Från heltidsanställning till konsult via eget bolag

Man förväntas reda ut allt själv. Skatteverket hjälper inte till med din bokföring eller någonting

Att “dra av” momsen säger man väl inte längre. Företag betalar inte moms helt enkelt. Moms är en skatt för privatpersoner. Men ja, du kan köpa i princip vad som helst som är datorrelaterat sålänge du kan bevisa att du använder det du köpt i företaget. Om du får en granskning från SKV :stuck_out_tongue:
Datorer, skärmar, dockningsstation, mus, tangentbord, mobil, skrivbord, musmatta, headset är väl inga konstigheter att köpa till hemmakontoret. Surfplattor går väl också bra. Däremot kan du inte köpa en TV och sätta hemma. Av någon anledning ogillar SKV att man köper hem en 80" TV för att ha på hemmakontoret :smiley:

Jag själv har dubbla uppsättningar mus, tangentbord och dockningsstation då jag förut jobbade på ett kontor där dom inte hade det extra som jag va på plats 2-3 dagar i veckan. Så va tvungen att ha en uppsättning på kontoret och en hemma. Sen uppsättning med skrivbord + 3x27" skärmar + VESA stativ för skärmarna. Nu använder jag ju självklart detta privat också, men som sagt, det är helt OK så länge man behöver det mest för jobbet, jag jobbar i regel 4-5 dagar/vecka hemma nu för tiden så helt rimligt att ha en ordentlig arbetsplats hemma.

Har haft samma dator sen 2019 men den börjar ge med sig lite. Finns egentligen inga som helst riktlinjer där utan det är bara att köpa “vad du tycker att du behöver”. Själv spanar jag på en MSI eller Razer gaming laptop för runt 50k, sen att jag kommer spela spel på den privat bryr sig SKV inte om.
Jag har en tumregel som säger att en dator får kosta 10k per år, så min förra jag köpte kostade 30k och jag har haft den i 3 år. Så köper jag en för 50 får den hålla helst 5, men mest realistiskt håller den väl 4. Men oavsett tycker jag 10k/år är ett OK riktmärke, då blir kostnaden omräknat 1 fakturerad timme i månaden ungefär :slight_smile:

Regeln för vad man får köpa är rätt enkel, ska du använda det mer i jobbet än privat får du köpa det på företaget. Man får enligt SKV använda datorer, mobiler och surfplattor privat även om det är inköpt till företaget om jag inte minns fel. https://www.verksamt.se/om-webbplatsen/tillganglighet/poddtexter/dator-och-mobil

Jag har mitt företag hos Handelsbanken, har inte den blekaste om vad det kostade att starta, men jag tror det va gratis ? Dom där 2500 känns skumt. Däremot köpte jag till Handelsbankens “Företagspaket” eller vad det nu heter, tror jag betalar 1200/år (?) för det. Då ingår ett kort (Debit) samt bankgirotjänster och lite annat som man typ inte använder.

En till anledning att jag tar ut lite högre tjänstepension är att ifall att mitt företag skulle gå i konkurs av någon oklar anledning (Relativt liten risk skulle jag våga påstå). Så är tjänstepensionen mina privata pengar. Om det går i konkurs för att jag plockat ur för mycket vinst ur bolaget skulle det eventuellt kunna få rättsliga påföljder om SKV anser att jag missskött mitt företag medvetet och isåfall kan jag bli personligt ansvarig för konkursen, vet inte hur stor risk det är för detta dock. Men dom borde se tjänstepension mer som en “rättighet” än vinstutdelning och isåfall inte bry sig.

1 gillning

Har du redan dator och mobil så måste du kunna visa varför en surfplatta behövs. Folk har fått problem vid granskningar då de inte kunnat motivera surfplattan.

1 gillning

Ser inte hur det skulle vara några som helst problem när du jobbar som utvecklare att köpa en surfplatta, i mitt fall som utvecklar en del web och PWA appar så måste jag ju kunna se att det fungerar på en surfplatta också :nerd_face: Jobbar man med spelprogrammering till mobila enheter är det ju också fullt relevant att ha en surfplatta att testa på.

