Hej,
Som jag svarade Herr Dan precis här innan, så låter ju punkt 1 som ett väldigt intressant alternativ.
Kan inte förstå att jag inte tänkt på att undersöka denna möjligheten innan.
Tack för förslagen!
Hej,
Som jag svarade Herr Dan precis här innan, så låter ju punkt 1 som ett väldigt intressant alternativ.
Kan inte förstå att jag inte tänkt på att undersöka denna möjligheten innan.
Tack för förslagen!
Glöm inte att rapportera tillbaka hur det blev
Ja här kommer en rapport på dagsläget.
Jag jobbar fortfarande på som vanligt, den skakiga börsen första halvåret gjorde så att jag fick lite kalla fötter så det kändes tryggt när allt visade rött att ha en stadig inkomst.
Men har fått lite mer information om just min situation efter ha pratat med en skattejurist, och det verkar som att jag kommer kunna tillgodoräkna mig de senaste åren vid avveckling av bolaget.
Så det är det jag jobbar på nu, fortsätter mitt nuvarande yrke tills dess att jag med säkerhet kan avveckla bolaget enligt 5:25.
Detta betyder att jag kommer arbeta några år längre än jag hade velat, men det känns lite tryggare i det långa loppet.
Mvh
@Dan3 @Belfort har funderar lite över samma sak och har räknat en hel del på just uttaget ur mitt egna AB men inte hört om detta spännande upplägg tidigare. Har ni någon koll på vad det är för räntesatser när man belånar sitt eget bolag på detta sätt?
Jag har ingen aning om hur “lånet från sitt eget bolag” är upplagt, men under träda-tiden gör väl Carnegie, eller vilket institut man nu använder, en diskretionär förvaltning av samma pengar. De tar nog bra betalt för båda tjänsterna tänker jag.
Det jag räknat på däremot är hur mycket lön + utdelning jag kan ta från bolaget, för att tömma det, utan att behöva betala den extra skatten med 5:25.
Givetvis ligger man under statlig skatt på lönen och tar max utdelning. Är man 66+, och har vanlig men hög pension på säg 17000, så blir summan runt 4 miljoner som du kan ta ut till lägre skatt, men under minst 5 år. Har du en partner i samma situation blir det 8 miljoner… Jag räknar inte med att hinna dit.
Före 66, om man inte tjänar så mycket lön på annat håll, är det förstås mycket dyrare med arbetsgivaravgift och högre skatt på lönen, men det blir faktiskt ändå vitsigt om firmapengarna är oskattade. Därför skall man alltid periodisera maximalt(25% av vinsten) åren före “pensionen”.
I båda fallen får du dessutom ökad intjänad allmän pension. Jag räknar schablonmässigt med att det är värt 10% av lönen fram till 70 år, vilket kanske är lite högt. Efter 70 är det nog inte värt att räkna med något mervärde för extra pensionsintjäning.
Så med under 8M i kapital så skulle jag (med sambo) inte överväga träda med självlån. Det är klart att ändrade skatteregler, sjukdom eller en nära förestående jätteutgift kan ändra vad som helst, men tills dess finns en plan att luta sig mot
I tömningsfasen tar man då full utdelning, lön om det är effektivt eller ett måste. Ev kan man ta ut tjänstepensionen på 5 år med lägre lön(=mer vinst om man fortfarande jobbar) redan från 55. Vid 66+ tar man även lön från skattade pengar.
Är inte så gammal så att vänta tills jag är 65 är inte aktuellt. Då jag redan idag plockat ut lön från det egna bolaget så lutar jag just nu åt att höja min lön till 60 000kr för att höja utdelningsutrymmet samtidigt som jag minskar bolagsskatten. Slår jag ihop hur mycket skatt jag och mitt AB betalar så blir det inte många mer procent men pengarna kommer ut i snabbare takt och kan användas till sommarstuga och poolbygge. Känns tråkigt att vänta tills jag blir 65 för att använda pengarna, det är nu jag och familjen vill nyttja dom. Inflationen på kapitalvaror, som sommarstuga, kommer förhoppningsvis hjälpa till att återfå de där procenten som betalades mer i början.
Jag förbereder en djup genomgång av olika alternativ till uttag, men innan jag är klar och kan delge den undrar jag om du, Egen, liksom TS, har en massa gamla (fördigskattade pengar i firman) eller om det finns intäkter som du kan kvitta mot lönettaget varje år? Kommer föresten all lön (60k) från bolaget?
