Jag har nyligen upptäckt att jag kvalar in på kategorin ”ekonomisk oberoende”. Det är något som jag absolut inte ha planerat eller strävat efter. Jag är 53 år och har ett sparkapital på drygt 7,8 miljoner kronor som är placerade i olika fonder/aktier.
Jag och min fru äger ett hus som är värderat till drygt 8 miljoner kronor och är i princip färdig amorterat. Så vi bor väldigt billigt. Vi äger även ett sommarställe som är obelånat. Vi har två tonåringar hemma. Om man räknar efter 4%-regeln innebär det att jag redan nu kan leva på avkastningen av mitt sparkapital utan att behöver förvärvsarbeta.
Nu till den stora frågan; vad är nackdelarna med att inte ha en taxerad inkomst förutom den negativa påverkan på pensionen? Kan man då leasa en bil, hyra en bostad, teckna en mobilabonnemang… etc?
Jag är egenföretagare och har möjligheten att dra ner på arbetstiden till att börja med. För att jag tror att det är orealistiskt att klara av att vara ledig på heltid när man är van att var sysselsatt 10–12h/dag?
Man kanske kan så småningom vänja sig vid lyxen att inte behöva arbeta och samtidigt som man säkert behöver skaffa sig nya intressen som fyller tomrummet.
Vad jag förstår är den stora nackdelen den du nämner lån, leasing och avbetalningar. Inkomst av kapital ”räknas inte”. Ska du låna så gör det medans du har förvärvsinkomst.
Hur ser pensionen ut utöver ditt sparkapital? Jag personligen räknar in det. Har du tjänstepension är det ju bara 2 år tills du kan börja nagga av den också. Då kan du ju ta en “baslön” av den för att hålla uppe kreditvärdighet.
Nackdelar kan vara kännsla av social isolering och att din vardag inte känns lika meningsfull. Beror dock på hur vål du lyckas med att hitta på andra saker i trevlig sällskap
Ja, risken är överhängande att man tröttnar på tillvaron om man inte kan hitta en meningsfull sysselsättning/intresse. Mina vänner och bekanta är så klart upptagna med sina arbeten på dagarna.
Som företagare kan du även använda periodiseringsfonder om du vill fortsätta ta ut en skaplig lön lite längre, även när du egentligen slutat arbeta heltid.
Det mest för att jag ser dessa pengar som ”låsta” till pensionen. Kanske dumt att tänka så men det är för att jag tittar bara på vad jag har här och nu.
Är man ekonomisk oberoende om man är beroende av börsens årliga avkastning långsiktigt? Majoriteten som kallar sig ekonomisk oberoende är 100% beroende av historiska utväcklingen på börsen att det ska vara hållbart långsiktigt. . Själv anser jag om man är ekonomisk oberoende kan man klara sig med det vad man har idag resten av livet utan börsens hjälp som ger 7% avkastning i snitt .
Det är sant. Men om jag räknar så här: jag har ca 8 miljoner i privatkapital + 4 miljoner i ”pensionssparande” i ett isk konto som jag kan plocka ut redan nu. Summan är ca 12 miljoner. Säg att jag lever 30 år till. Då kan jag dela den här summan på 360 månader och plocka ut drygt 33 tusen/månad utan att räkna med en enda procent börsuppgång. Plus den lilla pensionen som jag kan ta ut fr o m 65 årsåldern. Kan man säga att man ekonomiska oberoende då eller inte?
Bra jobbat och det ser riktigt bra ut. Grattis . Du är 99% ekonomisk oberoende haha. 12milj kan man inte klaga på . Då räcker det bara att man får lite hjälp/extra bidrag av börsen långsiktigt .
Grattis! Skulle säga största nackdelarna förutom möjlighet till låna är att humankapitalet minskar, i synnerhet om man har en kompetens inom ett område där det sker en teknisk utveckling. Kan försvåra en återgång till arbete ifall man skulle bli uttråkad eller om någon större kris/katastrof inträffar som raderar ens monetära kapital.
Rubriken borde väl vara “Nackdelar med att inte ha en taxerad inkomst”?
Att vara ekonomiskt oberoende borde per definition inte ha några ekonomiska konsekvenser, då kan man ju inte anses vara ekonomiskt oberoende.
Möjligheten att ta lån brukar nämnas men är man ekonomiskt oberoende borde man alltså heller inte behöva ta något lån. Ser man trots allt behov av att ta nya lån för bostad eller kanske för värdepappersbelåning för att öka sin avkastning, då är det ju bäst att säkra detta innan man blir av med sin taxerade inkomst.
Man skulle ju t ex kunna behöva vara medlåntagare till ett barn och då behöva få en kreditprövning gjord. Även leasing av bil kanske känns mer aktuellt än att casha upp allt på ett bräde.
Det är klart att det är ett lotteri med åldern. Men jag har räknat med 0% i börsutveckling på 30 år. Om man räknar med 3-4% per år kommer troligtvis pengarna att räcka några år till utan problem.