Den passiva hinken är den så kallade “pengamaskinen” med sparande på lång sikt (10+ år). Den är viktig och ju tidigare den får börja arbeta desto bättre. Samtidigt är du ung och behöver kunna använda pengar nu för att komma vidare i ditt liv. Om du lyckas i din ambition med ny karriär och därmed förhoppningsvis högre lön i framtiden bör du ha goda förutsättningar att få igång en bra pengamaskin under ditt yrkesverksamma liv. I din situation skulle jag inte tveka att använda de pengar du har för att komma vidare i livet så som du beskriver. Räkna dock på hur stor grundplåt du behöver i dina sparmål för att kunna uppnå dessa. Kanske kan det bli en slant över som kan få stå kvar i Passiva hinken.
När det gäller tajming för att plocka pengar från passiva hinken till övriga hinkar när du gjort din plan så skulle jag säga att den är alldeles utmärkt just nu efter år av uppgångar.

Lycka till!

3 gillningar

Tack så mycket! Ja jag upplever att jag har det bättre ställt än många av mina vänner och är nojig men det är ett stort steg. Min buffert är precis som du säger tillräcklig i dagsläget, jag har inga större utgifter förutom min bil och bor i hyreslägenhet. Jag ska fokusera på att hitta rätt yrkesinriktning och starta där. Hade jag vetat vad jag ville hade jag agerat för länge sen så jag antar att det blir mycket lättare med en faktisk tidshorisont. Tar absolut med dina tips och finns säkert fler trådar om detta att ta in :hugs: