Vad göra av vinsten i bolaget?

Att du betalar ränta på avsättningarna. Men fördelarna väger tyngre än nackdelarna och därmed maxar jag mina periodiseringsfonder och skulle uppmana andra att göra detsamma (från första räkenskapsåret, inte enbart när man närmar sig pension).

Räntan har väl var 0,5% rätt länge nu (minimum) men lär väl stiga framöver. Samtidigt lär man väl tjäna en viss ränta på på dom extra pengar man inte betalat i skatt om man placerar dom så gissar att det beroende på avkastning lär går någorlunda jämnt upp.

Angående frågan om att ta utdelning eller spara så mycket pengar som möjligt i bolaget får man också fundera över den politiska risken.

Vilket är mest sannolikt, att reglerna för utdelning/lön/pensino för småföretagare kommer att förbättras eller försämras?

Den nuvarande regeringen – fyra år är ett kort perspektiv i de här sammanhangen – har ju hintat att det kanske blir förbättringar. Magdalena Andersson var å andra sidan tydlig inför valet att hon ville se över 3:12-reglerna. Med det är inte sagt att hon vill försämra situationen för “normala” ensamföretagare utan jag tror hon syftade på ett fåtal som haft möjlighet att ta ut mycket stora belopp till låg skattesats (oklart vem?), det var för mig inte en så viktig fråga i valet så jag är inte så påläst.

Jag tycker det har varit väldigt tydligt att Magdalena Andersson velat göra “försämringar” (alltså försämringar ur mitt perspektiv). Åtminstone i rollen som finansminister. Hon har i uttalande efter uttalande velat se höjd kapitalskatt. Hon har även kallat 3:12 reglerna för “den lägst hängande frukten” när det kommer till att höja just kapitalskatten.

Jag tycker det är direkt ovärdigt att jämföra kapitalskatt rakt av med inkomstskatt/arbetsgivaravgifter samtidigt som man exkluderar bolagsskatten beräkningarna. Men nog om politik. Den politiska risken finns klart där och det är därför jag brukar påpeka vikten av flexibilitet här på forumet.

Man vill undvika att binda kapital i bolaget om man istället kan lyfta utdelning (utöver buffert). Jag anser även att man bör undvika att binda kapital i tjänstepensioner (pensionsförsäkringar) och istället behålla kapitalet i bolaget men här kan åsikterna gå isär lite.

Jag är 61 så jag jag vill inte betala något i onödan i skatter tex arbetsgivaravgifter, det ger inget för mig.

Men för att få en liten SGI om jag blir sjuk tänkte jag göra så att jag tar ut typ 30000 i månaden före skatt. Då har jag till mat, hyra och pilsner. Om jag behöver mer pengar tar jag ifrån ladorna vid behov.

Utdelning tar jag upp till beloppet.

Resten sparar jag i bolaget, jag kan ta utdelning senare när jag slutat jobba eller lön med reducerad skatt som gamling,

Låter det klokt?

1 gillning