1 gillning

Ja, om man jobbar med utveckling. Som sagt, man måste kunna motivera sina köp.
Dina råd kan tolkas som att det bara är att köpa på sig prylar och jag vill endast belysa att det inte är enbart att köpa på sig prylar :smiley:

2 gillningar

Aha, nej ett missförstånd isåfall!

Det här skrev jag också :slight_smile: Huvudregeln är som sagt att man måste använda det i företaget.

2 gillningar

Njaaaa! Så enkelt är det definitivt inte. Ska du använda något privat ska du i regel förmånsbeskattas. I vissa fall ska/kan avdragsrätten ”proportioneras” utifrån andelen privat/företag.

Grundregeln kan istället sägas vara att Skatteverket INTE tycker om att man ”blandar” privat/företagsanvändning av en pryl. Oavsett om det är en bil, arbetsrum, kläder, dator, verktyg osv. Oavsett om det är ”mest jobb”.

Finns vissa uttryckliga undantag t x om man har fast månadskostnad för mobilabbonemang då är det helt ok att använda den privat.

Sen att Skatteverket sällan kollar eller att det är svårt att ”bevisa” är en annan sak. Men kom ihåg att i de flesta fall måste DU själv bevisa att det INTE är som Skatteverket påstår än tvärt om vid en granskning.

Vanliga ”levnadsomkostnader” som kan kosta mycket pengar är där det är känsligast/mest regler eftersom ”nästan alla” har fördel att ta det på företaget. T ex bilar, kläder, mat, bostäder och resor Jag skulle säga att vissa typer av kostsamma datorer börjar närma sig det området beroende på vad du jobbar med. Samma sak deras egentliga avskrivningstid.

En företagare som BARA har nytta av datorn för boföringen har nog lite svårare att hävda 3 x 27” skärmar och värsta spelseupen inklusive gamingstol och högtalare än en spelutvecklare t ex :wink:

2 gillningar

Nu handlar ju dock tråden om en kille som jobbar som spelutvecklare och skall göra det som konsult.

Länken jag skickade är taget från verksamt och är information från SKV om hur det fungerar, det är helt ok att använda sakerna jag nämnde privat. Dator / Mobil.

Alla mina påståenden och svar här i tråden är från egen erfarenhet och i relation till att TS skall jobba som spelutvecklare. Självklart är det inte applicerbart till någon som skall ha en dator att göra bokföring på. Men det hör inte hemma i den här tråden :slight_smile:

1 gillning

Nja. Dit du länkade skriver de att huvudregeln ”du ska förmånsbeskattas för PRIVAT användning”. Sen står det ” utföra dina ARBETSUPPGIFTER” efter arbetstid. Så utifrån det ser jag inget som skiljer sig mot det jag skrev.

Sen när de skriver om ”fast abonnemang var det tidigare oftast mobiltelefon man menade. Idag kan man säkert tänka lika omkring bredband/fiberuppkoppling också.

Sen var också min tanke att ANDRA läser såna här trådar för råd😉 Därav att jag förtydligade olika regler för datorer för olika behov och lite andra områden.

Här är en kopia på det som stod på Verksamt.

Exempel 3: Aktiebolag

När det gäller aktiebolag är det bolaget som köper in datorn och telefonen, inte du som privatperson. Självklart måste det finnas ett behov i bolaget av de här datorerna och även i förhållande till vilken prestanda datorerna har. En lantbrukare behöver knappast värsta gaming-datorn i sitt jobb.

Huvudregeln är att ska du förmånsbeskattas när du använder en arbetsgivares dator/telefon privat. Men om datorn/telefonen är av väsentlig betydelse för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter även utanför ordinarie arbetstid blir det ingen förmånsbeskattning.

3 gillningar

Alla jobb jag haft som utvecklare har på ett eller annat sätt innefattat att man har någon form av jour, det är såklart inte alltid så. Men tillräcklig anledning för att skatteverket ska bli nöjda. Nu vet jag ju dock inte hur det ser ut som spelutvecklare, men kan tänka mig att det oftast finns ett liknande upplägg.
Sen att skatteverket skulle bry sig, eller ens ha möjlighet att kolla upp om du använt datorn privat är ju i princip obefintlig, så det är ingenting att oroa sig för. Jag står fast vid att om du i huvudsak köper en dator för att använda i jobbet så använd den privat hur mycket du vill.

