Eh, jovisst, det kan hen ju. Men vi ÄR i ett öppet diskussionsforum och jag ville bara bidra med ett tydliggörande för att hjälpa till att föra samtalet framåt. (Eftersom jag hade uppfattat din kommentar som ganska ifrågasättande i tonen, men det kanske var feltolkat.)
För ca 11 år sedan var jag helt luspank och hade varit arbetslös i 3 år. Min ekonomi var körd i botten.
Bestämde mig för att ta ett jobb i Stockholm och flytta till staden jag undvikit med näbbar och klor i hela mitt liv.
Pendlade i början 27 mil om dagen för bostads situationen i Sthlm var omöjlig tills jag fick ett andrahands boende i en källare i en villa.
Under tiden jag bodde där så sparade jag undan pengar till en insats för en lägenhet.
Då detta var under boende rushen i Sthlm med noll ränte hysteri och lukrativa lån så var det i princip omöjligt med mina 250 000 i insats att tävla mot hets budgivingen som var då.
Jag fick istället en hyreslägenhet några månader senare efter att ha hyrt i andrahand i nästan 3 år och lade ner jakten på bostadsrätt.
Där satt jag med min kontantinsats och tänkte “det är ju dumt att sluta nu?” och kände mig lite vilsen, jag skulle ju använda pengarna till boende.
Samtidigt hittade jag ett klipp med @janbolmeson på youtube när jag letade efter tips om hur man kunde investera det hela.
2019 (sent) vågade jag placera hela rasket (som hade blivit lite mer) på Avanza.
Resten är i princip historia.
Jag nötte och nötte med månadssparande, följde tipsen på Rikatillsammans och fortsatte.
2023 uppnådde jag 1 miljon, exakt 10 år efter jag satt undan mina första 5000kr.
När jag blickar bakåt så är det ända jag ångrar att jag inte hade kunskapen jag har nu. Tänker ofta att om jag hade vetat det här när jag var 15 så hade jag kunnat pensionera mig nu om det nu hade varit målet då, men vet man aldrig.
Sedan så visar det tydligt att så fort jag investerade pengarna, istället för att bara slänga in dem på en bankkonto så tog det fart. Hade jag investerat från de första 5000 kr så hade det förmodligen gått mycket snabbare än 10 år att uppnå 1 miljon.
Jag är så glad att jag hittade rikatillsammans och att jag fått Warren Buffet och Charlie Munger som förebilder, förutom @janbolmeson såklart och att jag har så mycket kunskap att föra vidare.
Framtiden för mig och min sambo är att köpa vårat första hus, resa och uppleva saker och bilda familj.
Tack om ni tog er tid att läsa och åter igen grattis @freedomfighter och bra jobbat.
Mina frågor till dig är:
Hur kändes det när du kom i mål?
och
Vad är ditt nästa mål ekonomiskt?
Bra! Tänk inte bara på pengar. Man ska göra det man tycker är roligt innan man tar ner skylten. Själv hade jag ett ganska stort kapital som vördades ömt när jag fyllde trettio. På min 40 årsdag fick jag en stroke, fan man kan snubbla i en rulltrappa
eller något annat. När jag började återkomma till ett något normalt liv bestämde jag
mig att jag skulle se alla de länder som inte hunnits med i Asien samt Sydamerika
Man blir inte lyckligare av att ha mkt. pengar, skitsnack utan dom så hade jag aldrig kunnat förverkligat mina drömmar
Kul att höra om din resa - måste vara en häftig känsla när du kollar tillbaka från att vara helt i botten med ekonomin sedan verkar du jobbat stenhårt för att göra din situation bättre. Ibland behövs det några hundår som du beskriv med lång pendling och bo i en källare. Jag tror det är dessa tillfällena i livet som bygger karaktär och något man kan ha med sig i resten av livet.
Jag tror det är farligt att för mycket tänkta “om jag hade gjort så istället”, eller “om jag började tidigare” så går tänka med allt i livet. Man gjorde så bra man kunde vid givet tillfälle, man utvecklas och lär sig under hela livet.
Känslan jag landat i senaste veckorna är bara ett ekonomiskt lugnt och välbehag. Jag kan resa vart jag vill i världen och jag behöver inte oroa mig över t.ex. bli avskedad. Mitt nästa mål ekonomiskt blir att vara miljonär även på börsen. Idag är cirka 75% på börsen och 25% av min ekonomi på sparkonto eller andra tillgångar. Så målet framåt blir att bygga på snöbollen till 1 miljon så den kan börja rulla ännu snabbare självmant medans jag reser eller sover.
Detta är något jag saknar. När jag blev miljonär (på börsen före 30) så var det lite av ett antiklimax. Nu har jag mer än det dubbla och jag känner inte det där lugnet ändå…
Det är mer en personlighetsfråga.
Jag har en nettoförmögenhet på 40 miljoner, jag har ett sjukt neurotiskt förhållande till pengar och kan ofta inte få något gjort på dagarna för att jag oroar mig så mycket över pengar.
