Från heltidsanställning till konsult via eget bolag

Ja, det låter som du är det. Som inhyrd novis där jag jobbar (elkonstruktion) är timpenningen 642kr/h + moms. Här får man också allt av kunden så som dator, programvaror. Enda man måste betala själv är mobil och abonnemang.

Men det betyder alltså att alla civilingenjörer som är nyexade är ännu mer underbetalda än mig isåfall?

Ja, som anställd är man nästan alltid underbetald.

3 gillningar

Du borde släppa jämförandet av vilka som tjänar vad. Lönearbete är en helt annan sak än att konsulta, det anställda ”betalar” med den lägre lönen är att de dels har ett annat skydd juridiskt sett jämfört med en konsult, dels så kan dom förvänta sig ett annat intresse från arbetsgivaren vad gäller karriärsutveckling. Om man sen tycker att det motiverar diffen i kronor är upp till en själv att avgöra (jag tycker inte det).

Hursomhaver, 62tkr för en heltidskonsult (exklusive moms, hoppas jag för Guds skull) är mellan 50-65% för lågt för vad en konsult kan debitera i Sverige. Jag får det till ~369:-/h medan någon med en puls som värmer en stol kan få 750:-/h

3 gillningar

Underbetalda och underbetalda, det är på diffen av värdet på arbetarnas jobb och vad som betalas ut som företag gör vinst.

4 gillningar

När jag handlade upp enkla tjänster och detta är >4 år sedan hade vi olika golvpriser sim vi ogärna gick under eftersom det tydde på oseriös leverantör:

utan utbildning, utan redskap, full debitering kontorstid >375kr

Med utbildning enklare akademisk eller liknande, utan erfarenhet, på kontor: >450kr

Dock ej semesterersättning eller liknande.

Nu 2021 och 2022 har jag köpt fullstackutvecklare, testare, frontend och UX för 850-1000 men då är det flerårsprojekt. Juniora utvecklare som ska komma in i teamet har vi under några månader betalat runt 700 kr för.

Lycka till :crossed_fingers:

2 gillningar

Du behöver skilja på lön och intäkt. Det är i min värld både en låg lön och en väldigt låg intäkt för den typen av jobb. Även om du inte når 1000 kronor i timmen så bör du debitera minst 700 kronor/timme.
Att du sen tar uten lägre lön för att spara kapital i bolaget (till tex utdelning eller investerande) är en helt annan sak. Det är mer av ett taktiserande.

Jag hade maxat lönen upp till gränsen för statlig skatt, inte allmän pension, men med din nuvarande lön så är det inga problem.

Du kommer att ha kostnader i bolaget: tex företagsförsärkring, företagskonto, mobil, dator, fika, pryttlar, sjukvårdsförsäkring, bokslutskostnader mm. Sen vill du sannolikt ta friskvård, frukt, kaffe och annat som det är både lönsamt och lagligt att lägga på bolaget. Du ska täcka löneuttag om du är sjuk och inte kan debitera. Du behöver ha en buffert om något går på tok.

Ang. tjänstepension så är det inget jag skulle rekommendera för dig nu. Oavsett om det är en eller två (50/50).

4 gillningar

Då låter det som att jag har fått en bra plan!
Men efter det jag fått höra här ska jag ska definitivt ta upp detta med min kund i nästa förhandling. Det borde nog vara lätt att peka på någon lönestatistik för konsulter som isåfall visar att jag är underbetald och ha det som basargument.

Åter igen, tack för all hjälp ! :slight_smile:

1 gillning

Du kan ju räkna lite på det också. Ditt arvode skall täcka en massa som annars arbetsgivaren tar hand om. Mellan tumme och pekfinger kostar en anställd 1,54 gånger månadslönen. En lite snällare uträkning, för dig som konsult, som täcker allt som skall tas höjd för säger önskad månadslön multiplicerat med 2,4%. Resultatet där är den timlön du behöver för att nå den lön med omkostnader du vill ha.

https://nytt.com/foretagare/raknare-for-foretagare/hur-mycket-ska-jag-fakturera/

1 gillning

Antar du menar ”multiplicerat med” annars är timpengen väldigt hög.

1 gillning

Kan du signera ett kort avtal, typ tre månader?

Jag skulle rekommendera dig att köra några månader så beställaren och du ser att du är rätt person på rätt plats. Är insteget till leverans högt, ja då finns det mycket förhandlingsutrymme. Då kan du parallellt med nuvarande uppdrag också hitta ett alternativt uppdrag vilket ger dig en ännu bättre förhandlingsposition :sunny:

3 gillningar

Helt rätt! Har redigerat mitt inlägg så att det blir rätt formel.

Du kan också kolla in om det är intressant för dig och arbetsgivaren, att ni kör vidare med dig som anställd via en tjänst?

https://remote.com

De erbjuder anställningar över hela tiden via sitt nätverk av lokala företag som tecknar avtal med den riktiga arbetsgivaren. Kostar en peng såklart, men kan vara värt det.

Är din 2,4% uträkning inklusive moms? Annars känns den rejält tilltagen

Osäker. Det är en formel jag snappade upp när jag försökte hitta bra sätt att räkna ut det på. Men den verkar helt klart inklusive moms när jag jämfört med andra modeller och uträkningar jag sett.

1 gillning

Jag brukar tänka att kostnaden för en anställd är ca 1% av månadslönen per timme.

Edit:
Så skulle säga att ska man ha anställda behöver man ta minst 1,5%-2% om det ska finnas affär i uthyrningen. Då ska man givetvis tänka likadant med att hyra ut sig själv, vill du ha 40k i lön behöver du fakturera 600-800kr / h.

1 gillning

Har läst tråden och upplever att vi kanske gör det svårare än det är (eller så har jag missat väsentlig info).

• Skaffa en bra redovisningsbyrå - skippa revisor. Det finns ingen mening att ha en revisor i ett bolag man äger till 100 % själv om man inte är tvungen att ha det enligt ABL (aktiebolagslagen).

• Tumregel: du behöver fakturera lite mer än dubbelt än det som du får ut i handen. Dvs. 60 000 SEK på faktura ger ca 30 000 SEK i handen.

• Tumregel: en anställd ska omsätta ungefär 1 Mkr per år, således bör du göra det som egenföretagare också. Dvs. ca 100 000 SEK per månad exkl. moms.

• Tumregel kring uttag:

1. Först lön upp till brytpunkten ca 50 000 SEK för 2023
    2. Sedan tjänstpension på minst 4.5 % gärna mer beroende på situation
    3. Maximal utdelning
9 gillningar