Sen ja, att köpa en värsting gaming laptop kanske inte alltid är nödvändigt, men som spelutvecklare behöver du definitivt den typen av dator. Jag kanske inte behöver det då jag inte utvecklar spel utan mer backend och lite web, men å andra sidan kostar en “business” dator med sämre grafikkort oftast lika mycket som en “privat/gaming” dator med ett bra grafikkort idag, och det ligger i spannet 30-40k i normalfallet. Under de 8 åren jag var anställd utvecklare fick jag alltid välja dator helt fritt och valde oftast datorer med ett bättre grafikkort, det var aldrig någon som sa något om det. Får väl se när jag åker på en granskning vad skatteverket säger :smiley: En risk jag är villig att ta.

Jag har dock utvecklat lite spel för skojs skull för att lära mig mer om det när jag varit mellan uppdrag, så det borde vara anledning nog :slight_smile:

Fair enough, skulle nog ändrat titeln på tråden så det är lite klarare vad tråden handlar om så det inte missuppfattas helt galet.

Just specifikt internet hemma är skatteverket nog grinigare på tror jag för det anser dom nog som att man har oavsett. Jag kan ju dock garantera att jag inte hade haft en så dyr laptop hemma om jag inte kände att jag behövde den i jobbet. Då hade jag snarare skaffat mig en privat stationär dator.

Om jag som utvecklare använder en sämre dator så kommer det bara resultera i 2 saker.

1. Jag blir frustrerad över att datorn är trög
  2. Saker tar längre tid att göra för att datorn är trög. (Kan ju iofs vara bra om man fakturerar per timme :rofl:)
2 gillningar

Grattis till en superbra möjlighet! Jag tycker att du tänker rätt när det gäller att du ska ha ett AB. Det ger oslagbara möjligheter när det gäller att taktisera med lön, utdelning och annat + att du har bra möjligheter att använda friskvårdsbidrag, naturaförmåner och annat.
Vilket land finns din uppdragsgivare? Vad hade du i lön där?
En arbetsgivare i Sverige behöver räkna in följande för att täcka den anställde:

• Bruttolön

• 12% semesterersätttning.

• Sociala avgifter på 31,42% på lön och semesterersättning

• Tjänstepension + särskild löneskatt på pension (24,26%)

• Lokalhyra, arbetsplats, teknik, mobil, försäkringar, personalvårdsförmåner och annat.

• Vinst

Är du utvecklare i Sverige och är lite unik så kan du lätt debitera över 1000 kronor i timmen.

Mitt tips är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt och därefter utdelning. Jag skulle inte starta en en pensionsförsäkring. Jag har skrivit ett inlägg om detta som kanske kan vara till hjälp både vad det gäller pension och investeringar i bolaget. En företagsägd kapitalförsäkring tror jag skulle passa dig. Där kan du stoppa in ditt överskottskapital och sen ta ut överskottet skattefritt när du vill. Pension för företagare - 8 sätt att spara till pension! (pensionsguiden.nu)

Om du inte har tid och lust att sätta dig in i svenska bokföringsregler rekommendrar jag dig att ta hjälp av en redovisningsekonom. De kan hantera både löpande bokföring, bokslut och årsredovisning. Själv sköter jag det själv och använder Årsredovisning online för årsredovisningen. kostar 1000:-. Ang. bank så tar de olika beroende på vad du behöver. Jag har tidigare kört med Marginalen Bank (70:-/månad) men har nu Bokios avtal då jag har bokföring där och även mitt bankgiro.
Glöm inte bort att du behöver en företagsförsäkring. Jag kör min via Länsförsäkringar (är också IT-konsult).

6 gillningar

Vilka intressanta diskussioner det blev här. Tack för alla tips och idéer, och även varningar för några av de typiska fällorna!

3 gillningar

Hej igen!

Nu är det snart dags och jag har fått lite mer konkret på vilka siffror det handlar om och jag ligger på ungefär 62k i månaden som jag kommer få in till bolaget i nuläget.
Vad jag räknat på så kommer jag då kunna (nästan) ta ut lön till brytpunkten OM jag skippar tjänstepension.