Vissa människor är alltid lugna, vissa av oss aldrig.
Har du fortfarande allt i börsen? Tänker att isf kan det ju falla med tex 50% och då är det väl rimligt att känna ett visst olugn över det eventuella scenariot. Isf kanske lite omviktning till annat kan vara på sin plats men bara en tanke baserat på det du skrev.
Har du sökt hjälp i det måendet/förhållandet till pengar? Tänker att med 40 mille är du klar i stan. Kan sätta allt på räntebärande och täcka rätt höga årskostnader och det borde väl va värt inflationsrisken att det iaf står stilla om ditt nuvarande riskläge är paralyserande?
Jag är inte varken rädd eller orolig för det. Jag är berädd och förväntar mig det minst ett par gånger tills jag behöver pengarna.
Jag är inte orolig att förlora jobbet eller nåt sånt, jag har extrema marginaler för min ålder. Mer eller mindre tål min ekonomi allt rimligt och orimligt världen kan kasta på den.
Om börsen halveras och jag tappar mer än 1MSEK i börsvärde så kommer inte det påverka mitt liv nämnvärt om ens alls. Bara siffror på en skärm.
Samtidigt är jag inte lugn, snarare stressad över att dra in ännu mer. Att vara ännu rikare och ha ännu mer kapitalinkomster.
Okej, fattar.
Har du räknat på det något i termerna: När jag når ett kapital på X så kommer mina passiva inkomster (kapitalinkomster) kunna hantera alla mina årliga kostnader?
Det hjälper mig oehört mycket för att få ett mer verkligt värde ut från siffror på en skärm.
En klumpsumma som förmögenhet eller portföljvärde blir svårgreppbart för mig och många verkar det som.
Som i inlägget ovan att ha 40mille och ändå oroa sig för pengar. Kan man ställa intäkterna från det kapitalet mot sin kostnad att leva så kanske det kan bli mer greppbart. Det vi kan greppa ger ett lugn och tvärtom.
Att ha som mål att 40 mille ska bli 50mille tvingar ju ändå till följdfrågan varför. Dvs vad kommer hända då? Antagligen ingenting så det blir ett helt tomt mål och därfor inte jättekonstigt om man inte vill lägga all sin vakna tid på att jobba mot det målet.
Sorry, nu blev det filosofiskt och utlägg om 40 mille mannen men tänker att det kanske kan va samma med olika belopp bara Ni verkar ju båda vara stressade av att öka ett belopp/en siffra på en skärm som inte kommer påverka era liv ett smack då ni redan har good enough. Rätt rimligt att bli stressad av det om man lägger betydande tid på det.
Rimliga frågor. För mig är hoppet mellan netto 40 och netto 50 större än vad det kan se ut eftersom majoriteten av mina tillgångar inte är likvida, utan ligger i mark. Just nu har jag runt 6 miljoner i likvida eller semilikvida medel. Om jag kan dubbla eller drygt dubbla de likvida tillgångarna har jag en helt annan säkerhet och diversifiering än vad jag har nu.
Det är mest skog. Skog för ungefär 30 miljoner som jag har ger för de flesta en avkastning på runt 400k till 500k om året, så det är en låg avkastning. Jag har dock bättre avkastning än så pga insatser i skogsägarföreningen, mycket gammal skog kvar och bra vägar. Och eftersom jag också har ett vanligt jobb blir det en hel del sparat för tillfället.
Haha kul sammanfattning
Går ju med en stor skopa tur både gällande de 3 åren av jobb och börsens utveckling.
Men en 5-10 års plan känns ju mer realistisk om man ska kopiera.
Då är det ju fullt rimligt om det stressar då du har en ganska spänd båge. Men kan du rida ut en period och buffra lite så bör du sitta väldigt bra till?! Eller kommer du i det läget köpa mer och spänna bågen igen?
Bra fråga. Det får man se. Jag hade möjlighet att köpa till skog en gång, då tyckte jag att det hade blivit för mycket pengar för mig (det hade det). Sett till nettoförmögenhetspotential vore det bästa, så länge jag också jobbar som ingenjör, att köpa till skog för två till tre miljoner p.g.a. effekten av skogsavdrag och positiv räntefördelning. Om jag skulle sluta med mitt dagjobb är det bättre att inte köpa till. (Allt beror på skatten och vad som gäller beror på ens personliga skattesituation, det här gäller för mig.)
Men min fru, som nu tjänar bra, är sjukt missnöjd med sitt jobb, så jag försöker också planera för risken att hon slutar jobba.
Låter ekonomiskt jätteklokt! Hoppas du kan hitta en bra balans bara. Ni är ju ekonomiskt helt klara om ni vill leva på avkastning tänker jag. Växlar du om till något med snittavkastning på 3% så har ni 1,2Mkr på 40Mkr. Bör ju räcka om ni inte har dyra levnadsvanor
Synd om du är sönderstressad i onödan över pengar.