Jag har kört eget i ett år så jag har inte en stor hög med oskattade pengar utan allt kommer från årets omsättning. Högre lön => lägre vinst => lägre bolagsskatt, men även ett större lågbeskattat utdelningsutrymme.
Kul att det funkar bra för dig iom att du kan ta ut 60k som lön och utdelning på det!
Men vi kan bara snabbt kolla på marginalnyttan av de sista 1000 kronorna lön i ditt fall.
Jag använder a-skattetabell 30 för Stockholm 2022 och skatteregler för 2022.
Sista 1000-lappen under 60000:
1000 kr lön kostar bolaget 1314 kr, och ger 500 kr i extra utdelningsutrymme. Att ge den utdelningen kostar bolaget 500/0,794 = 630 kr. Så 1314 + 630 = 1944 har du fakturerat för (plus moms) som vi nu använder till lön o utdelning…
Då får du ut 470 kr från lönen och 400 från utdelningen.
Så (470+400)/(1314+630) = 44,8% av fakturerat belopp.
Sista 1000-lappen under 46000:
Kostnad 1314 ger runt 700 kr i plånboken, och utdelningen ökar som tidigare med 400kr cash och kostar 630kr.
Så (700+400)/(1314+630) = 56,6% av fakturerat belopp. Dessutom får du lite pensionsrätter.
Det senare är då (700+400)/(470+400) = 1,264 dvs 26,4% bättre…
Så varje 1000-lapp du inte behöver nu, kan du sätta i tjänstepension eller ha i bolagets KF för att ta utdelning för i framtiden (lön blir ineffektivt efter att du vinstskattat). Optimeringsbonanza!!
@Dan3 Tack för detta, mycket upplysande
Jag har ett intresse av att sprida ut mina inkomster över många år. Är 50 år.
Att periodisera ger tyvärr bara 25% av resultatet före skatt.
Om jag årligen har runt 1,8 - 2mkr efter kostnader i bolaget före lön och pension (46+15) och så har jag 900 kvar i resultat före skatt. 765 efter periodisering. På det betalar jag ca 155 i bolagsskatt. Resterar 600. Av det tar jag ut enligt huvudregeln 276.000 (blir 220 netto).
Kvar skattat resultat är 325. Det är skattat och det vill jag ju inte använda till framtida underskott utan ta ut som utdelning. Jag skulle gärna periodisera mer och ta ut en regnig dag. Tror inte jag kan ha denna debitering i 20 år
Tycker ni att jag missat något som skulle skjuta upp skatten?
Kapitalet i mitt bolag har genererats de senaste 3-4 åren, så har inga färdigskattade pengar där.
Har i princip allt i en KF som hanteras diskretionärt, med undantag för de kommande 4 årens utdelning enl. förenklingsregeln som bara ligger på ett sparkonto.
Det enda jag känner till är tjänstepension som är en kostnad idag och privata pengar i framtiden (som skattas som lön), men det verkar du ju redan göra för 15k. 35% av 46 är dock 16,1
Nästa år blir det säkert 47…
Dessutom kommer ju din periodisering tillbaka det sjunde året…
Du kan också ha tjänstebil on top of 46k, men betala tillbaka hela förmånsvärdet i cash (från plånboken till firman. måste vara en egen transaktion, inte löneavdrag). Summa kardemumma blir några procent hit eller dit och ett utökat utdelningsutrymme.
Jo allt utom innevarande års intäkter är ju per def skattade.
Så då kan träda verkligen var intressant för dig, eftersom att ta lön för de pengarna är dubbelbeskattat (men det går förstås), så man vill helst ge dem i utdelning och det tar låång tid med 12M. Tänk på att det är du som är i träda, så du kan inte göra “samma” jobb i en annat eget AB under närmaste fem åren. Däremot kan du göra precis samma som anställd hos någon annan.
Bolaget äger och förvaltar värdepapper, jag har aldrig arbetat eller tagit lön därifrån, ursäkta om jag varit otydlig i beskrivningen om förutsättningarna
Är och har alltid varit anställd på ett annat företag där jag får min lön.
Ta det som utdelning till 20% skatt hade förstås varit bäst rent skattemässigt, men har tagit varje år hittills, så har inga sparade, och 180k -skatt räcker inte för mina utgifter varje år
Tack Dan ska öka pensionsavsättningar ytterligare