Min första fråga är om jag borde ta ut lönen till brytpunkten (och isåfall skippa TJP i något år), eller om jag borde ta ut mindre lön för att istället kunna sätta igång tjänstepensionen?
Jag lär kunna öka intäkterna till företaget inom något/några år till 70k+ minst vilket hade löst tjänstepensionsbiten samtidigt som jag kan maxa lönen till brytpunkten (eller tillomed brytpunkten för allmänpension som ligger någon tusenlapp högre tror jag).

En annan fråga som poppat upp är hur man borde vikta tjänstepensionen. Jag har läst runt och sett att de flesta rekommenderar att man har minst 2 olika så att man sedan kan välja olika utbetalningshorisonter på dessa.
Om man säger att man väljer att ta ut TJP1 mellan 65-75, och sen TJP2 resten av livet. Borde man isåfall spara 50/50 i dessa, eller hur hade ni viktat sparandet i dem?

En tredje fråga är om det “räcker” med försäkringarna som man får från TJP från exempelvis Avanza, eller om man borde ha med extra försäkringar, och isåfall vilka? Ifall det kan vara intressant info för denna fråga så: Jag kommer att ha kontrakt på uppdrag i 2 år redan från start av bolaget, med stor sannolikhet att det förlängs.

2 gillningar

Jag misstänker att du inte kommer att jobba heltid map att du kommer att fakturera 62 tusen/månad. Finns det möjlighet för dig att öka debiteringen eller antal timmar. Som tidigare har nämnts är ca 1000 kronor/timme rimligt i Stockholm. Worst case skulle jag säga 700 kronor per timme.

Om vi utgår från 62 tusen, säg att 10 tusen försvinner diverse kostnader då skulle du kunna ta ut ca 40 tusen brutto. Om jag vore dig så skulle jag maxa lönen för då tjänar du in maximalt till allmän pension (ca 47 700:-/månad) samtidigt som du ökar ditt utdelningsutrymme.

Förhoppningsvis kommer du att nå en högre vinst framöver och då kommer du att kunna ta ut utdelning. Det är dessutom lönsammare (i kronor och ören) att ta ut utdelning och spara det till pension än att spara i en pensionsförsäkring.

Ang. frågan om att ha flera tjänstepensioner så håller jag mer om att det är bra att några för att kunna planera uttagen så att du tex kan ta ut mer mellan 65-75 och senare, men det går ju att lösa med eget sparande också.

3 gillningar

Jo jag kommer jobba heltid. Inga 1000kr i timmen som det pratades om tidigare, men det blir ju ändå en relativt bra lön? Om jag jämför med andra ny-exade civilingenjörer så ligger dem på ungefär 35-40k som löntagare, och jag är ny examinerad så tror min inkomst är rimlig ändå. 1000kr i timmen låter som en lön för seniorer.

Det låter smart att maxxa lönen också för det du säger att man bygger upp framtida utdelningsutrymme. De är även en fördel av att ta ut lön istället för att ta lägre lön för att kunna spara TJP.
Jag kommer inte ha några andra kostnader i företaget förutom lön och ev TJP.

Men så i mitt fall med ca 62k. Skulle du maxxat brutto lön (upp till taket för maxande av allmän pension) och skippat TJP tills de att jag får överskott i företaget? :slight_smile:

Ja jo de är ju sant… eget sparande har man ju möjlighet till att hantera hur man vill.
Men tror du en 50/50 sparande i dem är rimligt i exemplet jag skrev? Jag tänker att TJP2 får ju också växa 10 år längre så de blir ju mer också på de sättet.

Du bör ta lön till skattetaket och inte till allmän pension-taket, det är två olika siffror. Skattetaket är något lägre än pensionstaket.

Och ja, är alternativet att välja på att ta ut lön till skattetaket utan TJP kontra att ta ut lägre lön med TJP så är det bättre att ta lön till skattetaket iom att du får statlig pension “gratis” för den extra lönen du hade missat om du avsatt TJP.

