Man förväntas reda ut allt själv. Skatteverket hjälper inte till med din bokföring eller någonting
Att “dra av” momsen säger man väl inte längre. Företag betalar inte moms helt enkelt. Moms är en skatt för privatpersoner. Men ja, du kan köpa i princip vad som helst som är datorrelaterat sålänge du kan bevisa att du använder det du köpt i företaget. Om du får en granskning från SKV ![]()
Datorer, skärmar, dockningsstation, mus, tangentbord, mobil, skrivbord, musmatta, headset är väl inga konstigheter att köpa till hemmakontoret. Surfplattor går väl också bra. Däremot kan du inte köpa en TV och sätta hemma. Av någon anledning ogillar SKV att man köper hem en 80" TV för att ha på hemmakontoret ![]()
Jag själv har dubbla uppsättningar mus, tangentbord och dockningsstation då jag förut jobbade på ett kontor där dom inte hade det extra som jag va på plats 2-3 dagar i veckan. Så va tvungen att ha en uppsättning på kontoret och en hemma. Sen uppsättning med skrivbord + 3x27" skärmar + VESA stativ för skärmarna. Nu använder jag ju självklart detta privat också, men som sagt, det är helt OK så länge man behöver det mest för jobbet, jag jobbar i regel 4-5 dagar/vecka hemma nu för tiden så helt rimligt att ha en ordentlig arbetsplats hemma.
Har haft samma dator sen 2019 men den börjar ge med sig lite. Finns egentligen inga som helst riktlinjer där utan det är bara att köpa “vad du tycker att du behöver”. Själv spanar jag på en MSI eller Razer gaming laptop för runt 50k, sen att jag kommer spela spel på den privat bryr sig SKV inte om.
Jag har en tumregel som säger att en dator får kosta 10k per år, så min förra jag köpte kostade 30k och jag har haft den i 3 år. Så köper jag en för 50 får den hålla helst 5, men mest realistiskt håller den väl 4. Men oavsett tycker jag 10k/år är ett OK riktmärke, då blir kostnaden omräknat 1 fakturerad timme i månaden ungefär ![]()
Regeln för vad man får köpa är rätt enkel, ska du använda det mer i jobbet än privat får du köpa det på företaget. Man får enligt SKV använda datorer, mobiler och surfplattor privat även om det är inköpt till företaget om jag inte minns fel. https://www.verksamt.se/om-webbplatsen/tillganglighet/poddtexter/dator-och-mobil
Jag har mitt företag hos Handelsbanken, har inte den blekaste om vad det kostade att starta, men jag tror det va gratis ? Dom där 2500 känns skumt. Däremot köpte jag till Handelsbankens “Företagspaket” eller vad det nu heter, tror jag betalar 1200/år (?) för det. Då ingår ett kort (Debit) samt bankgirotjänster och lite annat som man typ inte använder.
En till anledning att jag tar ut lite högre tjänstepension är att ifall att mitt företag skulle gå i konkurs av någon oklar anledning (Relativt liten risk skulle jag våga påstå). Så är tjänstepensionen mina privata pengar. Om det går i konkurs för att jag plockat ur för mycket vinst ur bolaget skulle det eventuellt kunna få rättsliga påföljder om SKV anser att jag missskött mitt företag medvetet och isåfall kan jag bli personligt ansvarig för konkursen, vet inte hur stor risk det är för detta dock. Men dom borde se tjänstepension mer som en “rättighet” än vinstutdelning och isåfall inte bry sig.