Frågor kring optimerande av TJP för min FIRE Plan

Hej,

Jag hade behövt feedback eller bara någon att bolla med som förstår mitt mål med FIRE och kan svara på ett gäng frågor kring tjänstepension.

Jag driver mitt egna AB och är inne i första räknesskapsåret.

Som jag ser det, är min pension (speciellt Tjänstepension) en del av min s.k “net worth” Dock fördröjt, såklart.

Jag är 27 år gammal idag och enl. mina beräkningar så når jag mitt “FIRE” tal om 5 år.
Dock, tänker jag - att det är klokt att optimera tjänstepensionen, som en del av mitt mitigerande ifall livet ser annorlunda ut efter att jag är FIRE.

Så med det sagt.
Lön: 55 000 SEK
Max avdragsgild tjänstepension: 35% av årslön: 231 000 SEK

Är de en klok idé att sätta av max avdragsgild tjänstepension (231 000 SEK) de kommande 5 åren?

Det är ju även särskild löneskatt, vilket är typ 24.26% på tjänstepension, dessa pengar hade ju kunnat vara en del av mitt “exit kapital” annars.

Öppen för feedback, kritik, you name it :slight_smile:

Eftersom du är så ung så har du rimligen inte nån större intjänad tjänstepension. I det scenariot tycker jag du bör maxa tjänstepensionsinbetalningarna. Visst du måste betala 24,26% i skatt på inbetalningarna, men slipper å andra sidan betala 20,6% i vinstskatt.

1 gillning

Tack, ja det stämmer att det inte är så mycket TJP insparat idag.

Vet du vad är rimlig TJP är vid te x 55 års ålder? Har försökt hitta data, men svårt :slight_smile:

Om du tänkt köra en FIRE tjänar du förmodligen på att ha större tjänstepension än de flesta, om du ska ha möjlighet att sprida uttagen på många år.

Personligen tänker jag att jag vill ha nivå att kunna ta ut tjänstepension upp till brytgränsen från det att jag är 55 (samt inkomstpension 10-15 år senare). Men det är absolut maxnivå jag vill ha sparat, skulle kunna leva med att det blir lite mindre och finns ingen poäng att spara mer än så i tjänstepensionspotten. Resten läggs i skattade medel. Allt blir ju nån form av estimat givet börsutveckling och tro att regelverk och brytgränser inte förändras allt för mycket närmaste åren (8 år kvar till 55).

När du har så många år kvar skall du kanske inte kallt räkna med att möjligheten att ta ut tjänstepension så tidigt som 55 är kvar.

I mitt fall så tänker jag så här

För att börja räkna, behöver jag räkna baklänges…

Så om vi utgår från att jag tar ut TJP vid 55 års ålder, så behöver jag täcka X år från dess att jag går FIRE tills att jag är 55.

Och det ger ju ett bra estimat på vart man ligger.

Mitt FIRE kapital + sparkonto ska kunna hantera 50% nergångar. Men att ha en TJP som en “ytterligare” buffert ifall livet skulle se helt annorlunda ut om 10 år vore nog klokt tänker jag

Har idag totalt 1M i totalt pensionssparande enl. minpension.se och då är 400k av dom TJP.

Så om jag gör insättningar på 230k * 5 år = 1 150 000 SEK + 400k (existerande TJP) (lätt räknat, ingen avkastning)

Då är jag 32 år gammal. (23 år kvar till pension)

Ränta på Ränta i 23 år (7% CAGR) på 1 500 000 SEK är 7.4M SEK i bara TJP. vid 55 års ålder

Hur vet jag om det är bra eller inte? :slight_smile:

Snabbt räknat, men om något blev otydligt så säg till

Kan du dela med dig av din fire plan? Hur mycket pengar har du? Hur har du tjänat ihop dem?

Om du ändå vill göra avsättning till tjänstepension kan det vara bra att göra större avsättningar tidigt så att de kan jobba på med ränta-på-ränta. Däremot kommer tidigast uttagsålder sannolikt inte att vara 55 år när du närmar dig den tiden. Det är inte helt orimligt att tro att den kommer att hamna vid minst 60. Nackdelen med tjänstepension är just att den är låst i tiden, så om du får för dig att sluta jobba vid tex 40 behöver du ha andra pengar att leva på.

4 gillningar

Jag trodde att åldern 55 var låst för mig. Det står iaf så på minpension.se, men de kanske kan ändras över en natt då. Det är en risk isåfall!

Tack :slight_smile:

hoppade av gymnasiet, började jobba med IT, tog massa certifikat (online), bytte jobb varje år för att öka inkomsten. hade 90k i lön vid 25 års ålder.