Jag kör allt mitt i samma, tänker att pension kommer inte vara något problem och jag kommer ta ut den så fort det går till så lite skatt som möjligt när det väl är dags. Räknar med att ha pengar nog att klara mig utan både tjänstepension och allmän pension oavsett.

Men… Det finns Alltid ett men… Fast abonnemang = Telefon kopplad via en ledning, (oftast med utanpåliggande kontakt) till Felia AB, alternativt annat bolag för samtalskostnad. Detta möjliggjordes tack vare att Televerket (Toppmodernt telefonbolag för oss fossiler som föddes på 60-talet)

Jag misstänker dock att, det diskussionen gällde kan vara det som förut bara gällde mobiltelefoni och kallades/hette “Flat rate”, idag kallar Felia AB samma form Fastpris. Det fanns, som jag känner till, ett bolag som gav fast pris på Fast telefoni, det bolaget hette MegaPhone eller MegaFone (Det sistnämnda känns inte rätt) Men det abonnemanget kostade 69 SEK/månad och då fick man ringa för dom pengarna först, hade man ringt upp det så började det ticka minuter som jag tror kostade 11 öre per enhet. Så det var ett bolags form av fast pris, trots att det var semirörligt… Om man kan kalla det så!

Nåja, nu har jag skrivkramp i pekfingrarna, så nu lämnar jag in den här uppsatsen och hoppas att det mesta är rätt!! (Fossilen från inledningen, ni vet). :wink:

En annan fördel med AB jämfört med enskild firma är att många bidrag och stipendier kräver att man är registrerad som ett aktiebolag. Jag antar att ett AB sätter en viss garanti från dig till finansiärerna (till exempel Vinnova eller Almi).

1 gillning

Du blandar ihop lön och timpenning. Den ena har inget med den andra att göra.

Så om jag nu förstår och räknar rätt så kommer du få in 62k i företaget och du jobbar heltid så det borde bli ca 390kr/h? Om det är fallet så ligger du alldeles för lågt. Du skulle med lätthet kunna landa ett uppdrag i princip var som helst i Sverige som skulle ge dig dubbelt så mycket. Bestäm själv om du vill ta med den informationen till din kund för att få upp dem på en rimlig nivå eller om du vill leta rätt på ett annat uppdrag.
Men jag tycker inte du ska lämna pengar på bordet.

Jag förstår att det kan kännas som att det inte behövs mer pengar eftersom du ändå kommer tjäna mer än någon som är anställd, men du måste ta hänsyn till att du kommer ha mindre (anställnings)säkerhet, du betalar semester ur “egen ficka”, du får köpa datorer/mobiler etc. själv istället för att din arbetsgivare gör det åt dig.

Som en färsk spelutvecklare borde du kunna debitera minst 700kr/h.

Lycka till! :slight_smile:

4 gillningar

Korrekt!

Dock så kommer jag knappt ha några utgifter då jag kommer få speciell hårdvara från jobbet verkar det som, och i mitt kontrakt kommer jag fakturera min kund även under mina semesterdagar då det är förhandlat. Så semesterersättning behöver jag alltså inte ta hänsyn till i bolaget.
Kontraktet är även på 2 år direkt från start då jag redan precis avslutat en riktig anställning hos dem, så tilliten är stor. Angående risk för “dold anställning” så är den låg då min kund inte har möjlighet att erbjuda en riktig anställning i Sverige då de inte har anmält sig som arbetsgivare här, vilket är hela anledningen från början att jag ska bli konsult.

Jag får väldigt annorlunda bild i denna tråd nu då det verkar som att jag ligger på ungefär hälften av den fakturering som jag borde. Men om jag tittar på mina vänner som är i samma yrke fast en anställning så tjänar dem runt 30k-35k i månaden (och jag har alltså tjänat ungefär 45k tidigare). Vilket också stämmer överens med statisitken på ny-exade civilingenjörer. Jag har tänkt att jag har mycket högre lön än mina tidigare studentkamrater, men på er så låter det fortfarande som att jag är sjukt underavlönad. Tycker ni fortfarande det efter det jag beskrev ovan så kommer jag nog ta upp det med min kund.

Tack för alla svar återigen! Uppskattas stort :slight_smile:

1 gillning