Har sparat nästan hela min netto lön varje månad, inte rest, inte tagit ledigt, och nu startat bolag och försöker kriga på några år till :slight_smile:

väldigt sammanfattat, finns massor av detaljer och sånt som kanske är mindre intressant

planerar att göra ett inlägg gällande min uttagss strategi för fire, och dela med mig av mitt FIRE nummer också. Men behöver fundera lite på det först.

Håller på att simulera massa olika utfall och är inte 100% nöjd ännu :slight_smile:

I vissa kollektivavtal har de redan börjat skjuta det uppåt till efter 60. Det finns risk för att det fortsätter.

Det finns också risk för att nya framtida lagar också påverkar uttagsålder, om inte annat genom att göra det skattemässigt ogynnsamt att ta ut det tidigt.

Med eget bolag borde det finnas större möjligheter att hålla pengarna fria och disponibla utan att betala för mycket skatt.

Jag skulle undvika tjänstepension så mycket som möjligt för att behålla kontroll över kapitalet.

Som anställd i annans bolag har man inte så mycket till val men med eget bolag kan man förvalta och så småningom få ut pengarna på annat sätt, med rimlig skatt.

1 gillning

TJP åldern kommer med all sannolikhet höjas framöver. Ska man spåna 20-30 år fram kan siffrorna se väldigt annorlunda ut. Medianlönerna kanske då ligger på 140-150 000 och priserna därefter, kanske är det även 3 dagars arbetsvecka som råder och åldersdiskrimineringen är utrotad. Lev nu medans du är ung och frisk och lägg inte för mycket energi på att bygga en inbillad säkerhetspengapung till din eventuella ålderdom.

1 gillning

Hmm ja de var nog denna typen av feedback jag sökte. Däremot inte svaret jag förväntade mig :grin:

Kan du förklara lite mer i detalj hur du tänker kring

Jag skulle undvika tjänstepension så mycket som möjligt för att behålla kontroll över kapitalet.

När jag betalar tjänstepension, så betalas det till mitt TJP konto på Avanza, där jag kan placera precis som mina “normala” investeringar (ISK/KF). Det ända jag inte kan göra är att ta ut pengarna.

Särskild löneskatt som mitt bolag får betala ut är 24,26% på tjänstepension

alternativt, ingen tjänstepension och då blir det 20,6% bolagsskatt (som någon ovan har nämnt)

Mm, och värdet av att du har kontroll över pengarna och kan använda dem när som helst är enormt.

Både i företaget innan du tagit ut det och efter.

Att de ligger inlåsta till 55-70 är en stor nackdel.

Själv är jag anställd i annans bolag och löneväxlar till tjänstepension för att undvika statlig skatt på lön.

Jag skulle inte sätta av något till tjänstepensionsförsäkring om jag hade eget bolag och kunde planera hur och när lön och utdelning ska tas ut och på så vis minimera skatt.

Om jag kunde få ut alla mina tjänstepensionsavsättningar som lön med rimlig (inte statlig) skatt istället så hade jag gjort det.

Även om det innebär att man får knappt 6% lägre ersättning p.g.a. skillnaden mellan särskild löneskatt på pension och arbetsgivaravgift på lön.

2 gillningar

Detta känns som det liknar en annan diskussion på RT

“Spara vs Amortera, Amortering höjer din risk” typ?

Kanske ska djupdyka lite i den tråden och försöker få lite perspektiv.

Jag håller med det du säger, men känns som att TJP blir någon form utav krock kudde eller hedge ifall något skulle ändras i min FIRE resa.

Varför?

Vad spelar det för roll om du har pengarna på typ ett ISK privat eller en KF i bolaget istället för en pensionsförsäkring?

Du betalar idag lite högre årlig schablonskatt men å andra sidan kan du flytta utomlands och betala lägre skatt men framförallt placera pengarna i precis vad som helst, när som helst.

Pension, boende, konsumtion, alternativa investeringar, gåvor.

Tillgångarna är dessutom belåningsbara så att man t.ex. kan investera med hävstång via värdepapperskredit - en stor fördel mot inlåsta pensionspengar.

Du kan välja att ha samma krockkudde / hedge men utan att den är inlåst så att du inte kommer åt det.

Ja, det liknar den tråden men låst pension är egentligen mycket värre än att ha amorterat mycket på ett boende.

Man kan låna upp igen eller byta boende rätt flexibelt.

Pensionen däremot är låst i 30-50 år för dig, oavsett vad du gör och vad som händer i ditt liv.

Ska man låsa pengar så länge måste man få bra betalt för det, vilket jag inte tror att egenföretagare får på samma sätt som vanliga anställda.

Eftersom företagares skatteplaneringsmöjligheter är mycket större.

Man kan styra när lön och utdelning tas ut oberoende av när jobbet faktiskt utförs och vinsterna genereras.